علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
زنان اغلب در مورد نحوه مراقبت از خود پس از جراحی زنان از پزشک دستورالعمل‌هایی می‌خواهند. در بیا نی نی درباره این موضوع و همچنین علت سوزش جای بخیه پس از جراحی شکمی صحبت می‌کنیم.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟

زنان اغلب در مورد نحوه مراقبت از خود پس از جراحی زنان، از پزشک دستورالعمل‌هایی می‌خواهند. در بیا نی نی، درباره این موضوع و همچنین علت سوزش جای بخیه پس از جراحی شکمی صحبت می‌کنیم.
دستورالعمل‌هایی که پزشک ارائه می‌دهد به منظور جلوگیری یا تشخیص عوارض و همچنین سهولت روند بهبودی شماست.

مراقبت از زخم بعد از جراحی زنان و زایمان
در ادامه به به سئوالات متداول شما در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی زنان می‌پردازیم.

جراحی شکم باز
خانم‌هایی که جراحی شکمی باز دارند، ممکن است زخم آن‌ها بخیه زده شود، یا این‌که برایشان از بخیه زیر پوست با نوار چسب (نوارهای استری) استفاده شود.
جراحی شکم باز را «لاپاروتومی» هم می‌نامند و معمولا برای جراحی‌هایی که نمی‌توان با روش کم‌تهاجمی (لاپاراسکوپی) انجام داد، مورد استفاده قرار می‎گیرد. این شرایط ممکن است شامل هیسترکتومی (برای شرایط خوش‌خیم یا سرطان) یا میومکتومی (برداشتن فیبروم رحم) باشد.
انواع خاصی از بخیه‌های پوست معمولا ظرف 7 تا 14 روز، حتی شاید قبل از خروج شما از بیمارستان برداشته شوند.
بخیه‌ها ممکن است قابل جذب باشند. که این نوع بخیه نیازی به بیرون کشیدن ندارد.
بخیه‌های زیر پوست یا داخل واژن، نیازی به برداشتن ندارند.

درباره مراقبت از محل جراحی 

  • در صورت وجود پانسمان بانداژ بر روی محل جراحی، می‌توانید آن را 24 تا 48 ساعت پس از جراحی بردارید. جراح شما باید دستوراتی را در مورد زمان برداشتن پانسمان به شما بدهد.
  • بانداژهای نواری می‌توانند تقریبا یک هفته پس از جراحی در خانه به آرامی برداشته شوند. خیساندن نوارها با یک پارچه گرم و مرطوب، یا دوش گرفتن ممکن است برداشتن نوارها را آسان‌تر کند.
  • محل جراحی شکمی باید با دوش گرفتن تمیز نگه داشته شود. لازم نیست روی محل زخم صابون بزنید. شستشو با آب شیر کافی است و از مالش دادن ناحیه خودداری کنید.
  • ظاهر زخم شما با گذشت زمان تغییر می‌کند و ممکن است تا یک سال به ظاهر اصلی خود نرسد.
  • این ناحیه ممکن است بی‌حس یا حساس به لمس باشد که این موضوع هم طبیعی است.
  • از کرم، پماد یا سایر مواد بر روی محل برش استفاده نکنید، مگر اینکه توسط جراح دستور داده شود.
  • اگر جای زخم، قرمز به نظر می‌رسد بیش از یک یا دو قطره خون، چرک یا مایع از آن تخلیه می‌شود، یا باز شده است، باید با جراح خود تماس بگیرید.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
جراحی لاپاراسکوپی
خانم‌هایی که جراحی تهاجمی شکم لاپاراسکوپی دارند، روی شکمشان برش‌هایی کوچک دارند که معمولا بخیه زده می‌شوند و باید در مطب برداشته شوند.
مراقبت از این برش‌ها همانند جراحی شکم باز است. جراحی لاپاراسکوپی برای بسیاری از انواع جراحی‌های زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است شامل برداشتن کیست تخمدان، درمان اندومتریوز، برداشتن فیبروم رحمی یا هیسترکتومی باشد.

جراحی واژن
خانم‌هایی که جراحی واژن انجام می‌دهند، اغلب بخیه‌هایی در داخل واژن دارند که نیازی به برداشتن ندارد زیرا بخیه‌ها معمولا ظرف شش هفته جذب می‌شوند. طبیعی است که با جذب شدن بخیه‌ها مقداری خونریزی واژنی ملایم یا ترشحات واژن به رنگ صورتی تا قهوه ای یا زرد داشته باشید.

بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند فشار بر بافت‌ها را افزایش دهد. از بیشتر بیماران خواسته می‌شود اجسام سنگین را از روی زمین بلند نکنند. اگر نمی‌توانید وسیله‌ای را با یک دستتان بردارید، باید کمک بخواهید.

با جذب شدن بخیه‌ها، ممکن است تکه‌های نخ بخیه را روی لباس زیر یا دستمال توالت خود ببینید.

درد بعد از جراحی زنان و زایمان
حتما برای شما هم این سئوال پیش آمده: آیا درد خواهم داشت؟ بسیاری از جراحی‌های زنان با کمی درد، یا ناراحتی همراه است.
درد یا ناراحتی باید با گذشت زمان بهبود یابد و در صورت نیاز با داروهای ضد درد قابل کنترل است.
محل و شدت درد، بستگی به نوع عمل دارد. مثلا خانم‌هایی که عمل‌هایی را انجام می‌دهند که شامل برش پوست می‌شود (هیسترکتومی شکمی، لاپاراسکوپی) در ناحیه برش، درد دارند، در حالی که سایر جراحی‌هایی که در داخل رحم انجام می‌شود (هیستروسکوپی، برداشتن آندومتر) ممکن است با احساس گرفتگی (شبیه دردهای قاعدگی) همراه باشد.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
درد نفخ

  • شایع است که گاهی اوقات بعد از جراحی، احساس گرفتگی و نفخ در شکم ایجاد می‌شود که به دلیل تجمع گاز در روده‌ها است.
  • این ناراحتی معمولا موقتی است و پس از عبور گاز یا دفع مدفوع برطرف می‌شود. اگر درد و نفخ شدید است یا برطرف نمی‌شود، باید با جراح خود تماس بگیرید.
  • خانم‌هایی که جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌دهند ممکن است به خاطر گاز بی‌هوشی مورد استفاده حین عمل جراحی، دچار درد شانه شوند.
  • درد شانه می‌تواند چند روز طول بکشد.

با درد چه کار کنم؟
برخی از خانم‌ها برای اجتناب از موقعیت‌هایی که باعث درد می‌شود، از یک پتو یا بالش تاشو استفاده می‌کنند.
یک بطری آب گرم یا پد گرم‌کننده هم می‌تواند در بالای شکم استفاده شود.
مراقب باشید پوستتان نسوزد. برای پیشگیری از سوختن پوست، از یک حوله یا پارچه بین بطری و شکمتان استفاده کنید.
شما می‌توانید برای برطرف شدن درد در صورت نیاز داروهای مسکن مصرف کنید.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
خونریزی واژن بعد از جراحی زنان و زایمان
ممکن است چند هفته پس از جراحی زنان (مانند هیستروسکوپی، جراحی دهانه رحم یا واژن، هیسترکتومی) لکه‌بینی یا خونریزی ملایم واژن داشته باشید.
گاهی اوقات (به‌ویژه در هفته اول پس از جراحی)، ممکن است هنگام ایستادن یا بعد از ادرار کردن، خونریزی شدید یا لخته خون ایجاد شود.
در صورت شدید بودن خونریزی (یعنی خیس شدن کامل یک پد بزرگ ظرف یک ساعت) با پزشک خود تماس بگیرید.
می‌توانید از پد استفاده کنید، اما تا زمانی که پزشک به شما نگوید نباید از تامپون استفاده کنید.

فعالیت بعد از جراحی زنان و زایمان

  • احساس خستگی برای یک یا دو روز پس از جراحی طبیعی است، به‌ویژه اگر از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد.
  • اگر عمل جراحی بزرگی داشته‌اید، ممکن است مدت طولانی‌تری احساس خستگی کنید. چند چرت کوتاه در طول روز یا استراحت هنگام خستگی، می‌تواند مفید باشد.
  • در حالی که استراحت مهم است، چند بار پیاده‌روی در طول روز هم اهمیت دارد. پیاده‌روی به جلوگیری از عوارضی مانند لخته شدن خون، ذات‌الریه و نفخ کمک می‌کند.
  • به محض اینکه انجام پیاده‌روی برایتان راحت شد، می‌توانید فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرید.
  • راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها هم خوب است. تا جایی که می‌توانید سطح فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید.
  • سایر فعالیت‌ها مثل ورزش را می‌توان به تدریج و در صورت تمایل از سر گرفت که به نوع عمل جراحی و محدودیت‌های شما بستگی دارد.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
آیا می‌توانم دوش بگیرم یا حمام کنم؟
دوش گرفتن مجاز است، اما تا زمانی که پزشک نگوید از خوابیدن در وان و شنا پرهیز کنید.

آیا محدودیتی درباره چیزهایی که می‌توانم بلند کنم، وجود دارد؟

  • بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند فشار بر بافت‌ها را افزایش دهد. از بیشتر بیماران خواسته می‌شود اجسام سنگین را از روی زمین بلند نکنند.
  • اگر نمی‌توانید وسیله‌ای را با یک دستتان بردارید، باید کمک بخواهید.
  • به طور کلی برای بلند کردن اجسام سنگین به مدت شش هفته پس از جراحی شکم یا واژن (هیسترکتومی) و به مدت یک یا دو هفته پس از جراحی با برش‌های کوچک‌تر (لاپاراسکوپی) محدودیت دارید.

آیا می‌توانم رانندگی کنم یا به مسافرت بروم؟

  • تا زمانی که نمی‌توانید به راحتی حرکت کنید و به داروهای ضد درد نیاز دارید، نباید با ماشین رانندگی کنید.
    می‌توانید سوار ماشین شوید، اما از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  • برخی از جراحان توصیه می‌کنند از سفرهای طولانی‌مدت با ماشین، قطار یا هواپیما در دو هفته اول پس از جراحی‌هایی مانند هیسترکتومی خودداری کنید.

علت سوزش جای بخیه، خطر دارد؟
چه زمانی می‌توانم به محل کارم برگردم؟
زمانی که حداقل درد را دارید و می‌توانید کارهای خود را انجام دهید، می‌توانید به محل کار خود بازگردید.

علت سوزش جای بخیه چیست؟ آیا خطر دارد؟
پرسش مخاطب بیا نی نی: من 24سال دارم.  4سال پیش یک جراحی شکمی داشتم که مربوط به بارداری خارج رحم بود و الان 15 هفته باردارم. در محل بخیه های جراحی سوزش دارم. علت آن چیست و آیا برای جنین ضرر دارد؟
 
پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
دوست عزیز به هر حال مربوط به تغییرات دوران بارداری است، در این دوران رحم بزرگ و پوست بدن کشیده می‌شود. طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

رابطه بیماری مزمن مادر و مشکل قلبی نوزاد

رابطه بیماری مزمن مادر و مشکل قلبی نوزاد

رابطه بیماری مزمن مادر و مشکل قلبی نوزاد

 بیا نی نی: به گفته محققان، نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به برخی بیماری های مزمن ممکن است با افزایش ریسک مشکلات قلبی روبرو باشند.

این تحلیل و بررسی شامل میلیون ها مورد تولد در تایوان بوده است. محققان دریافتند زنان بارداری که خودشان با مشکلات قلبی متولد شده بودند یا بعدها مبتلا به دیابت نوع۲ شده بودند، بیشتر مستعد داشتن نوزادان مبتلا به بیماری قلبی حاد (بیماری مادرزادی) بودند.

به گفته محققان، نوزاد مادران دارای چنین شرایطی باید به دقت بعد از تولد تحت نظر باشند.

همچنین پژوهشگران دریافته اند که در نوزاد مادران دارای چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع۱، فشارخون بالا، آنمی (کم خونی) و صرع، ریسک بروز مشکلات قلبی مادرزادی تا حدودی بیشتر است.

طبق اطلاعات موجود، از ۱۰۰۰ تولد، ۵ تا ۱۵ مورد بیماری قلبی مادرزادی روی می دهد و این مسئله، علت اصلی مرگ در نوزادان تازه متولدشده است.

 

 

 

منبع: مهر

مادران باردار از خرمالوهای زیبا دور باشند؟

مادران باردار از خرمالوهای زیبا دور باشند؟

مادران باردار از خرمالوهای زیبا دور باشند؟

نی‌نی سایت: یکی از نگرانی‌های اصلی زنان در دوران بارداری باید و نبایدهای غذایی است که باید آنها را رعایت کنند. اینکه چه مواد غذایی لازم است تا به بدن مادر برسد و باعث شود جنین آنها رشد خوبی داشته باشد تا یک نوزاد سالم به دنیا بیاید و مهم‌تر اینکه از چه مواد غذایی باید دوری کنند تا سلامت و امنیت جنین به خطر نیفتد و دوران بارداری راحتی را سپری کنند. درست است که توجه به نکات ضروری است اما گاهی حساسیت‌های بیش از حد در این زمینه می‌تواند موجب محروم شدن مادر از برخی خوراکی‌های مفید و مغذی شود.
ما در مطالب مختلف مواد غذایی همچون هویج، زعفران، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و… را مورد بررسی قرار دادیم و با کمک کارشناسان تغذیه در مورد محدودیت یا عدم محدودیت استفاده از آنها نوشتیم. این بار قصد داریم نگاهی به میوه خوش‌رنگ و طعم این روزها، خرمالو بیندازیم. میوه نارنجی‌رنگی که معرف پاییز با حال و هوای زرد و نارنجی است و این روزها کم‌کم در بساط میوه‌فروشی‌ها یا در برخی از شهرها مانند تهران روی درختان به شما لبخند می‌زنند و آماده خوردن و چیدن هستند.

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در مورد مصرف خرمالو برای زنان باردار و ممنوعیت استفاده از آن می‌گوید: در برخی موارد توصیه می‌شود که مادران باردار از این میوه استفاده نکنند یا در مصرف آن احتیاط به خرج دهند. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که خانم باردار با مشکل یبوست مواجه باشد زیرا در مواردی دیده شده است که خرمالو یبوست را تشدید می‌کند. البته در این شرایط استفاده از هر نوع ماده غذایی که یبوست به همراه داشته باشد باید محدود شود. مخصوصا در ماه‌های آخر بارداری مشکل یبوست بیشتر بروز می‌کند اما باید در نظر داشت که در مورد افراد مختلف ممکن است نتایج یکسانی به دست نیاید و مثلا در فردی این میوه تغییری در مزاج او ایجاد نکند و در فرد دیگر بتوان شاهد تاثیر آشکار بود. بنابراین با آزمون و خطا می‌توانند رابطه بین یبوست و مصرف این میوه را متوجه شوند. 
غیر از این موضوع که می‌تواند ایجاد مشکل و دردسر برای زنان باردار کند، خرمالو میوه‌ای بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هاست که می‌تواند برای رشد جنین بسیار پر فایده باشد. خرمالو سرشار از ویتامین ث است که این ویتامین باعث بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌ها، از بین بردن سموم و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. همچنین خرمالو حاوی بتاکاروتن و لیکوپن است که هر دو آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند و همان‌طور که می‌دانید مصرف آنتی‌اکسیدان در دوران بارداری بسیار حیاتی است. بتاکاروتن را نیز نباید با ویتامین آ اشتباه گرفت، زیرا این ماده زمینه‌ساز ویتامین آ و باعث جذب آن است، همان‌طور که در مبحث مربوط به هویج نیز توضیح دادیم بتاکاروتن مانند ویتامین آ برای مادران باردار ایجاد خطر نمی‌کند. 
خرمالو باعث تنظیم فشار خون، جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری، سم‌زدایی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

غربالگری دوران بارداری، کدام مهمترین است؟

غربالگری دوران بارداری، کدام مهمترین است؟
در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که غربالگری‌های مهم برای جنین کدام است؟

سوال : غربالگری های مهم برای جنین کدام است؟

پاسخ : غربالگری های دوران بارداری در سه ماهه اول و دوم به صورت روتین برای اکثر بارداری ها و برای برای سه ماهه سوم هم در بعضی از موارد حاملگی های پر ریسک و پر خطر انجام میشود.
در سه ماهه اول غربالگری به صورت آنومالی های سه ماهه اول و همچنین بررسی NT و NB انجام میشود.
NT و NB برای بررسی جنین هایی که دارای بیماری های کروموزومی هستند بیشتر انجام میشود. کروموزوم های 21، 13 و 18 در بعضی از موارد به جای اینکه 2 تا باشند، 3 تا کروموزوم هستند.
طی بررسی های مختلف مشخص شد جنین هایی که دارای سندروم داون هستند ضخامت پوست پشت گردنشان بیشتر از حد طبیعی است و یا استخوان بینی شان اصلا تشکیل نمیشود و یا کوچکتر از حد طبیعی است. در صورتی که NT و NB مشکل داشته باشند احتمال سندروم داون بالا میرود. NT و NB و آزمایشات سرمی رد کننده 100% سندروم داون نیستندحدودا چیزی در حدود 95 تا 96% سندروم داون را رد میکنند و 4 % موارد ممکن است با وجود نرمال بودن تمامی اینها جنین سندروم داون داشته باشد.
غربالگری سه ماهه دوم هم بررسی جز به جز اجزای بدن است که از سر جنین شروع میشد، داخل مغز جنین اعضایی که باید دیده شود بررسی میشود و تا پاها تمام اعضا دانه به دانه بررسی میشوند و نهایتا یک غربالگری در سه ماهه سوم در حاملگی های پر ریسک انجام میشود که شک به یکسری دسپلازی های استخوانی است که در سه ماه سوم ممکن است خود را نشان دهد.

برای آگاهی بیشتر از غربالگری های مهم برای جنین به سراغ رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو یا دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو کلیک کنید.

غربالگری دوران بارداری، کدام مهمترین است؟

آزمایشات غربالگری مجموعه ای از تست های خون و سونوگرافی است که به منظور بررسی سلامت جنین و غربالگری گروه های پرخطر از لحاظ بیماری های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی و ناهنجاری های فیزیکی در ماه های مختلف بارداری انجام می شود.

غربالگری مرحله اول

غربالگری مرحله اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر در سه ماه اول بارداری است. این روند می تواند در تشخیص برخی مشکلات مادرزادی نوزاد حائز اهمیت باشد. همچنین ممکن است به تشخیص پزشک آزمایش غربالگری به همراه دیگر آزمایشات نیز انجام شود. آزمایش غربالگری مرحله اول شامل موارد زیر است:

  • سونوگرافی جنین جهت بررسی NT:

    سونوگرافی Nuchal Translucency) NT) به معنای فضای شفاف پشت گردن است. در این سونوگرافی که بین هفته های 11-14 بارداری انجام می شود، میزان مایع پشت گردن جنین سنجیده می شود.

  • آزمایش خون مادر جهت بررسی پارامترهای آزمایشگاهی زیر:

    الف) انجام آزمایش PAPP-A : PAPP_A پروتئینی است که در ماه های اول بارداری توسط جفت تولید می شود. میزان غیر طبیعی از این پروتئین می تواند با افزایش ریسک ناهنجاری های کروموزومی جنین مرتبط باشد.
    ب) انجام آزمایش HCG free: این هورمون از جفت در ماه های اولیه بارداری ترشح می شود و مقدارغیر طبیعی این هورمون می تواند با افزایش ریسک ناهنجاری های کروموزومی در جنین مرتبط باشد.

با انجام سونوگرافی به همراه آزمایشات ذکر شده غربالگری ناهنجاری های جنینی نظیر سندروم داون، تریزومی 18 و… ممکن می شود. چنانچه نتیجه آزمایش غربالگری سه ماهه اول غیر طبیعی باشد، انجام مشاوره ژنتیک توصیه می شود و علاوه بر آن تست های تکمیلی مانند CVS،آمنیوسنتز و Cell Free DNA پیشنهاد می گردد.

غربالگری دوران بارداری

غربالگری مرحله دوم

این غربالگری در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود و شامل اندازه گیری چندین مارکر است که این مارکرها بیانگر درصد ریسک ابتلا جنین به ناهنجاری های کروموزومی و بیماری های مادرزادی است. این غربالگری معمولا بین هفته 20-15 بارداری انجام می شود. (بهترین زمان هفته های 18-16 بارداری است) این مارکرها عبارتند از:

  • غربالگری آلفا فتوپروتئین (AFP):

    AFP پروتئینی است که به طور طبیعی توسط کبد جنین تولید شده و در مایع اطراف جنین(مایع آمنیون) وجود داشته و از طریق جفت وارد خون مادر می شود. مقادیر غیر طبیعی AFP می تواند در پی هر یک از عوامل زیر ایجاد شود:

  1. نقایص لوله عصبی (ONTD) مانند اسپینا بیفیدا
  2. سندروم داون
  3. نقایص دیواره شکمی جنین
  4. دوقلویی(پروتئین توسط بیش از یک جنین تولید شود)
  5. اشتباه در محاسبه زمان بارداری (سطوح این پروتئین در ماه های مختلف بارداری متفاوت است)
  • غربالگری میزان HCG, Esteriol, inhibin:

    این هورمون ها توسط سلول های جفت تولید می شوند. سطوح غیر طبیعی در میزان AFP و دیگر مارکرها می تواند نشانه نیاز به انجام تست های تکمیلی باشد. به طور معمول انجام سونوگرافی می تواند جهت تائید تاریخ بارداری و بررسی نقص در ستون فقرات جنین و تشکیل سایر اندام ها استفاده شود.

ممکن است برای تشخیص دقیق تر انجام آزمایش آمنیوسنتز نیز نیاز باشد.

تست های غربالگری تشخیص قطعی محسوب نمی شوند به این معنی که این تست ها با دقت 100% همراه نبوده و تنها جهت غربالگری جمعیت باردار و هدایت افرادی با ریسک بالا برای انجام تست های تشخیصی نظیر آمنیوسنتز استفاده می شود. هنگامی که مادر باردار هر دو مرحله غربالگری را انجام دهد، توانایی تشخیص ناهنجاری های جنینی افزایش می یابد و تقریبا می توان تمامی موارد سندروم داون را تشخیص داد.

خانم‌های باردار از این تکنیک غافل نشوند

خانم‌های باردار از این تکنیک غافل نشوند

خانم‌های باردار از این تکنیک غافل نشوند

بیا نی نی: تن‌آرامی یکی از تکنیک‌هایی است که روانشناسان برای رفع استرس و خستگی آن را به همه پیشنهاد می‌کنند و طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید از این تکنیک در دوران بارداری برای آرامش مادر و در هنگام زایمان برای زایمان بهتر و راحت‌تر استفاده می‌شود. به همین دلیل ما از سکینه بهبودی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های آموزشی دوران بارداری، درباره روش و مراحل انجام این تکنیک پرسیدیم.
بهبودی درباره مکانی که تن‌آرامی باید در آن انجام شود می‌گوید: خانم‌ها مکانی را باید برای تن‌آرامی انتخاب کنند که آرام و ساکت باشد و در آنجا کاملا راحت و آسوده باشند. البته می‌توانند از موسیقی بسیار ملایم بی‌کلام هم برای مراحل این تمرین استفاده کنند. این موسیقی می‌تواند موسیقی طبیعت باشد مانند صدای جریان آب یا خواندن پرنده‌ها.
مرحله اول: راحت باشید
ساده‌ترین شکل تن‌آرامی به این شکل است که در ابتدا خانم‌ها باید در وضعیت راحت بنشینند یا حتی می‌توانند دراز بکشند. سپس چشمان خود را ببندند.
مرحله دوم: عضلات را شل کنید
در این مرحله خانم‌ها باید همه عضلات خود را شل کنند. عضلات پا تا عضلات صورت یکی یکی باید شل شوند. شل کردن عضلات به این صورت انجام می‌شود که خانم‌ها در درون خود به عضلات‌شان دستور می‌دهند: «آگاه شو به عضلات روی پا و کف پا»، «آگاه شو به عضلات زانو و رهایش کن» و برای دیگر عضلات این‌ها را تکرار می‌کنند. در این وضعیت خانم‌ها باید با بینی نفس بکشند و تنفس شکمی داشته باشند.

 

مرحله سوم: به تنفس‌تان دقت کنید
بعد از شل کردن عضلات، خانم‌ها باید کاملا حواس‌شان را جمع کنند و تنفس آگاه داشته باشند. آگاهی به تنفس باید به قدری باشد که پس از دم گرفتن، همراه با بازدم تعداد آن را هم بشمارند. آنها در حدود 3 تا 4 دقیقه باید تنفس عمیق داشته باشند و عضلات‌شان را شل کنند.
مرحله چهارم: تصویر دلخواه‌تان را به یاد بیاورید
در این مرحله خانم‌ها باید در ذهن‌شان تصویر‌سازی کنند که یکی از مراحل مهم تن‌آرامی است. تصویر سازی به این صورت است که خانم‌ها باید سعی کنند تصویر خاصی را در ذهن‌شان مجسم کنند مانند تصویر مکانی خاص یا طبیعت که در آن احساس آرامش کنند. پس از این مرحله باید تن‌آرامی به پایان برسد که نام این مرحله «اثبات و تحکیم» است.
مرحله پنجم: بیدار کردن نیروی فراموش شده!
همه مادران در وجود‌شان نیروی کمک‌کننده فوق‌العاده‌ای دارند که اغلب آن را فراموش کرده‌اند. به همین دلیل در مرحله پایانی تن‌آرامی باید این نیروی فوق‌العاده را به آنها یادآوری کنیم چون این نیرو برای زایمان طبیعی و حتی برای زایمان سزارین و درد‌های بعد از آن بسیار مفید و موثر است. بنابر‌این مادران در مرحله آخر تن‌آرامی باید این جمله‌ها را به خود بگویند: « تو نیروی درونی فوق‌العاده‌ای داری که ترس و نگرانی را از تو دور می‌کند و انتظارات منفی را نسبت به زایمان تغییر می‌دهد».
البته بهتر است آنها از قبل چنین جمله‌هایی را حفظ کنند و همان‌طور که چشمان‌شان بسته است، در تصویر‌ذهنی خود آرام گرفته‌اند و عضلات‌شان شل است، 5 تا 10 بار این جمله‌ها را تکرار کنند. خانم‌ها باید بدانند که اثرات این جمله‌ها در هنگام زایمان به درد مادران می‌خورد. تاثیرات این جمله‌ها به این صورت است که مغز در هنگام تن‌آرامی به امواج آلفا وارد می‌شود، ذهن درحالت نیمه‌آگاه قرار می‌گیرد و در این حالت کلام بسیار تاثیرگذار می‌شود.

 

مرحله ششم: هوشیاری با یک دنیا انرژی
خانم‌ها بعد از پایان یافتن جمله‌ها، باید از حالت تن‌آرامی بیرون بیایند، به این صورت که به نفس‌کشیدن‌شان آگاه شوند و همان‌طور که چشم‌های‌شان را بسته‌اند آرام آرام با یک نفس عمیق انگشتان دست را به حالت بازی حرکت دهند. سپس کمی پا‌های خود را حرکت دهند، کششی کوچک در عضلاتشان ایجاد کنند و با یک نفس عمیق چشمان‌شان را باز کنند.
ما درآخر هر کلاس این تکنیک را با مادران تمرین می‌کنیم و بعضی از آنها در این شرایط خواب‌شان می‌برد! البته در صورت خوابیدن این تمرین تاثیرگذار خواهد بود اما اگر بتوانند این مراحل را بدون اینکه بخوابند انجام دهند، انرژی‌بخشی آن چند برابر است.
معجزه کلام و ذهن نیمه هوشیار
بهبودی با اشاره به اینکه ذهنِ ناخودآگاه، معجزه کلام است، می‌گوید: به دلیل تاثیرات زیاد این تمرین، ما به مادران توصیه می‌کنیم تکنیک تن‌آرامی را در دوران بارداری تمرین کنند تا در هنگام زایمان به‌طور ناخود‌آگاه از آن استفاده کنند. هنگامی که کلامی در حالت نیمه هوشیار و در حالتی که امواج آلفای مغز فعال هستند، گفته شود بسیار تاثیرگذار است. خانم‌ها باید دائما در این تمرین به خود بگویند: «من زنی بسیار قوی هستم»، « من از عهده این درد‌ها بر‌می‌آیم»، «من قوی و نیرومند هستم»، «بدن من به راحتی این نوزاد را متولد می‌کند»، «خدا با من است، هرگز تنهایم نمی گذارد و کمکم می‌کند»، «فرزندم قوی، خوشحال و سرحال خواهد بود»، «پایان همه این درد‌ها در آغوش کشیدن فرزندم خواهم بود» و جملاتی نظیر این‌ها.
اگر خانم‌ها می‌خواهند در هنگام زایمان تن‌آرامی انجام دهند، باید حتما قبل از آن تمرین داشته باشد. مسلما بدون تمرین قبلی، بدون شناخت عضلات و بدون کسب مهارت کنترل بر ناخود‌آگاه، استفاده از این تکنیک در هنگام زایمان بسیار دشوار یا غیر ممکن است. بنابر‌این لازم است خانم‌ها باید تن‌آرامی را در اوایل بارداری یا از هفته 20 بارداری حداقل هفته‌ای یک‌بار انجام دهند.

مادران باردار مکمل های یددار مصرف کنند

مادران باردار مکمل های یددار مصرف کنند

مادران باردار مکمل های یددار مصرف کنند

بیا نی نی: دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم گفت: نیاز مادران به ‘ید’ در دوران بارداری و شیردهی افزایش می یابد بنابراین باید مکمل های یددار مصرف کنند. 

دکتر حسین دلشاد افزود: نتایج مطالعات انجام شده روی زنان باردار در 10 استان ایران نشان می دهد که مادران در دوران بارداری به مکمل های یددار نیاز بیشتری دارند.
وی بیماری تیروئید در دوران بارداری و تولیدمثل را یکی از مهمترین بیماری های غدد و کمبود ید را عامل بروز این بیماری دانست و گفت: در سال های گذشته کمبود ید در ایران وجود داشته است اما در 10 سال اخیر ایران جزو 10 کشور عاری از کمبود ید معرفی شده است.
دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم در مورد محورهای این کنگره اظهار کرد: بیماری های غده هیپوفیز، هیپوتالاموس، تیروئید، پاراتیروئید، تخمدان، بیضه، دیابت، اختلال چربی خون و چاقی از جمله محورهای این کنگره است که طی سه روز برگزاری کنگره در قالب سخنرانی های جامع و سمپوزیوم ها به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. 
دلشاد افزود: در مجموع در این کنگره 10 سخنرانی و 12 سمپوزیوم و 2 کارگاه عملی برگزار خواهد شد. همچنین 350 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که از مجموع مقالات پذیرفته شده 60 مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
یازدهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم از 12 تا 14 آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

 

 

منبع: بیا نی نی

6 تأثیر تن‌آرامی بر بدن مادران باردار/ امواج آلفا را دست کم نگیرید!

6 تأثیر تن‌آرامی بر بدن مادران باردار/ امواج آلفا را دست کم نگیرید!

6 تأثیر تن‌آرامی بر بدن مادران باردار/ امواج آلفا را دست کم نگیرید!

بیا نی نی: تکنیک تن‌آرامی برای خانم‌های بارداری که از درد زایمان وحشت دارند و با شنیدن تجربه‌های دیگران بیشتر دچار دلهره و اضطراب می‌شوند بسیار موثر است. چون آنها با تمرین مدوم این تکنیک یاد می‌گیرند که چگونه درد و تنش را در هنگام زایمان از خود دور کنند و مقاومت بدن‌شان را افزایش دهند. به همین دلیل ما به گفتگو با سکینه بهبودی، کارشناس مامایی پرداختیم و از او خواستیم تا درباره چگونگی تاثیر این تکنیک بر بدن مادران باردار برای‌مان توضیح دهد.
بهبودی درباره تکنیک تن‌آرامی می‌گوید: این تکنیک برای کاهش درد و تنش‌های زایمان بسیار موثر است. تن‌آرامی باعث هماهنگی واکنش‌های روانی و فیزیولوژیکی می‌شود که در هیپوتالاموس مغز اتفاق می‌افتد و همچنین تحریکات سیستم اعصاب مرکزی را کاهش می‌دهد. این تکنیک در واقع نوعی مقاومت فیزیولوژیکی بدن نسبت به استرس است. در مواقع استرس و نگرانی سطح آدرنالین خون بالا می‌رود و تن‌آرامی باعث می‌شود بدن با این جریان مقابله کند و باعث تنظیم تنفس، تنظیم ضربان قلب، تنظیم فشار خون و متابولیسم بدن می‌شود.
تنظیم این فاکتور‌ها از طریق جلوگیری از عملکرد فعال‌کننده‌های سیستم عصبی انجام می‌شود. زمانی که آدرنالین، سیستم عصبی خودکار را فعال می‌کند، تکنیک تن‌آرامی از آن جلوگیری می‌کند. هر وقت عضلات ما سفت و منقبض شوند، سختگی و درد را بیشتر حس می‌کنیم اما تن‌آرامی باعث می‌شود بدن و عضلات شل شوند و حس خستگی و درد  را کمتر احساس کنیم.
تأثیرات تن‌آرامی بر بدن
بهبودی با بیان اینکه تن‌آرامی کمک می‌کند مغز در حالت آلفا قرار بگیرد، درباره آن توضیح می‌دهد: زمانی که امواج آلفای مغز تولید می‌شوند، کارایی و توانایی ذهن بسیار افزایش پیدا می‌کند و شرایط دلخواه برای بدن حاصل می‌شود. پرتوی آلفای مغز بسیار قوی و مربوط به سطح نیمه خود‌آگاه مغز است و این پرتو‌‌ها تنها در حالت نیمه‌هوشیاری و آرامش، استراحت و نیمه تابیده می‌شوند.
در شرایط ترس و استرس (در زمان زایمان) یک‌واکنش غیر‌ارادی در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود و در پی آن واکنش، آدرنالین و نور اِپی ‌نفرین ترشح می‌شوند. این دو، هورمون‌های استرس‌زا هستند که جریان خون به مغز و ریه را افزایش می‌دهند. همچنین این دو هورمون سبب افزایش ضربان قلب مادر و افزایش تعداد تنفس می‌شود که جزو سیستم سمپاتیک بدن هستند. اما در مقابل سیستم سمپاتیک، سیستم پاراسمپاتیک وجود دارد که آرامش و راحتی را برای مادر به همراه دارد و به‌طور کلی عملکرد کلی بدن را بهبود می‌‌بخشد.

 

خانم‌های بارداری که می‌خواهند عملکرد بدن‌شان و هضم و جذب مواد غذایی آنها در دوران بارداری خوب باشد، میتوانند این تمرین را انجام دهند. در تن‌آرامی، عملکرد نیمه راست مغز فعال شده و در پی آن سیستم پاراسمپاتیک بدن فعال می‌شود، در نتیجه عملکرد بدن بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر تن‌آرامی، افکار معنوی، تصورات ذهنی مثبت، موزیک ملایم، ریتم، رنگ و رایحه باعث فعال شدن نیمکره راست مغز می‌شوند.
بهبودی درباره نقش تن‌آرامی در هنگام زایمان می‌گوید: در طول زایمان و درد ناشی از آن، ترس و اضطراب باعث افزایش سفتی و تنش عضلات بدن به‌ویژه رحم می‌شود در نتیجه اکسیژن‌رسانی که از طریق رحم به جفت و جنین انجام می‌شود، مختل شده و میزان اکسیژن کاهش می‌یابد. از طرفی سفتی دیواره شکم نیز می‌تواند کارایی انقباضات رحمی را کم کند. همچنین سفتی عضلات باعث افزایش اسید لاکتیک شده و درد و خستگی را بیشتر می‌کند.
بنابر‌این ادراک درد از طرف مادر بیشتر می‌شود و او باید در این شرایط برای مرحله نهایی زایمان ذخیره‌سازی انرژی داشته باشد. به همین دلیل اگر مادر تن‌آرامی را بلد باشد، می‌تواند در هنگام زایمان انرژی بیشتری ذخیره کند. شل شدن عضلات، کاهش حس درد، افزایش اعتماد به نفس و افزایش کنترل مادر بر اوضاع خودش در هنگام زایمان، در نتیجه تمرین تن‌آرامی رخ می‌دهد. مادر حتی با استفاده از این تکنیک می‌تواند به راحتی با وقایع استرس‌زای پس از زایمان و دوران شیردهی راحت‌تر کنار بیاید. تن‌آرامی شیوه‌ای است که نه تنها مادر بلکه همه اعضای خانواده می‌توانند برای کاهش استرس از آن استفاده کنند.
تاثیرات تن‌آرامی در بارداری
1- باعث کاهش مشکلات بدن مانند سردرد، درد پشت و فشار خون می‌شود.
2- کاهش حالات روحی مانند عصبانیت، از کوره در رفتن و خسته شدن
3- حفظ انرژی بیشتر بدن
4- تقویت تمرکز ذهن
5- ارتقای حس مقاومت در برابر مشکلات
6- کارایی بیشتر در انجام کار‌های روزانه

استامینوفن در بارداری بی خطر نیست

استامینوفن در بارداری بی خطر نیست

استامینوفن در بارداری بی خطر نیست

بیا نی نی: پزشکان در یک بررسی جدید تاکید کردند زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن به عنوان یک مُسکن بی‌خطر استفاده می‌کنند بیشتر احتمال دارد فرزندشان در آینده به مشکلات رفتاری مبتلا شود.

در این بررسی آمده است استامینوفن اولین انتخاب زنان باردار به عنوان یک مسکن بی‌خطر است در حالی که مصرف این مسکن باعث می‌شود احتمال تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری از جمله بیش‌فعالی افزایش یابد.

همچنین در تعدادی از مطالعات دیگر هم آمده است که مصرف این نوع مسکن می‌تواند فرآیند رشد مغز را در نوزاد متولد نشده متوقف سازد. به گفته محققان مصرف مرتب مسکن استامینوفن در دوران بارداری خطر تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش ساینس ورلدریپورت، “اوی استرگیا کولی” از دانشگاه “بریستول” در این باره گفت: در این مطالعه ۷۷۰۰ زن در دوران بارداری‌شان شرکت داشته‌اند که ۵ درصد از کودکان آنان در سنین شش یا هفت سالگی دچار مشکلات رفتاری بوده‌اند. همچنین کودکان مبتلا به مشکلاتی چون بیش فعالی از مادرانی متولد شده‌اند که در دوران بارداری از قرص مسکن مصرف کرده‌اند.

 

 

منبع: بیا نی نی

 

زمان سونوگرافی داپلر در بارداری، هفته چندم است؟

زمان سونوگرافی داپلر در بارداری، هفته چندم است؟
در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که در چه مواقعی باید سونوگرافی داپلر بارداری انجام داد؟

سوال : در چه مواقعی باید سونوگرافی داپلر بارداری انجام داد؟

پاسخ : کالر داپلر اصولا بررسی جریان خون عروقی است و شدت و میزان جریان خونی که از عروق به اندام های مختلف میرسد به وسیله ی کالر داپلر بررسی میشود.
در دوران بارداری هم در صورتی که متخصصین زنان شک کنند به خونرسانی جفت به جنین یا زمانی که فرد سابقه فشار خون بالا، IUGR، کاهش وزن و کاهش مایع اطراف جنین در بارداری های قبلی دارد، از پزشکان رادیولوژیست درخواست میکنند بررسی خونرسانی جفت به جنین انجام شود.
در کالر داپلر 2 درخواست انجام میشود که یکی شریان های رحمی است و یکی کالر داپلر شریان های جفت و شریان مغزی میانی.
در حالت طبیعی میزان جریان خونی که از شریان نافی به اندام های جنین میرسد بیشتر از جریان خونی است که به شریان مغزی میانی میرسد اما در یک شرایطی ممکن است این جریان خون برعکس شود در این شرایط جنین دچار افت اکسیژن میشود. یکی از داپلرهای دیگر که در بارداری انجام میدهند داپلر شریان رحمی است. PI یا فشار شریان رحمی را بررسی میکند. این هم برای خونرسانی شریان های رحمی به جنین و جفت است در صورتی که PI در موج شریان رحمی بالاتر از حد نرمال باشد در این صورت ریسک های رشد داخل رحمی جنین، پره اکلامپسی و زایمان زودرس بالا میروند.

برای آگاهی بیشتر از زمان انجام سونوگرافی داپلر بارداری به سراغ رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو یا دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی ایران پرتو کلیک کنید.

زمان سونوگرافی داپلر در بارداری، هفته چندم است؟

سونوگرافى داپلر باردارى در هفته چندم انجام میشود؟

سونوگرافی کالر داپلر یا سونوگرافی رنگی پیشرفته تر از سونوگرافی معمولی است و محدود به بارداری نیست و توسط آن می توان عروق بدن شامل سیستم شریانی و سیستم وریدی را بررسی کرد . با این روش تصویربرداری می توان وضعیت خونرسانی نسوج در اندام های مختلف را مشاهده کرد .

کاربرد سونوگرافی کالر داپلر

  • شایع ترین کاربرد سونوگرافی رنگی در اندام های تحتانی و بررسی عروق پاها، عروق گردنی شامل شریان های کارتوتید، ورید ژیگولت می باشد.
  • بررسی آئورت، عروق شکمی، عروق طحالی، عروق کبدی شامل ورید پورت و عروق کلیه ها و عروق سگمنتال است.
  • با این سونوگرافی می توان از میزان خونرسانی و حجم سرعت جریان خون و میزان مقاومت آنها مطلع شد و از این طریق پزشک معالج را متوجه تنگی یا انسداد شریانی یا لخته یا دویتی در وریدهای اندام بکند.
  • از این سونوگرافی می توان استفاده گسترده ای در بحث نازایی کرد: درمردان از نظر وجود بیماری واریکوسل و در زنان با بررسی خونرسانی ضعیف رحم و تخمدان ها به تشخیص نازایی کمک می کند.

سونوگرافی کالر داپلر در بارداری ضروری است ؟

سونوگرافی کالر داپلر با تمام کاربرد آن در همه بارداری ها استفاده نمی شود. این سونوگرافی معمولا در مادرانی انجام می شود که:

  • پزشک متوجه می شود جنین کاهش رشد داشته است. در این موارد احتمال وجود دارد که تغذیه و اکسیژن رسانی در جفت جنین به واسطه اختلال در خونرسانی پیش آمده است.
  • در مادرانی که دچار کم خونی داسی شکل هستند
  • مادرانی که شک به افزایش فشار خون بالا و وجود پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) دارند با سونوگرافی رنگی می توان اطلاعات بسیار ارزشمند و مفیدی دریافت کرد.

زمان سونوگرافی داپلر در بارداری

بهترین زمان انجام سونوگرافی کالر داپلر

اگر از موارد خاص بارداری مانند دوقلویی بگذریم، در سه ماهه اول و دوم بارداری سونوگرافی داپلر کاربردی ندارد. بنابراین بهتر است زودتر از 28 هفته سونوگرافی داپلر بارداری انجام نشود. توصیه می شود از هفته 30 به بعد این سونوگرافی انجام شود .

مزایای سونوگرافی داپلر در بارداری

یک سونوگرافی داپلر دقیق بارداری می تواند از بسیاری از مشکلاتی که مادر باردار احتمال دارد داشته باشد را پیشگیری می کند. همچنین از خطراتی که می تواند جنین را تهدید کند و یا حتی از مواردی که منجر به مرگ جنین می شود جلوگیری کند.

سزارین و افزایش خطر آمبولی لخته خون در مادران

سزارین و افزایش خطر آمبولی لخته خون در مادران

سزارین و افزایش خطر آمبولی لخته خون در مادران

بیا نی نی: آمبولی لخته خون ازجمله عوارض زایمان است که به گفته پزشکان خطر بروز آن در مادرانی که به صورت سزارین زایمان می کنند، دو برابر افزایش می یابد.

دکتر الله یار جزایری متخصص زنان و فوق تخصص بارداری های پرخطر در این مورد اظهار کرد: احتمال لخته شدن خون در هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد، اما در سزارین بیشتر است و مهمترین خطری که جان مادران باردار را در صورت انجام عمل سزارین تهدید می کند، همین عارضه است.
آمبولی به معنی یک توده داخل عروقی جداشده و در حال حرکت است. این توده می تواند جامد، مایع یا گاز باشد و در محلی دورتر از محل تشکیل خود متوقف شود.
ترومبو آمبولی (آمبولی لخته خون)، آمبولی کلسترول، آمبولی چربی، آمبولی هوا، آمبولی عفونی، آمبولی جسم خارجی و آمبولی مایع آمنیوتیک از انواع آمبولی به شمار می روند. 
وی توضیح داد: به وجود آمدن لخته خون در دوران بارداری و بعد از زایمان از عارضه های خطرناک برای زنان است که حتی می تواند منجر به آمبولی ریه شود. 
جزایری افزود: مادرانی که زمینه ایجاد لخته خون را دارند یعنی آنهایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند و یا اینکه حداقل سه بار سقط کمتر از سه هفته داشته اند، باید پیش از زایمان شناسایی شوند، زیرا زایمان به طور کلی همراه با خونریزی است و برای رفع عامل خطر، باید این مادران شناسایی شوند تا درمان آنها به موقع آغاز شود. 
وی ادامه داد: عامل ایجاد لخته خون در مادران باردار بیشتر ژنتیکی است که آن را توسط آزمایشگاه می توان تشخیص داد؛ اما علاوه بر عوامل ژنتیکی از آنجایی که علت اصلی ایجاد لخته خون اضافه شدن هورمون استروژن طی بارداری است، پس از زایمان اگر مادر روی تخت بخوابد و حرکت نداشته باشد، لخته خون در او ایجاد می شود. 
جزایری تاکید کرد: بنابراین مادران پس از زایمان و به محض اینکه توانایی راه رفتن را پیدا کردند، باید از تخت پایین بیایند و راه بروند زیرا این حرکت مانع از ایجاد لخته خون می شود. 

 

 

منبع: بیا نی نی