همه ی آدم ها خواهان عشقی مادام العمر هستند اما تجربه نشان داده این موضوع امری استثنایی است که به ندرت رخ می دهد. سالانه طلاق های زیادی در سرتاسر دنیا رخ می دهد. اما خوشبختانه جدایی امری قابل پیش بینی است و تحقیقات علمی این موضوع را به اثبات رسانده است.

در ادامه از نشانه های نامتعارفی خواهیم گفت که از دوام نداشتن ازدواج شما خبر می دهند.

۱- تعداد خنده ها در تصاویر کودکی
روانشناسان دست به آزمایشاتی درباره ی امکان پیش بینی جدایی افراد از روی تصاویر کودکی و جوانی آن ها زدند. در یکی از این پژوهش ها، دانشمندان به بررسی تصاویر دانشجویان در کتاب پایان سال یک کالج پرداختند و به شدت خنده ی افراد درون تصاویر از یک تا ۱۰ امتیاز دادند. سنجش خنده ها بر اساس کشیدگی ماهیچه های صورت بود: یکی ماهیچه ای که دهان را جمع می کند و دیگری ماهیچه ای که دور چشم ها چین می اندازد.
هیچ یک از کسانی که خنده ی ۱۰ امتیازی داشتند، از همسر خود جدا نشده بودند. در عین حال، کسانی که تجربه ی طلاق داشتند، جزء خنده روها نبودند. به طور کلی، نتایج تحقیق نشان داد آن هایی که چهره ی گرفته ای در تصاویر داشتند، احتمال طلاق آن ها ۵ برابر بیشتر از کسانی بود که در تصاویر خنده رو بودند.

۲- تن احساسی صدا
یک الگوریتم کامپیوتری هست که می تواند میزان موفقیت یک ازدواج را با دقت ۷۹ درصدی پیش بینی کند، آن هم تنها از روی صدای زوجین هنگام صحبت با یکدیگر. دانشمندان به تجزیه و تحلیل مکالمات بیش از ۱۰۰ زوج در جلسات روانشناسی پرداختند و سپس وضعیت تأهل آن ها را به مدت ۵ سال تحت نظر قرار دادند.
این پژوهش نشان داد شدت، زیر و بمی، خشم و لرزش صدا می تواند احساسات قوی فرد را نشان دهد. دانشمندان می گویند تنها چیزی که به زبان می آورید مهم نیست، بلکه نحوه ی بیان آن هم بسیار مهم است و تحقیقات آن ها نشان می دهد این امر در مورد روابط زوجین هم صدق می کند.

۳- رفتارهای مادر
تحقیقات نشان داده اغلب زوج ها رفتارهای والدین خود، به ویژه مادرشان را تکرار می کنند. جامعه شناسان در پژوهشی با مطالعه بر روی ۷ هزار نفر پی بردند اگر مادر یک خانواده رابطه عاطفی جدید را آغاز کند (چه به شکل ازدواج مجدد و چه به شکل رابطه عاشقانه)، فرزندان او نیز در اغلب موارد در دوران بزرگسالی چنین رفتاری خواهند داشت.

۴- بی توجهی به اختلافات
برخی روانشناسان این ۴ مورد را نشانه ی قریب الوقوع بودن پایان یک ازدواج می دانند: بی احترامی به یکدیگر، ایفا کردن نقش قربانی، انتقاد از یکدیگر و بی توجهی به اختلافات. این ۴ مورد شاید در نگاه اول جدی به نظر نرسند اما در حقیقت استراتژی های رفتاری بسیار خطرناکی هستند. تصور کنید خود را برای یک بحث داغ بر سر مشکلی که مدتی است باعث دلخوری تان شده آماده کرده اید اما شریک زندگی تان حاضر به گفتگو نمی شود.
شاید اینطور به نظر برسد که زوج ها با این کار می توانند از بروز کشمکش جلوگیری کنند. گرچه به طور کلی دعوا و مشاجره بهترین بخش یک ارتباط نیستند اما کماکان به حل مشکلات کمک می کنند. این کشمکش ها برای پی بردن به مشکلات حل نشده ضروری هستند و اگر دائماً از قرار گرفتن در چنین موقعیتی خودداری کنید، مشکلات رفته رفته بیشتر خواهد شد.
۵- نگرش منفی مرد نسبت به دوستان زن
دانشمندان در پژوهشی به مدت بیش از ۱۶ سال به تجزیه و تحلیل زندگی مشترک ۳۷۳ زوج پرداختند. این پژوهش نشان داد ۴۶ درصد از زوج ها تا پیش از ۱۶ ساله شدن ازدواج خود از یکدیگر جدا شدند و در اغلب موارد، انتقاد مرد از دوستان زن در سال اول ازدواج شان از دوام نداشتن زندگی مشترک آن ها خبر داده بود.
به گفته ی دانشمندان، علت این موضوع این است که دوستی های زنانه که با صمیمیت و حمایت عاطفی همراه هستند، از دوام بیشتری برخوردارند، در حالی که دوستی های مردانه بیشتر بر پایه ی فعالیت های مشترک هستند. بر همین اساس، تغییر دایره ی ارتباطی خود برای مردان ساده تر است، اما در مورد دوستان همسرشان اینگونه نیست و همین موضوع برای آن ها آزاردهنده است.
۶- علاقه ی شدید به یکدیگر در ابتدای ازدواج
روانشناسان در پژوهشی به مدت ۱۳ سال به بررسی ۱۶۸ زوج پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد زوج هایی که بعد از ۷ سال یا بیشتر از یکدیگر جدا شده بودند، زمانی که تازه با یکدیگر ازدواج کرده بودند، در مقایسه با زوج هایی که ازدواج موفق تری داشتند، به میزان یک سوم  بیشتر به یکدیگر محبت و علاقه نشان داده بودند.
زوج هایی که رابطه ی خود را با عشق شدیدی آغاز کرده بودند احتمال جدایی آن ها بیشتر بود چون برایشان بسیار دشوار بود احساس خود نسبت به یکدیگر را به همان شدت حفظ کنند.
در حقیقت، ازدواج هایی که با ماجرای کمتر عاشقانه ای آغاز می شوند معمولاً آینده ی امیدوارکننده تری دارند.
۷- باریک بودن تختخواب
زوج ها برای حفظ سلامت فیزیکی و روانی خود باید جدا از یکدیگر و یا در یک تخت بسیار عریض بخوابند تا بتوانند خواب مناسبی داشته باشند و بنابراین، خانواده ی آن ها از جو سالمی برخوردار شود. دانشمندان با بررسی مشکلات خواب پی بردند ۳۰ تا ۴۰ درصد از زوج ها در تخت جداگانه می خوابند. این کار واقعاً برای ازدواج شما مفید است چون نداشتن خواب مناسب می تواند به جدایی شما بیانجامد. بنابراین اگر خواهان یک زندگی مشترک بادوام هستید، از مناسب بودن وضعیت خواب تان اطمینان حاصل کنید.