هورمون ملاتونین و خواب

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. در شب، سطح ملاتونین ما افزایش می‌یابد و در طول روز به حالت عادی بازمی‌گردد. این اتفاق به کنترل نحوه و زمان خواب کمک می‌کند. در این مقاله با هورمون ملاتونین و خواب آشنا می‌شوید.

هورمون ملاتونین و خواب

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. در شب، سطح ملاتونین ما افزایش می‌یابد و در طول روز به حالت عادی بازمی‌گردد. این اتفاق به کنترل نحوه و زمان خواب کمک می‌کند. در این مقاله با هورمون ملاتونین و خواب آشنا می‌شوید.
اگر مشکلات خواب مثل بی‌خوابی دارید، می‌توانید نسخه مصنوعی ملاتونین را برای دوره‌های کوتاه مصرف کنید. این نسخه مصنوعی، به منبع طبیعی ملاتونین بدن شما اضافه می‌شود، بنابراین سریع‌تر به خواب می‌روید و میزان از خواب بیدار شدن شما در طول شب کمتر می‌شود. همچنین ممکن است به علائم جت‌لگ کمک کند.
ملاتونین عمدتا برای درمان مشکلات کوتاه‌مدت خواب در افراد بالای 55 سال استفاده می‌شود. البته گاهی اوقات می‌تواند توسط پزشک برای کمک به مشکلات خواب کودکان و نوجوانان هم تجویز شود. 
به این موضوع دقت کنید که ملاتونین را فقط با نسخه می‌توانید تهیه کنید. 

هورمون ملاتونین و خواب
حقایق کلیدی درباره ملاتونین

حدود 1 تا 2ساعت طول می کشد تا ملاتونین اثر کند.
معمولا توصیه می‌شود به مدت 13هفته ملاتونین مصرف کنید، اما ممکن است لازم باشد برخی از افراد مدت بیشتری آن را مصرف کنند.
امکان دارد یک روز پس از مصرف ملاتونین دچار سردرد شوید، یا احساس خستگی، بیماری یا تحریک‌پذیری داشته باشید.
نوشیدن الکل، یا سیگار کشیدن اثر ملاتونین را کاهش می‌دهد.
اگر ملاتونین را برای کمک به خواب مصرف می‌کنید، از هیچ نوع داروی گیاهی که ممکن است خواب را تحت تاثیر قرار بدهد، استفاده نکنید چون ممکن است بسیار خواب‌آلوده شوید. 

اگر ملاتونین را برای کمک به خواب مصرف می‌کنید، از هیچ نوع داروی گیاهی که ممکن است خواب را تحت تاثیر قرار بدهد، استفاده نکنید چون ممکن است بسیار خواب‌آلوده شوید. 

چه افرادی می‌توانند ملاتونین مصرف کنند؟

بزرگسالان بالای 55سال می‌توانند ملاتونین مصرف کنند. در صورت توصیه پزشک، بزرگسالان کمتر از 55سال و کودکانی که مشکلات خواب دارند هم می‌توانند ملاتونین مصرف کنند.

چه افرادی نمی‌توانند ملاتونین مصرف کنند؟

ملاتونین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی‌خطر بودن ملاتونین، این موارد را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید: 

  • اگر به ملاتونین، یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک دارید.
  • اگر مشکلات کبدی، یا کلیوی دارید.
  • اگر به آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس، یا هر بیماری خودایمنی دیگر مبتلا هستید.

    هورمون ملاتونین و خواب
    نحوه و زمان مصرف ملاتونین

    دوز ملاتونین به دلیل مصرف آن بستگی دارد. به هر دلیلی که ملاتونین مصرف می‌کنید، دستورالعمل‌های روی جعبه دارو را دنبال کنید.

    دوز و تاثیرگذاری ملاتونین

    ملاتونین معمولا به صورت قرص 2 میلی‌گرمی عرضه می‌شود که ملاتونین را در طول شب به تدریج بدن شما وارد می‌کند.

    برای مشکلات بی‌خوابی در بزرگسالان

    دوز معمول، یک قرص 2 میلی‌گرمی است که باید 1 تا 2ساعت قبل از خواب مصرف شود.
    گاهی اوقات پزشک توصیه می‌کند که ملاتونین را فقط 2 یا 3بار در هفته مصرف کنید تا ببینید که آیا در ابتدا خواب شما بهبود می‌یابد، یا نه.
    برای درمان مشکلات کوتاه‌مدت خواب در بزرگسالان، ملاتونین باید حداکثر به مدت 13هفته مصرف شود، اما ممکن است با توصیه پزشک مدت زمان بیشتری آن را مصرف کنید. 

    هورمون ملاتونین و خواب
    برای مشکلات طولانی‌مدت بی‌خوابی در بزرگسالان

    شرایط مختلفی از جمله اختلال بیش‌فعالی کم‌توجهی، فلج مغزی و سندرم خستگی مزمن، می‌تواند بر خواب شما تاثیر منقی بگذارد. اگر مشکل خواب مرتبط با بیماری دارید، متخصص ممکن است ملاتونین طولانی‌مدت تجویز کند.
    دوز شروع، یک قرص 2 میلی‌گرمی است که باید 30دقیقه تا 1ساعت قبل از خواب مصرف شود.
    گاهی اوقات ممکن است بسته به اینکه چقدر ملاتونین چطور اثر می‌کند و عوارض جانبی آن، دوز به تدریج به 2 تا 3قرص قبل از خواب افزایش یابد. 

    برای مشکلات طولانی‌مدت خواب در کودکان و نوجوانان

    درمان طولانی‌مدت برای کودکان و نوجوانان معمولا توسط متخصص تجویز می‌شود.
    دوز شروع، یک قرص 2 میلی‌گرمی است که باید 30دقیقه تا 1ساعت قبل از خواب مصرف شود. ممکن است پزشک به تدریج دوز دارو را افزایش دهد.

    هورمون ملاتونین و خواب
    برای درمان جت‌لگ در بزرگسالان

    دوز معمول برای جت‌لگ، 3 میلی‌گرم است و باید آن به مدت پنج روز و یک وعده در روز مصرف کنید. 
    هنگامی که به مقصد رسیدید، اولین دوز را در زمان خواب معمولی خود مصرف کنید. ساعت مصرف قرص نباید قبل از 8بعدازظهر یا بعد از ساعت 4صبح باشد.
    در صورت نیاز می‌توانید دوز دارو را تا دو قرص 3‌میلی‌گرمی افزایش دهید.

    هورمون ملاتونین و خواب
    نحوه مصرف ملاتونین

    • بهتر است ملاتونین را با غذا مصرف کنید.
    • قرص‌ها را به طور کامل ببلعید و آن‌ها را نصف، یا له نکنید.

    اگر فراموش کردید آن را مصرف کنید

    • اگر مصرف ملاتونین را هنگام خواب فراموش کردید، دوز فراموش‌شده را رها کنید و شب بعد آن را مصرف کنید
    • هرگز 2دوز را همزمان مصرف نکنید. هرگز یک دوز اضافی برای جبران یک دوز فراموش‌شده مصرف نکنید.

    اگر بیش از حد مصرف کنید

    • اگر 1 یا 2قرص ملاتونین اضافی مصرف کنید، بعید است که به شما آسیب برساند.
    • اگر نیاز به مراجعه به پزشک دارید، بسته ملاتونین یا بروشور داخل آن را نزد پزشک ببرید.
    • از کسی بخواهید که با شما به بیمارستان بیاید چون ممکن است در راه احساس خواب‌آلودگی کنید. خودتان رانندگی نکنید.

    هورمون ملاتونین و خواب
    مصرف ملاتونین با سایر داروها و مکمل های گیاهی

    برخی از داروها و ملاتونین می‌توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهند.
    بسیاری از داروها ممکن است اثرات خواب‌آور ملاتونین را افزایش، یا کاهش دهند. بنابراین درباره داروهای مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید.

    عوارض جانبی رایج ملاتونین

    ملاتونین عوارض جانبی رایج زیادی ندارد، اما ممکن است این علائم را تجربه کنید: 

    • احساس خواب‌آلودگی، یا خستگی در طول روز
    • سردرد
    • معده‌درد
    • احساس تهوع
    • احساس سرگیجه 
    • احساس تحریک‌پذیری یا بی‌قراری
    • دهان خشک
    • پوست خشک، یا خارش‌ناک
    • درد در بازوها، یا پاها
    • رویاهای عجیب، یا تعریق شبانه

    هورمون ملاتونین و خواب
    عوارض جانبی جدی

    عوارض جانبی جدی ملاتونین بسیار نادر است. اگر احساس ضعف، یا ناراحتی کردید با پزشک خود مشورت کنید چون می‌تواند نشانه افسردگی باشد.
    در صورت بروز این موارد هم با پزشک مشورت کنید: 

    • تغییرات در بینایی مانند تاری دید
    • احساس ضعف، یا بیهوشی 
    • احساس گیجی، یا سرگیجه 
    • هر گونه خونریزی که متوقف نمی‌شود، کبودی بدون دلیل یا خون در ادرار

    هورمون ملاتونین و خواب
    واکنش آلرژیک جدی

    در موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک جدی به ملاتونین ایجاد شود.

    ملاتونین و بارداری

    ملاتونین معمولا در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چون اطلاعات کمی در مورد تاثیر آن بر نوزادان وجود دارد.

    اگر دوز ملاتونین کم باشد، بعید است عوارض جانبی ایجاد کند. با این حال، اگر برای مدت طولانی‌تری مصرف شود، ممکن است کودک را خواب‌آلوده کند.

    اگر حین مصرف ملاتونین باردار شدید، با پزشک خود مشورت کنید. 

    ملاتونین و شیردهی

    اگر پزشک سلامت نوزاد شما را تایید می‌کند، می‌توانید در دوران شیردهی، ملاتونین مصرف کنید.
    شیر مادر به طور طبیعی، حاوی ملاتونین است، اما وقتی ملاتونین مصنوعی را مصرف می‌کنید، معلوم نیست چه مقدار از آن وارد شیر می‌شود. اگر دوز ملاتونین کم باشد، بعید است عوارض جانبی ایجاد کند. با این حال، اگر برای مدت طولانی‌تری مصرف شود، ممکن است کودک را خواب‌آلوده کند.
    وقتی ملاتونین مصرف می‌کنید، با کودک در رختخواب مشترک نخوابید.
    اگر هم متوجه شدید که کودکتان به طور غیرمعمول خواب‌آلوده به نظر می‌رسد، مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودک دارید، در اسرع وقت با پزشک، ماما، یا داروساز مشورت کنید.

    هورمون ملاتونین و خواب
    ملاتونین و باروری

    شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ملاتونین باروری را در مردان یا زنان کاهش می‌دهد.
    اگر قصد بارداری دارید برای مصرف ملاتونین با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید. 

    خلاصه

    ملاتونین، هورمون تنظیم‌کننده خواب است که اگر مشکلات بی‌خوابی داشته باشید، پزشک نوع مصنوعی آن را برایتان تجویز می‌کند. اگر همزمان با ملاتونین داروی دیگری مصرف می‌کنید پزشک را در جریان قرار بدهید چون ممکن است ملاتونین با برخی داروها تداخل داشته باشد. 

    برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.

اگر همسر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

کاربری به نام «بودا بودم» در توئیتر از خصوصیات یک پارتنر سمی نوشته که خیلی مورد توجه واقع شده، رسم‌الخط این متن را حفظ کرده‌ایم:

پارتنر سمی به نظرتون چه ویژگی هایی داره؟ آیا شده پارتنرتون کاری بکنه که براتون ردفلگ یا علامت هشدار محسوب بشه؟ اصلا فکر کردید شاید خود شما همون پارتنر سمی باشید که طرفتون ازش فرار کرده؟

اگر پارتنر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

دکتر ترورز یه مقاله درباره 3 نشونه‌ای که برای فرد مقابل به عنوان ردفلگ محسوب میشه و راه حلش نوشته. ایشون میگه خیلی از آدما وقتی پارتنر احساسی ایده‌آلشون رو از دست میدن یا ازش جدا میشن میرن تراپی. توی تراپی میگن:

_ چون پارتنرم سریع جوابم رو نمیداد، حس کردم مجبورم بهش زنگ بزنم! همین هم عصبانیم کرد!

_ یا ما چند وقتی هست که با هم هستیم و اوضاعمون هم خوب به نظر میرسه، چرا پارتنرم برای تعهد دادن و ازدواج کردن باهام شونه خالی میکنه؟!

_ من نمیدونم اکس ام الان با کی دیت میره! ولی باید بدونم طرف چیش از من بهتر بوده که اکسم انتخابش کرد!

وارد رابطه شدن، میتونه منجر به نتایج عالی مثل احساس شادی و لذت و رضایت بشه! اما به سادگی آب خوردن میتونه منجر به سمی‌ترین تجربیات زندگیتون هم بشه. این 3 تا مورد، از اون مواردی هستن که اگر داشته باشید بدون اینکه حتی بدونید تبدیل به یه رد فلگ سمی برای طرف مقابلتون میشید!

رویاپردازی بیش از حد برای یک پارتنر بالقوه

اگر پارتنر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

منظور کسی که هنوز واقعا پارتنرتون محسوب نمیشه! وقتی ما رویایی به جهان نگاه کنیم و شخصی رو بیش از حد ایده آل ببینیم، بجای دیدن واقعیت، اون شخص رو آنطور که دوست داریم باشه میبینیم! نه آنطور که هست! این منجر به این میشه که توی واقعیت هم میخوایم دست ببریم و شخص رو به آن چیزی که تصور میکردیم باشه، به زور تبدیل کنیم. این موضوع به خودی خود میتونه مشکلی نداشته باشه!حد و اندازه خودشو داره. اینکه مثلا شما یه قهوه با طرف خوردی، تا اسم بچه تون هم درباره اش رویاپردازی کردی چیزیه که کم و بیش رخ میده. زمانی این حالت سمی و رد فلگ میشه که یک یا هر دوی این مشکلاتِ عمیقتر در شما وجود داشته باشه

قائل نبودن احترام برای خودتون

اگه شما با هرآن چیز و هرآن کاری که پارتنرتون انجام میده، بدون چون و چرا موافقت کنید، این خطر رو داره که به شخص مقابل احساس برتر بودن و بالاتر بودن از خودتون رو بدید. یه جوری که انگار تو خدایی من بنده ( یاد اون شعرحافظ افتادم که در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم/لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی ) در حالی که نه! اینطوری نیست! همه آدمها نقص دارن. این رویکرد نه تنها شمارو غیر جذاب‌تر میکنه بلکه باعث میشه به شدت نسبت به هرآنچه در محضر اون شخص میخواید بگید یا انجام بدید محتاط بشید. سانسورکنید خودتون رو! بر اساس این مقاله آدم هایی که به خودشون احترام میذارن، وقتی با مشکلات و دوراهی‌های رابطه مواجه میشن بهتر می‌تونن چهارچوب‌ها و معیارهای شخصی و اخلاقیشون رو حفظ کنن! افراد قابل اتکاتری هستن! این هم منجر به نتیجه بهتر در رابطه میشه از جمله اینکه هر دو پارتنر بیشتر با هم سازگار میشن، بیشتر همدیگه رو می‌بخشن و بیشتر با هم مصالحه می‌کنن!

کمبود عزت نفس

اگر پارتنر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

خیلی مطالعات نشون میدن عزت نفس بالا، به نفع یک رابطه عاطفی هستش. اگه شما درگیر عزت نفس پایین هستید ممکنه سیگنال های ناخوشایندی برای طرف مقابلتون بفرستید، مثلا خودتون رو به عنوان یه آدم وابسته نشون بدید. کسی که حتما باید دیگری یعنی پارتنرش تاییدش کنه،حتما باید دیگری خوشحالش کنه و خودش ناتوانه. شما ممکنه نهایتا امید بالای غیرواقعی و واهی نسبت به هر آن کسی که حتی کمی بهش علاقه و تمایل دارید پیدا کنید، شاید حتی به محض آشنایی با کسی ازش انتظار اعتماد و صمیمیت داشته باشید! باز همون داستان که طرف فقط یه دیت با شما آمده که باهاتون آشنا بشه! پارتنرتون نیست! هنوز نشده! پس نباید ازش انتظاراتی که از پارتنرتون دارید رو داشته باشید!

برای این مشکل تمایل به رویایی فکر کردن چه میشه کرد؟​

به طرفتون شانس این رو بدید که خودش رو نشون بده. برای اینکه یک رابطه سالم باشه بایستی احساسات مشترکی در اون وجود داشته باشه. اگر پارتنرتون دقیقا مثل شما احساس تعهد و نزدیکی بهتون میکنه، بایستی این احساس رو به نوعی به شما نشون بده. به طرفتون یک شانس بدید و اجازه بدید اون هم توی رابطه تون سرمایه گذاری بکنه. از دیگران نظر بخواید. تا وقتی نگاهتون رو از واقعیت برنداشتید، فانتزی سازی درباره رابطه تون هیچ اشکالی نداره. یکی از راه هایی که میتونید جلوی دور شدن از واقعیت رو بگیرید اینه که از یک نفر سومی نظر واقعی و صادقانه اش رو درباره خودتون و رابطتون بخواید! نه درباره طرف مقابلتون‌ها! درباره خودتون و رابطه‌تون!

اگر پارتنر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

دومیش اینکه دنبال کسی بیوفتید که تازه رابطه قبلیش رو تموم کرده. اینکه برید سراغ آدمی که تازه رابطه قبلیش رو تموم کرده میتونه این سیگنال رو به طرف مقابلتون بده که برای شما، دادن زمان و فضا به آدم ها،بخصوص زمانی که بهش نیاز دارن سخته. دو تا نشونه که میتونه بهتون کمک کنه، بدونید آدمی که تازه به قول معروف، کات کرده مناسب این هست که روش سرمایه گذاری کنید یا نه اینهاست: آیا مدام به راحتی یاد پارتنر قبلی یا اکسشون میوفتن؟ اگه پارتنر بالقوه شما مدام توی حرف هاش از اکسش یاد میکنه میتونه به این معنا باشه که هنوز درگیر خاطرات و زخم های درمان نشده رابطه قبلیشه. مخصوصا توجه داشته باشید اگر درباره پارتنر قبلیشون منفی حرف میزنن و ازش بد میگن میتونه به این معنا باشه، که هنوز آماده گذشتن از اون رابطه نیست یا اصلا بدتر، به این معنا باشه که اون شخص، مسئولیت پذیری برای اشتباهات و خطا هاش رو توی رابطه بلد نیست. بالاخره نمیشه توی یک رابطه همه تقصیرها فقط گردن یک نفر باشه! حتی اگر بر فرض محال هم چنین باشه، شما بابت انتخاب اون آدم مسئول هستید. چرا با چنین هیولایی وارد رابطه شدید؟

یه الگوی دیگه که بایستی مراقبش باشید اینه که آیا پارتنر شما در ابتدای امر خیلی قوی و جذاب و درست و خوب به نظر میرسه، اما کم کم میبینید که اینطور نبوده و ناامیدتون میکنه؟ این حالت زمانیه که شخص تازه از رابطه قبلیش جدا شده و اصلا مسئله اش شخص شما و رابطه با شما نیست! بلکه صرفا فقط میخواد به خودش و به اکسش نشون بده هنوز خواستنیه و میتونه وارد یه رابطه بشه. حتما باید این مورد رو در نظر داشته باشید و هوشمندانه شخص رو زیر نظر بگیرید، که آیا واقعا علاقه اش به شما و رابطه با شماست؟ یا مسئله لج و لجبازی با اکسش هستش؟

اگر پارتنر شما این ویژگی‌ها را دارد، یعنی با یک سم خالص در ارتباط هستید

و اینکه قدرت ارتباطتون رو بسنجید: بر اساس مقاله‌ای که 2020 منتشر شده زوج هایی که ارتباط کارآمد، موثر و مشترک باهم دارن سطح رضایتشون از رابطه بیشتر بوده. یه زمانی بزارید تا قدرت کار تیمی تون رو بسنجید، قدرت حل مسئله و مشکلات رو به شکل گروهی ببینید و بسنجید. اگه احساس رضایت کردید و نتیجه موفقیت آمیز بود به این معناست که رابطه شما میتونه شامل چیزی بیشتر از صرفا ارتباط فیزیکی باشه. اینکه 2 تا دیت با کسی برید و صرفا به این نیت که خب دیگه واسه اینکه طرف رو مجبور کنم باهام ازدواج کنه، کار نمیکنه! برای یه آدم عاقل اینا تماما رد فلگ هستن. اجازه بدید وقایع روند طبیعشون رو طی کنن. بجای الکی زور زدن و ایجاد شرایط نامطلوب برای طرفتون، یکم صبور باشید و تمام

به چه علت در دوران بارداری دچار درد باسن می‌شویم؟

به چه علت در دوران بارداری دچار درد باسن می‌شویم؟

به چه علت در دوران بارداری دچار درد باسن می‌شویم؟

سیاتیک:

در بارداری جنین در حال رشد می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند که از باسن به پایین پا می‌رسد. این عارضه که به سیاتیک معروف است در بارداری به دلیل ریلکسین رایج است. این هورمون رباط‌های شما را شل می‌کند و شروع به شل شدن رگ‌ها در آمادگی برای زایمان می‌شود. اما شل شدن رباط‌ها به این معنی است که شانس بیشتری برای فشرده‌سازی عصب سیاتیک شما وجود دارد. سیاتیک بیشتر در سه ماهه سوم رخ می‌دهد اما می‌تواند در هر مرحله از بارداری ایجاد شود. این درد اغلب به عنوان “درد تابشی” توصیف می‌شود که از باسن شروع می‌شود و به پشت ران شما شلیک می‌کند.

هموروئید:

بواسیر (هموروئید) ورید‌های متورم در مقعد یا پایین رکتوم هستند. آن‌ها در بارداری به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بسیار رایج هستند. جنین در حال رشد شروع به اعمال فشار بر روی مقعد می‌کند و باعث ایجاد هموروئید می‌شود. بواسیر می‌تواند علائم ناخوشایندی مانند خارش و تورم در اطراف مقعد، خونریزی و درد در هنگام مدفوع و درد و درد در باسن ایجاد کند.

درد کمربند لگنی:

از آنجایی که رباط‌های شما شل‌تر از حد معمول است لگن شما می‌تواند شروع به حرکت به روش‌هایی کند که‌ایده‌آل نیست. همچنین کودک در حال رشد شما مرکز ثقل شما را تغییر می‌دهد که می‌تواند وضعیت شما را تغییر دهد و لگن و کمر شما را تحت فشار قرار دهد. تمام این حرکات اضافی می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن شود که به عنوان درد کمربند لگنی شناخته می‌شود. ممکن است در جلوی استخوان شرمگاهی، در پرینه، در قسمت پایین کمر و باسن احساس شود. همچنین می‌تواند منجر به درد در هنگام راه رفتن، در حین رابطه جنسی، مشکل دراز کشیدن طولانی مدت روی یک طرف بدن و صدای کلیک یا ساییدن در لگن شود.

 انقباضات:

اگر به موعد زایمان نزدیک می‌شوید و باسن درد دارید ممکن است دچار انقباضات شده باشید. معمولاً اگر انقباضات دارید علاوه بر درد باسن آن‌ها را در شکم و کمر خود احساس خواهید کرد.

 

چگونه درد باسن را در دوران بارداری کاهش دهیم؟

ایده خوبی است که به پزشک خود اطلاع دهید که آیا دردی دارید زیرا آن‌ها می‌توانند مشکل را تشخیص دهند و شما را به سمت برخی از گزینه‌های تسکین هدایت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند شما را راهنمایی کنند که چه دارو‌های مسکنی در دوران بارداری بی‌خطر است (در موارد درد حادتر) یا مراجعه به فیزیوتراپیست (برای درد سیاتیک یا کمربند لگنی) را پیشنهاد کنند. اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای کاهش درد باسن بارداری خود هستید در اینجا چند گزینه وجود دارد.

 سعی کنید از‌ایستادن یا نشستن زیاد خودداری کنید:

اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید یا بنشینید سعی کنید هر ۴۵ دقیقه یک بار وضعیت خود را تغییر دهید.

 از کیسه آبگرم استفاده کنید:

گزینه دیگر حمام آب گرم است اما به یاد داشته باشید که آن را خیلی گرم نکنید زیرا افزایش بیش از حد دمای بدن در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد.

یک موقعیت خواب جدید را امتحان کنید:

خوابیدن به پهلو با یک بالش زیر شکم و بالش دوم بین زانو‌ها می‌تواند به حمایت از بدن و کاهش درد کمک کند. این به ویژه اگر با درد سیاتیک و کمربند لگنی دست و پنجه نرم می‌کنید مفید است.

 از روغن فندق استفاده کنید:

استفاده از چند قطره فندق جادوگر روی ماکسی پد می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین کمک کند.

 

منبع:

www.peanut-app.io

چگونه از ایجاد حفره در دندان‌های شیری جلوگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد حفره در دندان‌های شیری جلوگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد حفره در دندان‌های شیری جلوگیری کنیم؟

به میان وعده‌ها توجه کنید:

خوردن میان وعده منبع اصلی پوسیدگی دندان است و می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان و حفره شود. وقتی شما با کودک نوپایتان به طور مداوم میان وعده می‌خورید غذا روی دندان‌ها می‌نشیند و بزاق فرصتی برای پاک کردن آن پیدا نمی‌کند. هنگام صرف میان وعده روی سرو میوه‌های تازه، سبزیجات ترد و محصولات لبنی غنی از کلسیم تمرکز کنید تا انرژی مغذی کودک خود را تقویت و از دندان‌های او محافظت کنید.

 در حد اعتدال از شکر استفاده کنید:

ممکن است اجتناب کامل از قند‌ها در رژیم غذایی کودک غیرممکن به نظر برسد اما باید تا حد امکان آن‌ها را محدود کنید به ویژه قند‌های تصفیه شده و قند‌های طبیعی مصنوعی چسبناک.

 مایعات فراوان بدهید:

والدین نباید به نوزادان خود شیر یا مایعات دیگری به غیر از آب در مدت زمان طولانی بدهند. به این دلیل که قند‌های طبیعی یا افزوده شده در مایع یا غذا توسط باکتری‌های موجود در دهان به اسید تبدیل می‌شوند این اسید قسمت خارجی دندان‌ها را حل می‌کند و باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

 از لوازم شخصی کودک استفاده نکنید:

اگر سابقه دندانی شما حاوی حفره‌های زیادی باشد احتمال انتقال باکتری‌های ایجاد‌ کننده حفره به کودکتان بیشتر است. با اطمینان از عدم استفاده از مسواک، قاشق یا سایر ظروف با کودک خود، این خطر را کاهش دهید و سعی کنید اجازه ندهید کودک شما انگشتان خود را در دهان شما قرار دهد.

به جای بطری از فنجان استفاده کنید:

ممکن است کودک شما همچنان شیشه شیر خود را دوست داشته باشد اما شما می‌خواهید او را به نوشیدن از فنجان عادت دهید. بطری‌ها و فنجان‌های نوشیدنی حاوی شیر یا آب میوه با پوسیدگی دندان مرتبط هستند زیرا اجازه می‌دهند مایع در دهان و روی دندان جمع شود.

قبل از خواب دندانشان را مسواک بزنید:

اگر قبل از خواب به کودک خود شیر می‌دهید دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید یا از گاز آغشته به آب گرم استفاده کنید تا باقی مانده شیر را قبل از خوابیدن پاک کنید.  
 در هنگام خواب از پستونک استفاده نکنید:

اگرچه ممکن است کودک شما از راحتی شیشه‌اش لذت ببرد اما اجازه ندهید که با شیشه شیر بخوابد. او ممکن است نوک پستان را در دهانش بگذارد و قطرات مایعی که بیرون می‌ریزد می‌تواند به اسید تجزیه شود که دندان‌ها را فرسایش می‌دهد. حتی اگر کودک شما هنوز دندان ندارد شیشه شیر را برای خوابیدن ممنوع کنید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

 

 

 

 

ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

زمان خواب برنامه‌ای است که وقتی کودکتان باید شب را در رختخواب باشد تعیین می‌کند. برخی از کودکان دوست دارند یک داستان قبل از خواب داشته باشند. کودکان بسته به سنشان به خواب‌های متفاوتی نیاز دارند. یک نوزاد تازه متولد شده تقریباً به 8 ساعت خواب در روز و 8 ساعت و 30 دقیقه در شب نیاز دارد. همانطور که کودکان بزرگتر می‌شوند در طول روز به خواب کمتری نیاز دارند و در طول شب بیشتر می‌خوابند. در اینجا به میزان خواب یک کودک با توجه به سن آن‌ها آمده است:

  • 3 ماهگی: 4 تا 5 ساعت در روز و 10 تا 11 ساعت در شب
  • 6 ماهگی: 3 ساعت در روز و 11 ساعت در شب
  • 1 سالگی: 2 تا 3 ساعت در روز و 11 ساعت در شب
  • 2 سالگی: 1 ساعت و 30 دقیقه در روز و 11 ساعت و 30 دقیقه در شب
  • 3 سالگی: 0 تا 45 دقیقه در روز و 11 تا 12 ساعت در شب
  • 4 سالگی: 11 ساعت و 30 دقیقه شب
  • 5 سالگی: 11 ساعت شب

همانطور که کودک شما بزرگتر می‌شود نیاز به خواب کمتری دارد. تا زمانی که کودک شما به 10 سالگی برسد فقط باید 9 ساعت و 45 دقیقه هر شب بخوابد و زمانی که آن‌ها نوجوان هستند 9 ساعت کافی خواهد بود.   

به چه علت زمان خواب مهم است؟

ایجاد یک زمان خواب ثابت برای کودکان می‌تواند بسیاری از زمینه‌های رشد کودک را بهبود بخشد. این زمینه‌ها شامل رشد زبان، سواد، تنظیم رفتار، کنترل عاطفی، عملکرد خانواده، حافظه، آمادگی برای مدرسه، توجه، انعطاف‌پذیری شناختی و دلبستگی والدین به کودک است.علاوه بر این فعالیت‌هایی که حول یک برنامه روتین قبل از خواب هستند نیز می‌توانند برای رشد کودک شما مفید باشند. در اینجا برخی از متداول‌ترین فعالیت‌های مرتبط با زمان خواب و مناطقی که از آن‌ها سود می‌برند آورده شده است:

  • مسواک زدن و حمام کردن
  • در آغوش گرفتن
  • تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شیشه شیر و تنقلات سالم 
  • خواندن داستان و خواندن لالایی 

آیا قرار دادن نوزادان در رختخواب ضروری است؟

وقتی کودک شما خیلی کوچک ممکن است برای به خواب رفتن نیازی به داستان قبل از خواب نداشته باشد.  خواباندن نوزاد در رختخواب هر شب می‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهد. هنگامی که کودک شما می‌تواند غلت بزند دیگر لازم نیست نگران غلتیدن او در طول شب روی شکم یا پهلو باشید. اگر از پتو استفاده می‌کنند آن را در زیر‌شانه‌هایشان قرار دهید. از بالش پرهیز کنید و روی سر و صورت کودک چیزی نیندازید.  

چه تفاوتی بین زمان خواب و خود خواب وجود دارد؟

بسیار طبیعی است که کودکان قبل از اینکه به خواب بروند بخواهند مدتی استراحت کنند. می‌توانید یک ساعت قبل از خواب برای انجام فعالیت‌های آرامش بخش مانند خواندن داستان، خواندن لالایی یا گوش دادن به موسیقی آرام وقت بگذارید. این کار باعث می‌شود کودک شما راحت‌تر به خواب برود. از فعالیت‌هایی که بیش از حد محرک هستند مانند بازی‌های رایانه‌ای یا تماشای تلویزیون اجتناب کنید.

نتیجه‌گیری:

ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب یکی از اولین برنامه‌هایی است که کودک شما ایجاد می‌کند. داشتن یک برنامه روتین قبل از خواب نیز می‌تواند منجر به خواب بهتر برای کل خانواده شود. مطالعات نشان داده است کودکانی که از اوایل کودکی از یک برنامه منظم زمان خواب پیروی می‌کنند در مقایسه با کودکانی که این کار را انجام نمی‌دهند نتیجه رشد مثبتی دارند.  

 

منبع:

flo.health/being-a-mom

 

فرزندم میگه ازم متنفره، چیکار باید بکنم؟

تنفر فرزند از والدین

دلیل و راه حل تنفر فرزند از والدین خود

در وسط دعوا، فرزندتان ممکن است ادعا کند که از شما متنفر است و دیگر شما را دوست ندارد یا اینکه شما بدترین والدین دنیا هستید. این کلمات اغلب برای والدین ویران کننده است و بسیاری نمی دانند چگونه واکنش نشان دهند. برخی والدین شاید با عصبانیت یا توهین یا آزرده شدن پاسخ دهند. با این حال، در واقعیت باید درک کنید که وقتی فرزندتان می‌گوید از شما متنفر است، واقعاً منظورش این نیست.

باید بدانید که بسیاری از کودکان هنگام تعامل با والدین خود به این نوع عبارات آزاردهنده متوسل می شوند حتی شاید این کار را در جوانی انجام دهند و این نگرش در دوران نوجوانی هم نیز بسیار رایج است.

در هر صورت، هدف این است که بدانید این احساسات از کجا ناشی شده اند و راهبردهای بهتری برای مدیریت احساساتشان به آن‌ها پیشنهاد کنید. ما در این بخش از خانواده پلاس بیا نی نی نکاتی را در مورد نحوه انجام این کار ارائه می دهیم.

چرا فرزندم می گوید از من متنفر است؟

وقتی کودک به والدین خود می گوید که از آنها متنفر است، واقعاً این احساس آنها نیست. این کلمات به سادگی راهی برای بیان ناامیدی، اختلاف نظر یا عصبانیت هستند. آنها معمولاً زمانی از این جمله استفاده می کنند که مجبور به اطاعت می شوند یا به دلیل رفتار بد سرزنش یا عواقبی دریافت می کنند.

اگر خود را به جای بچه ها بگذاریم، متوجه می شویم که مقابله با این نوع شرایط ناخوشایند با منابع محدودی که در اختیار دارند، کار آسانی نیست. شاید آنها فقط در حال یادگیری استفاده از کلمات هستند و هنوز نمی دانند چگونه احساسات خود را به خوبی شناسایی و حتی چگونه آنها را هدایت و به درستی ابراز کنند.

در مواجهه با این احساس ناتوانی، می خواهند خشم خود را ابراز کنند و به این بیان متوسل می شوند.همچنین آنها می دانند که با شنیدن این حرف ها والدینشان متاثر می شوند و مطمئنا اختلاف نظرشان آشکار می شود. آنها از شما متنفر نیستند و فقط می خواهند که بدانید چقدر از این موقعیت ناامید یا ناراحت هستند.

عصبانیت کودک

بهترین برخورد با ابراز تنفر فرزند از والدینش

در این شرایط باید:

آن را شخصی نگیرید

اگر فرزندتان بگوید از شما متنفر است،حتما احساس ناراحتی زیادی می کنید. با این حال، مهم است که بدانید چرا او واکنش نشان می دهد اما،نباید این کلمات را به معنای واقعی یا شخصی تلقی کنید و به یاد داشته باشید که این به معنای ناامیدی آنهاست که راه ابزار بهتری برای آن ندارند.

احساسات خود را کنترل و تنظیم کنید

اولین واکنش در این موقعیت ممکن است پاسخ به کودک با عصبانیت، ناراحتی، فریاد زدن، تهدید یا تنبیه باشد اما، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید.

شما بزرگ‌سالی هستید که باید خودکنترلی داشته باشید پس نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید و با فرزندتان همدلی کنید و در انتخاب اعمال و کلمات خود دقت داشته باشید.

بی قید و شرط عشق خود را ابراز کنید

حتی اگر فرزندتان گفت که از شما متنفر است، زمان خوبی است تا دوباره تأیید کنید که او را بدون قید و شرط دوست دارید.

بله، می دانیم که پاسخ دادن به همان کلمات نفرت انگیز آسان تر است اما، اصلا خوب نیست. از فرصت استفاده کنید و به او نشان دهید که حتی اگر بین شما اختلاف یا مشاجره ای در جریان باشد، عشق شما به آنها تغییر نمی کند.

مادر و پسربچه

به کودک کمک کنید تا احساس خود را بفهمد

این لحظه که کودک در بحران قرار دارد برای کار روی آموزش عاطفی او عالی است. سعی نکنید در حالی که او ناراحت است استدلال کنید، زیرا هیچ فایده ای ندارد اما، به محض اینکه آرام شد با آنها صحبت و کمک کنید تا نامی را برای احساسات خود بیان کنند.با انجام این کار، نه تنها به آنها کمک می‌کنید تا احساسات خود را شناسایی کنند، بلکه به آنچه احساس می‌کنند اعتبار می‌بخشید و باعث می‌شوید احساس کنند شنیده شده و درک می‌شوند.

جایگزین هایی برای بیان احساس ارائه دهید

برای اینکه این وضعیت ناخوشایند دوباره تکرار نشود، مهم است که ابزارهای دیگری برای مدیریت و ابراز احساسات کودک در اختیار او قرار دهید.

به یاد داشته باشید که آنها حق دارند عصبانی و ناامید شوند و مخالفت خود را ابراز کنند. هدف این است که آنها این کار را به شیوه ای مناسب و کاربردی انجام دهند.

برای کودکان کوچکتر، خط خطی کردن یا کشیدن خط روی کاغذ می تواند به کاهش عصبانیت کمک کند همچنین می توانید گوشه ای آرام در خانه ایجاد یا تکنیک های تنفس را تمرین کنید. البته بهتر است به کودکان بیاموزید که قاطعانه ارتباط برقرار کنند.

احساس خود را برای همدلی به اشتراک بگذارید

اگر فرزندتان می گوید از شما متنفر است آخرین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که به او بگویید چه احساسی نسبت به حرف هایش دارید. با این حال، این کار نباید با لحن سرزنش آمیز یا به عنوان نوعی باج گیری عاطفی انجام شود.

برعکس، می خواهیم با آرامش و به وضوح بیان کنیم که سخنان آنها عواقبی دارد و ممکن است احساسات دیگران را جریحه دار کند.

صحبت با کودک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

با به کارگیری دستورالعمل های فوق، احتمال اینکه این نوع رویدادها رخ ندهند بسیار زیاد است، زیرا کودک یاد می گیرد که احساس خود را به روش های دیگر ابراز کند. با این حال، اگر احساس می‌کنید که به‌عنوان والدین در چنین مواقعی نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و واکنش بدی نشان می‌دهید، ممکن است لازم باشد به دنبال کمک حرفه ای باشید.

همچنین اگر احساس می‌کنید یک احساس منفی عمیق در پشت حرف‌های فرزندتان وجود دارد، می‌تواند چیزی فراتر از یک لحظه عصبانیت گاه به گاه باشد. وقتی فرزندتان ادعا می کند که از شما متنفر است، به یاد داشته باشید که در آن لحظه نیاز دارد که شما دو برابر او را دوست داشته باشید تا بتوانید او را درک کنید.

آیا ضربان قلب مادر در بارداری آهسته می‌شود؟

آیا ضربان قلب مادر در بارداری آهسته می‌شود؟

هنگامی که یک فرد باردار ضربان قلب آهسته را تجربه می‌کند می‌تواند عواقب منفی برای سلامت او و فرزند متولد نشده‌اش داشته باشد. خوشبختانه پزشک شما اغلب می‌تواند از هر گونه مشکل پزشکی مرتبط با ضربان قلب کند جلوگیری کند. البته بهتر است همیشه هر سؤالی در مورد سلامت خود و کودکتان دارید با پزشک خود در میان بگذارید. قلب جنین و سیستم گردش خون با سرعت شگفت‌انگیزی در هفته اول پس از لقاح شروع می‌شود. قلب نوزاد تا چهار هفته می‌تپد. سیستم قلبی عروقی فرد باردار نیز تغییر می‌کند و از حدود پنج هفته پس از لقاح شروع می‌شود. حجم کل خون آن‌ها به طور معمول 40 تا 50 درصد افزایش می‌یابد بنابراین آن‌ها می‌توانند هم بافت‌های خود و هم بافت‌های جنینی که به سرعت در حال رشد هستند را تغذیه کنند.

 

ضربان قلب یک فرد باردار چه قدر است؟

ضربان قلب طبیعی برای یک فرد غیر باردار حدود 70 تا 85 ضربه در دقیقه است. برای حمایت از افزایش حجم خون که با بارداری اتفاق می‌افتد ضربان قلب فرد باردار باید به 10 تا 15 ضربه در دقیقه افزایش یابد. به طور کلی اگر باردار هستید و ضربان قلب شما کمتر از 60 ضربه در دقیقه است پزشک باید شما را به طور کامل برای هرگونه مشکلات قلبی عروقی یا سایر مشکلات پزشکی مورد ارزیابی قرار دهد. فرد باردار ممکن است علائمی مانند غش، درد قفسه سینه، ضعف، خستگی و تنگی نفس داشته باشد. اگر چنین علائمی دارید لطفاً به خاطر خودتان و کودکتان به دنبال تشخیص پزشکی مناسب و فوری باشید. همچنین اگر درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض زایمان، نارس بودن و مرگ جنین شود.

چگونه ضربان قلب آهسته را در دوران بارداری درمان کنیم؟

اکثر افرادی که دارای اختلالات قلبی هستند می‌توانند با خیال راحت فرزندان سالمی به دنیا بیاورند بدون اینکه هیچ گونه اثرات نامطلوب دائمی بر عملکرد قلب یا طول عمر داشته باشند. با پزشک خود در مورد تمام درمان‌ها صحبت کنید و بیاموزید که کدام گزینه یا ترکیبی از گزینه‌ها ممکن است بیشترین مزایا را داشته باشد و کمترین خطر را برای شما و کودکتان داشته باشد. اختلالات قلبی بر مراقبت حدود 1 درصد از بارداری‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر باردار هستید و نگران یا مطمئن هستید که مشکل قلبی دیگری دارید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

 

منبع:

www.livestrong.com

هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

بیشتر سرماخوردگی‌ها دارای چند علامت مشخص از جمله احتقان، افزایش مخاط، سرفه و تب خفیف هستند اما سرماخوردگی‌های مختلف می‌توانند علائم متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات همان ویروس سرماخوردگی علائم متفاوتی در کودکان مختلف ایجاد می‌کند. به عنوان مثال یکی از فرزندان شما ممکن است فقط احتقان خفیف با یک ویروس سرماخوردگی خاص داشته باشد اما فرزند دیگر شما ممکن است دچار احتقان شدیدتر همراه با تب خفیف شود. در اینجا همه چیز‌هایی است که باید در مورد علائم سرماخوردگی بدانید.

سرماخوردگی چه علائمی دارد؟

غالب‌ترین علائم سرماخوردگی آبریزش بینی و سرفه است. همراه با آن علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد از جمله عطسه، چشمان قرمز، کاهش اشتها و افزایش گیجی. همچنین اکثر تب‌های مرتبط با سرماخوردگی تب‌های با درجه پایین هستند. نوع سرفه‌ای که کودک نوپا شما ایجاد می‌کند بسته به نوع پاتوژن ویروسی که باعث سرماخوردگی می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. سرفه کودک شما ممکن است شل یا خشک باشد.

سرماخوردگی چه عوارضی دارد؟

بیشتر علائم سرماخوردگی محدود به احتقان و سرفه هستند و طی یک یا دو هفته خود به خود از بین ‌می‌روند اما گاهی اوقات علائم یا عوارض دیگری ایجاد می‌شود. گاهی چند روز پس از سرماخوردگی عفونت گوش ایجاد می‌شود. علائم عفونت گوش عبارتند از: افزایش بی‌قراری، تب جدید و کشیدن گوش. گاهی اوقات بیماری به نام برونشیولیت ایجاد می‌شود. برونشیولیت عفونت برونشیول‌های ریه است و می‌تواند باعث خس خس سینه و مشکل در تنفس شود. اگر کودک شما علائم عفونت گوش، برونشیولیت و افزایش تب را نشان می‌دهد یا علائم نگران‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد باید با پزشک اطفال ملاقاتی داشته باشید.

چگونه سرماخوردگی کودک نوپا را درمان کنیم؟

سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود نه باکتری‌ها بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان علائم سرماخوردگی مفید نیستند. وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می‌آید فقط باید اجازه دهید این بیماری ادامه پیدا کند و در این مدت تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش فرزندتان انجام دهید.

برای درمان سرماخوردگی از چه دارویی استفاده کنیم؟

دارو‌های ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های سرفه موثر نیستند و ممکن است برای کودکان کمتر از 4 سال مضر باشند. اگر کودک شما عفونت گوش داشته باشد یا به ذات‌الریه باکتریایی مبتلا شود ممکن است به او آنتی بیوتیک داده شود. اما باز هم پاتوژن‌های سرماخوردگی ماهیت ویروسی دارند بنابراین آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود مگر اینکه عفونت باکتریایی وجود داشته باشد. برخی مکمل‌ها وجود دارند که ممکن است برای کودک شما در هنگام مبارزه با سرماخوردگی مفید باشند:

 ویتامین C:

ویتامین C یک ویتامین مهم برای کودک شما است که باید روزانه آن را دریافت کند. با این وجود هیچ مقدار مشخصی وجود ندارد که کودک شما باید برای درمان سرماخوردگی مصرف کند. بهترین راه برای مصرف ویتامین C برای کودک نوپا به شکل مرکبات (مانند خوردن یک پرتقال) است. همچنین آبمیوه دارای قند اضافی است بنابراین خود میوه بهتر است مصرف شود.

 اکیناسه:

اکیناسه مکمل دیگری است که گاهی برای درمان سرماخوردگی تجویز می‌شود و مصرف آن بی‌خطر است اما تحقیقات کاهش قابل‌ توجهی در علائم سرماخوردگی ناشی از آن را نشان نمی‌دهند. همیشه قبل از دادن مکمل اکیناسه به کودک نوپا با پزشک مشورت کنید.

برای درمان سرماخوردگی در خانه چه کار کنیم؟

مایعات گرم مصرف کنید:

مایعات گرم شده می‌توانند به پاکسازی مجرای بینی کودک شما و شل شدن مخاط در قفسه سینه او کمک کنند. سوپ مرغ یک غذای راحت گرم است و همچنین سرشار از نمک و آب است که بدن ما برای حفظ سلامتی خود به آن نیاز دارد.

از عسل استفاده کنید:

پس از 12 ماه می‌توانید با خیال راحت به کودک خود عسل بدهید. یک قاشق عسل می‌تواند به کاهش سرفه کودک شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر سرماخوردگی‌های معمولی طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می‌شوند و مراجعه به پزشک ضروری نیست. با این حال شرایط خاصی وجود دارد که علائم کودک شما نیاز به مراجعه به پزشک اطفال را دارد. اگر کودک شما ادرار نمی‌کند، سریع نفس می‌کشد یا تب او افزایش می‌یابد یا رنگ پریده می‌شود مهم است که او را نزد پزشک اطفال ببرید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 

هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

بیشتر سرماخوردگی‌ها دارای چند علامت مشخص از جمله احتقان، افزایش مخاط، سرفه و تب خفیف هستند اما سرماخوردگی‌های مختلف می‌توانند علائم متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات همان ویروس سرماخوردگی علائم متفاوتی در کودکان مختلف ایجاد می‌کند. به عنوان مثال یکی از فرزندان شما ممکن است فقط احتقان خفیف با یک ویروس سرماخوردگی خاص داشته باشد اما فرزند دیگر شما ممکن است دچار احتقان شدیدتر همراه با تب خفیف شود. در اینجا همه چیز‌هایی است که باید در مورد علائم سرماخوردگی بدانید.

سرماخوردگی چه علائمی دارد؟

غالب‌ترین علائم سرماخوردگی آبریزش بینی و سرفه است. همراه با آن علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد از جمله عطسه، چشمان قرمز، کاهش اشتها و افزایش گیجی. همچنین اکثر تب‌های مرتبط با سرماخوردگی تب‌های با درجه پایین هستند. نوع سرفه‌ای که کودک نوپا شما ایجاد می‌کند بسته به نوع پاتوژن ویروسی که باعث سرماخوردگی می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. سرفه کودک شما ممکن است شل یا خشک باشد.

سرماخوردگی چه عوارضی دارد؟

بیشتر علائم سرماخوردگی محدود به احتقان و سرفه هستند و طی یک یا دو هفته خود به خود از بین ‌می‌روند اما گاهی اوقات علائم یا عوارض دیگری ایجاد می‌شود. گاهی چند روز پس از سرماخوردگی عفونت گوش ایجاد می‌شود. علائم عفونت گوش عبارتند از: افزایش بی‌قراری، تب جدید و کشیدن گوش. گاهی اوقات بیماری به نام برونشیولیت ایجاد می‌شود. برونشیولیت عفونت برونشیول‌های ریه است و می‌تواند باعث خس خس سینه و مشکل در تنفس شود. اگر کودک شما علائم عفونت گوش، برونشیولیت و افزایش تب را نشان می‌دهد یا علائم نگران‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد باید با پزشک اطفال ملاقاتی داشته باشید.

چگونه سرماخوردگی کودک نوپا را درمان کنیم؟

سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود نه باکتری‌ها بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان علائم سرماخوردگی مفید نیستند. وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می‌آید فقط باید اجازه دهید این بیماری ادامه پیدا کند و در این مدت تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش فرزندتان انجام دهید.

برای درمان سرماخوردگی از چه دارویی استفاده کنیم؟

دارو‌های ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های سرفه موثر نیستند و ممکن است برای کودکان کمتر از 4 سال مضر باشند. اگر کودک شما عفونت گوش داشته باشد یا به ذات‌الریه باکتریایی مبتلا شود ممکن است به او آنتی بیوتیک داده شود. اما باز هم پاتوژن‌های سرماخوردگی ماهیت ویروسی دارند بنابراین آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود مگر اینکه عفونت باکتریایی وجود داشته باشد. برخی مکمل‌ها وجود دارند که ممکن است برای کودک شما در هنگام مبارزه با سرماخوردگی مفید باشند:

 ویتامین C:

ویتامین C یک ویتامین مهم برای کودک شما است که باید روزانه آن را دریافت کند. با این وجود هیچ مقدار مشخصی وجود ندارد که کودک شما باید برای درمان سرماخوردگی مصرف کند. بهترین راه برای مصرف ویتامین C برای کودک نوپا به شکل مرکبات (مانند خوردن یک پرتقال) است. همچنین آبمیوه دارای قند اضافی است بنابراین خود میوه بهتر است مصرف شود.

 اکیناسه:

اکیناسه مکمل دیگری است که گاهی برای درمان سرماخوردگی تجویز می‌شود و مصرف آن بی‌خطر است اما تحقیقات کاهش قابل‌ توجهی در علائم سرماخوردگی ناشی از آن را نشان نمی‌دهند. همیشه قبل از دادن مکمل اکیناسه به کودک نوپا با پزشک مشورت کنید.

برای درمان سرماخوردگی در خانه چه کار کنیم؟

مایعات گرم مصرف کنید:

مایعات گرم شده می‌توانند به پاکسازی مجرای بینی کودک شما و شل شدن مخاط در قفسه سینه او کمک کنند. سوپ مرغ یک غذای راحت گرم است و همچنین سرشار از نمک و آب است که بدن ما برای حفظ سلامتی خود به آن نیاز دارد.

از عسل استفاده کنید:

پس از 12 ماه می‌توانید با خیال راحت به کودک خود عسل بدهید. یک قاشق عسل می‌تواند به کاهش سرفه کودک شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر سرماخوردگی‌های معمولی طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می‌شوند و مراجعه به پزشک ضروری نیست. با این حال شرایط خاصی وجود دارد که علائم کودک شما نیاز به مراجعه به پزشک اطفال را دارد. اگر کودک شما ادرار نمی‌کند، سریع نفس می‌کشد یا تب او افزایش می‌یابد یا رنگ پریده می‌شود مهم است که او را نزد پزشک اطفال ببرید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 

گزارشی از افزایش غیرمنطقی و سرسام‌آور هزینه مدارس غیردولتی

خانواده‌هایی که در سال‌های گذشته، شاید از ضروری‌ترین نیازهایشان می‌زدند تا فرزندشان در مدرسه‌ای مطابق استانداردهای خودشان درس بخواند اما امسال با افزایشی غیرقابل‌قبول روبه‌رو شده‌ است.

افزایش قیمتی که کم کردن هزینه‌های زندگی و روی کار آوردن پس‌انداز و روی‌آوردن به درآمد و شغلی جدید هم از پس آن برنمی‌آید، اما واقعا تمایل به درس‌خواندن در مدارسی با خدمات بیشتر، هزینه دارد یا تاوان؟ به نظر می‌رسد چیزی که این روز‌ها شهریه ثبت‌نام از آن عنوان می‌شود، تاوان خواسته‌ای به نام امکانات و خدمات است نه هزینه!

یکی آموزش و کیفیت مطالب درسی برایش صددرصد همه‌چیز است و دوست دارد فرزندش با بهترین کادر آموزشی درس بخواند و درنهایت هم نتیجه‌ای مانند قبولی در بهترین دانشگاه‌های ایران و جهان را بگیرد، یکی دیگر، اما محیط و شلوغی مدارس دولتی را نمی‌پسندد و ترجیح می‌دهد دختر یا پسرش را در محیطی آرام‌تر و خلوت‌تر و البته با امکانات بیشتر ثبت‌نام کند. در این میان هستند کسانی که مسائل اعتقادی و تربیتی، برای‌شان در اولویت است و باید به دنبال مدرسه‌ای با تاکید بر چنین فضایی بگردند، اما درنهایت هیچ فرقی نمی‌کند؛ همه این خواسته‌ها و جست‌وجوها، به مدرسه‌ای غیرانتفاعی ختم می‌شود که به‌دلیل ارائه آن خدمات مورد نظر، هزینه زیادی دریافت می‌کند؛ هزینه‌ای که سال‌های گذشته گران بود و افزایش چندین و چنددرصدی‌اش برای امسال، دیگر واژه گران را بی‌معنا و خنده‌دار کرده است، اما چه باید کرد؟ حالا این سؤال، تبدیل به اصلی‌ترین محتوای پویش‌هایی شده است که والدین برای رسیدگی به افزایش غیرقابل‌قبول هزینه مدارس غیردولتی راه‌انداخته‌اند؛ این‌که واقعا چه باید کرد؟! 

از شمال تا جنوب شهر

«من دوست ندارم دخترم در کلاسی درس بخواند که بیشتر از ۴۰ نفر شاگرد دارد و معلم نمی‌تواند به اندازه کافی به آن‌ها رسیدگی کند؛ یعنی واقعا برای رسیدن به چنین خواسته‌ای باید ۵۲ میلیون هزینه کنم؟» این را مادر یکی از دانش‌آموزانی می‌گوید که سال گذشته، دخترش در مدرسه غیرانتفاعی در شرق‌تهران، کلاس دوم دبستانش را با هزینه ۲۰میلیون تومانی گذرانده و امسال، هزینه‌شان به ۵۲میلیون افزایش پیدا کرده است. این یعنی افزایش چنددرصدی؟ اوضاع مادر دیگر البته بهتر است، اما تا بهتر را چه معنی کنیم: «دبستان دختر من سال گذشته ۲۴میلیون بود و امسال هزینه ثبت‌نامش، ۴۰ میلیون تومان شده است!» اصلا از عدد و رقم‌هایی حرف می‌زنند که انگار پرداختش خیلی ساده و دم‌دستی است درصورتی‌که همان ۲۰میلیون سال گذشته هم به‌سختی جور شده است. منطق بسیاری از این مدارس هم یک چیز است: «نباید دستمزد معلم را بدهیم؟» بیراه هم نمی‌گویند، اما در این میان، آموزش‌وپرورش، کجای این معرکه است؟ معرکه‌ای که قیمت‌های ۴۰میلیونی و ۵۰میلیونی برای مدرسه‌ای در شرق‌تهران است تا شمال‌شهر! البته که افزایش همان افزایش است! کف قیمت ۱۰میلیون تومانی مدارس غیردولتی در مناطق پایین‌تر شهر تهران، ۲۵میلیون شده است و در شمال‌تهران، از شهریه ۱۰۰میلیون توماتی برای ۹ ماه سال تحصیلی می‌گویند. درواقع فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه از شهر ساکن باشی و درس بخوانی! آن‌چیزی که مهم است، افزایش هزینه‌هایی است که پرش به پر مدارس هم گرفته است و برای جبران آن، مجبورند به جیب خانواده‌ها رو بیندازند.  

هزینه خواسته‌ات را بپرداز‌

نمی‌شود هم که تا یک نفر حرف از مدرسه غیرانتفاعی و گرانی هزینه‌هایش می‌زند، اجازه ندهیم جمله‌اش تمام شود و فوری نسخه «خب ببرش دولتی» برایش بپیچیم؛ چرا؟ چون موضوع گاهی فقط آن ظواهری که ما می‌بینیم و تعداد کم دانش‌آموزان و حتی کیفیت آموزش هم نیست: «می‌خواهم محیط مدرسه‌ای که دخترم در آن درس می‌خواند مذهبی باشد؛ یعنی کادر آموزشی علاوه بر آموزش، دغدغه پرورش دینی هم داشته باشند و دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان از فیلتر گذشته باشند. برایم مهم است که دخترم در مدرسه با کسانی دوست شود که تفکرات اعتقادی و مذهبی‌شان به ما نزدیک است. این خواسته زیادی است؟» نه، خواسته زیادی نیست، اما بالاخره خواسته است و باید بابتش هزینه هم پرداخت شود، اما هزینه ۱۰درصدی؟ ۲۰درصدی؟ یا صددرصدی؟ درواقع ماجرا این است کسی که از محیط تحصیل فرزندش، انتظاراتی، خواه کم یا زیاد دارد، باید بابتش هزینه بدهد یا تاوان؟ 

اولیای منتقد

 ماجرا این است که ما فقط از خانواده‌هایی که این عدد و رقم‌ها برای‌شان خیلی بالا نیست و ثبت‌نام در غیرانتفاعی، معمول‌ترین جریان خانوادگی‌شان است حرف نمی‌زنیم؛ ما دغدغه آن والدینی را داریم که سال گذشته به هر زحمتی که بود، فرزندش را در مدرسه مورد تاییدش ثبت‌نام کرده و امسال، از افزایش غیرقابل قبول هزینه ثبت‌نام، دست روی راه‌انداختن پویش گذاشته است. پویشی که حرف دل تعداد زیادی از خانواده‌ها را زده است و به دنبال این است که وزارت آموزش‌وپرورش هم قدمی برای اصلاح این ماجرا بردارد. می‌خواهد با بالابردن کیفیت مدارس دولتی باشد، با ساخت مدارس بیشتر برای کم‌کردن تعداد دانش‌آموزان در مدرسه یا شاید هم با تقبل بخشی از هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی و همراهی خانواده‌ها در پرداخت هزینه! هرچه که هست، تورمی که امروز به هزینه مدارس غیرانتفاعی رسیده است، نظم آموزشی را برهم زده است؛ نظمی که می‌تواند آینده تحصیلی و تربیتی نسل بعدی را به خطر بیندازد. حالا اگر تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که سال گذشته در غیرانتفاعی درس خوانده‌اند، به‌دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه، به مدارس دولتی برگردند، چه اتفاقی در جمعیت مدرسه دولتی خواهد افتاد؟ کلاس‌ها فشرده‌تر و میز‌ها تنگ‌تر می‌شود، حیاط مدرسه هم وقت زنگ‌تفریح شلوغ‌تر و امکان رسیدگی انضباطی و تحصیلی کمتر! به نظر می‌رسد که بهبود اوضاع مالی مدارس غیرانتفاعی و بالابردن کیفیت مدارس دولتی، تنها راه چاره این اوضاع آشفته است.