حامی هنر زندگی/ اگرچه موضوع ازدواج با ترنس خیلی عمومیت ندارد اما به رحال برای برخی از افراد جامعه مسأله است. شاید شما نیز با دختری روبرو شوید که رفتارهای پسرانه دارد؛ یا در فضای مجازی پسرانی را دیده‌ باشید که تمایلات دخترانه دارند و آرایش می‌کنند. بسیاری از این افراد در جنسیت خود دچار اختلال ژنتیکی هستند و به آن‌ها تی اس یا ترنسسکشوال گفته می‌شود. توجه داشته‌ باشید که این اصطلاح حتی بعنوان بیماری تلقی نمی‌شود و باعث ازبین رفتن حقوق شهروندی و مدنی آن فرد نیست. تمام این افراد می‌توانند با عمل تغییر جنسیت به جسم دلخواه خود بازگردند؛ اما بسیاری به‌خاطر هزینه‌ها و خطرات از آن اجتناب می‌کنند. ازدواج با ترنس یک مساله مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر شما هم با چنین موردی روبرو هستید و می‌خواهید به شناخت بیشتری برسید، توصیه می‌شود که از مشاوره ازدواج استفاده نمایید. 

چه کسی  ترنس است؟
ترنس از نظر لغوی به معنای عبور است و ترنسکشوال به کسی گفته می‌شود که از جنسیت خود عبور کرده. چنین افرادی دچار اختلال هویت جنسی هستند که البته امروزه نام اختلال را از آن برداشته و ملال جنسیتی نام گرفته‌است. فرد دارای ملال جنسیتی یا همان ترنس از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با جنسیت خود ندارد بلکه از لحاظ روحی و روانی متفاوت از جسم خود است. در واقع جسم او با روحش انطباق ندارد. نشانه‌های ملال جنسیتی معمولا از سه الی چهارسالگی بروز می‌کند. مثلا پسری که دلش می‌خواهد بازی‌های دخترانه انجام دهد. تعداد زیادی از خانواده‌ها این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند تا اینکه بالاخره خود فرد در نوجوانی متوجه می‌شود که با دیگران متفاوت است و گرایش‌های متفاوت با جنسیتش دارد. امکان تغییر جنسیت برای ترنسکشوال‌ها وجود دارد و در کشورما نیز مجاز است. ترنس‌هایی که تغییر جنسیت می‌دهند به دو نوع اف تو ام (زن به مرد) و ام تو اف (مرد به زن) نام‌گذاری می‌شوند. 
تصورات غلط در مورد ترنس‌ها
ترنس‌ها که روحیاتی متفاوت با جنسیت خود دارند ممکن است به جنس موافق خود علاقه‌مند شوند و این تصور برای عموم ایجاد می‌شود که همجنسگرا هستند و مورد قضاوت‌های زیادی قرار می‌گیرند. در صورتی که برخلاف تصورات اشتباه ترنسکشوال‌ها دارای هیچ‌گونه اختلالات جنسی و یا انحراف نیستند و تمایلات و روحیه‌ آن‌ها به دلیل اختلال در ناحیه هیپوتالاموس مغز آن‌هاست که برخلاف جنسیتشان عمل می‌کند. 
آیا ازدواج با فرد ترنس امکان پذیر است؟
ترنس‌ها نیز مانند تمام افراد دیگر هستند؛ آن‌ها نیز احساس و عاطفه دارند. اگر یک ترنس اف تو ام به شما علاقه‌مند باشد، مطمئن باشید که می‌تواند تمام نیازهای روحی شما را برآورده کند. بسیاری از ترنس‌ها تغییر جنسیت می‌دهند. ترنسی که تغییر جنسیت داده چون زمانی هم‌جنس شما بوده خیلی بهتر می‌تواند درکتان کند چرا که به طور ناخواسته همسان با شرایط زندگی شما به عنوان یک دختر زندگی کرده. درست است که از اول عمرش با جسم یک دختر زندگی کرده اما می‌تواند از هر مردی برای شما مردتر باشد. ترنس ام تو اف نیز می‌تواند از هر زنی لطافت و روحیات زنانه‌تری داشته باشد. 
ازدواج با ترنس از لحاظ شرعی
در کشور ما قوانینی در این مورد وجود دارد. اول اینکه افرادی که از لحاظ جسمانی دارای هردو آلت زنانه و مردانه هستند و آن‌ها را هرمافرودیت یا خنثی می‌نامند، احکام منحصر به‌فردی دارند که در کتاب‌های فقهی در مورد آن‌ها نوشته شده ‌است. اما آنچه که در این‌جا مطرح است ازدواج با فردی است که صرفا آلت مردانه و یا زنانه دارد اما از لحاظ روانی و خصوصیات اخلاقی دارای گرایشات جنس مخالف خود است.
ملاک زن و مرد بودن به لحاظ فقهی و همچنین پزشکی نوع آلت تناسلی است. اگر ترنس بودن شخص به لحاظ پزشکی ثابت شده‌ باشد باز هم جنسیت در شرع با توجه به ملاک‌های فیزیکی تعیین می‌شود. یک ترنس مرد حتی اگر حالات زنانه داشته باشد بازهم جنسیتش مرد است مگر اینکه به تغییر جنسیت مبادرت بورزد. بنابراین بر اساس تمایلات، جنسیت تعیین نمی‌شود. از لحاظ شرعی یک ترنس نمی‌تواند تا قبل از عمل تغییر جنسیت با همجنس خود (از لحاظ فیزیکی) ازدواج کند. علاوه‌ بر این ترنس ام تو اف برای ازدواج به اجازه‌ی پدر نیاز دارد و اینکه قبلا پسر بوده تاثیری در اصل قضیه ندارد. 
آیا ترنس ها قدرت باروری دارند؟ 
عوامل زیادی وجود دارد که بر قدرت باروری ترنس‌های تغییر جنسیت داده تاثیر می‌گذارد. از جمله این عوامل می‌توان به جنسیت آنان در زمان تولد، زمان و نحوه تغیر جنسیت با دارو یا عمل جراحی، جنسیت شریک جنسی، استفاده از تکنیک‌های نگه‌داری از اسپرم یا تخمک و غیره اشاره کرد. برای این منظور ضروری است که افراد قبل از تغییر جنسیت با یک فرد متخصص برای باروری در آینده مشورت نمایند. امکان شیردهی در هردو جنس وجود دارد چراکه سینه زن و مرد ساختار یکسانی دارد و تنها تغییراتی هورمونی منجر به شیردهی می‌گردد. 

تاثیر خدمات روانشناسی در ازدواج با ترنس
ازدواج یکی از مهم‌ترین و حتی سخت ترین تصمیمات زندگی است چراکه تاثیر مستقیمی بر ادامه زندگی افراد گذاشته و به نوعی مسیر آنان را مشخص می‌کند. حال وقتی صحبت از ازدواج با یک ترنس می‌شود این حساسیت نیز بیشتر خواهد شد و به همین دلیل ضروری است که قبل هر اقدامی با یک روانشناس مشورت نمایید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا چشم‌اندازی از آینده زندگی با این فرد داشته باشید و همه جوانب را به خوبی بسنجید. در این صورت می‌توانید با آگاهی کامل ازدواج کرده و زندگی مشترک و حتی خانواده موفقی را تشکیل دهید. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.