1403/02/14

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

۱۰ مورد از عواقب تنبیه بدنی در کودکان و ۵ راه حل جایگزین برای آن

۱۰ مورد از عواقب تنبیه بدنی در کودکان و ۵ راه حل جایگزین برای آن

کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس از عواقب تنبیه بدنی در کودکان است. همچنین کودکانی که کتک می‌خورند، تمایل بیشتری به آسیب زدن به دیگران دارند.

10 مورد از عواقب تنبیه بدنی در کودکان و 5 راه حل جایگزین آن

بیا نی نی |
دسته مادر و کودک –
تربیت فرزند یکی از سخت‌ترین کار‌هایی است که بر عهده پدر و مادر‌هاست. همگام با رشد کودکان نیاز به تربیت و کنترل آن‌ها بیشتر شده و صبر و شکیبایی بیشتری می‌طلبد. چالش‌ها با کودک بیشتر و بیشتر می‌شود، تا جایی که برخی از پدر و مادر‌ها از تربیت فرزند خود دلسرد می‌شوند و با استفاده از تنبیه بدنی سعی می‌کنند، کنترل او را در دست بگیرند. آگاهی از عواقب تنبیه بدنی در کودکان موجب می‌شود تا پدر و مادر‌ها قبل از برخورد فیزیکی با کودک، به تاثیرات روحی و روانی آن بیشتر بیندیشند. همیشه راه بهتری برای تربیت کودک وجود دارد.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • دلایل تنبیه بدنی کودکان توسط والدین
  • عواقب تنبیه بدنی در کودکان
  • روش‌های جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • سخن آخر

دلایل تنبیه بدنی کودکان توسط والدین

اما چرا والدین کودکان خود را تنبیه بدنی می‌کنند؟ در بیشتر موارد، پدر و مادر از روی ناچاری مجبور به تنبیه بدنی کودک می‌شوند. آن‌ها ممکن است تمام روش‌های دیگری که آموخته اند را اجرا کنند و ناکام شوند و تنها راه باقیمانده برایشان استفاده از زور و تنبیه بدنی باشد. اما پس از مدتی، تنبیه بدنی (مانند زدن به پشت کودک) به شکل یک اتفاق عادی و هر روزه در می‌آید که عواقب ناگواری در پی دارد. از آنجایی که تنبیه بدنی ساده‌ترین روش در برخورد با اشتباه‌های کودک است، این دور باطل همچنان ادامه می‌یابد. برخی از پدر و مادر‌ها نیز ممکن است از روی خشم و یا ترس به کتک زدن کودکانشان رو بیاورند و این به واکنش طبیعی آن‌ها در مقابل خطا‌های کودک تبدیل شود.

عواقب تنبیه بدنی در کودکان

بگذارید نگاهی عمیق‌تر به عواقب تنبیه بدنی در کودکان بیاندازیم:

۱. الگوی کتک زدن در ذهن کودک ایجاد می‌شود

کودکان از رفتار پدر و مادر خود، چگونه زندگی کردن را می‌آموزند. تنبیه بدنی کودک و روا داشتن رفتار خشونت آمیز نسبت به او، این باور ذهنی را در کودک ایجاد می‌کند که کتک زدن رفتاری قابل پذیرش است و او نیز می‌تواند به دیگران صدمه بزند. به یاد داشته باشید، هنگامی که بر روی کودک خود دست بلند می‌کنید، این مجوز را به او می‌دهید که دیگران را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

۲. بر روی شخصیت کودک تاثیر منفی می‌گذارد

عواقب تنبیه بدنی در کودکان بیش از آنکه فیزیکی باشد، عاطفی است. کودک در حال رشد، مشغول ساختن تصویری از شخصیت خویشتن است. هنگامی که شما به دلیل انجام کار اشتباهی کودک خود را کتک می‌زنید، این تصویر فرو می‌پاشد و کودک دیگر برای خود احترامی قائل نخواهد بود. در او این باور شکل می‌گیرد که کودک بدی است و مانند یک زخم دردناک برای مدت طولانی آن را با خود حمل می‌کند.

۳. احترام والدین را کاهش می‌دهد

تنبیه کردن کودک باعث می‌شود که فرزندتان از شما بترسد و با بزرگتر شدن از شما فاصله بیشتری بگیرد و کمتر احترام شما را رعایت کند. از سویی دیگر شما نیز ممکن است برای لحظه‌ای احساس رضایت کنید، اما مطمئنا در بلندمدت احساس بدی خواهید داشت.


بیشتر بدانید: ۱۰ روش برای تقویت رابطه والدین و کودک


۴. برای مدت طولانی در خاطر کودکان می‌ماند

به گفته پژوهشگران در دانشگاه میسوری، تنبیه در دوران کودکی، تاثیر منفی بر خلق و خوی آنان می‌گذارد. این پژوهش تأیید می‌کند کودکانی که بیشتر کتک خورده اند، چالش‌های بیشتری با پدر و مادر خود داشته اند. همچنین مشخص شد که این شیوه تنبیه بر سلامت روان کودک تاثیر می‌گذارد و بروز مشکلات روان شناختی متعدد از عواقب تنبیه بدنی در کودکان خواهد بود.

۵. کتک زدن کارکرد خود را از دست می‌دهد

از کتک زدن کودک، هیچ نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. تنها ممکن است احساس ترس را در آن‌ها نهادینه کند. تنبیه بدنی کودک هیچ گونه فایده‌ای در رشد جسمی و روانی کودک ندارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *