1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت بعد از زایمان دچار شکم درد می‌شویم؟

به چه علت بعد از زایمان دچار شکم درد می‌شویم؟

به چه علت بعد از زایمان دچار شکم درد می‌شویم؟

بلافاصله پس از زایمان احتمالاً احساس خستگی خواهید کرد اما انتظار نمی‌رود که درد شکم پس از زایمان را تجربه کنید. دوره پس از زایمان به شش هفته اول پس از زایمان اطلاق می‌شود. در این مدت بدن شما به حالت قبل از بارداری باز می‌گردد. بیایید به برخی از دلایل احتمالی درد شکم پس از زایمان نگاهی بیندازیم و یاد بگیریم که چگونه آن‌ها را مدیریت کنیم.

 پس درد‌ها:

بسیاری از افراد چندین روز پس از زایمان دچار انقباض می‌شوند. آن‌ها اغلب احساس می‌کنند که گرفتگی‌های پریود می‌شوند. این انقباضات به این دلیل اتفاق می‌افتد که رحم شما به اندازه طبیعی خود کوچک می‌شود. این انقباضات رحمی ممکن است زمانی که به کودک خود غذا می‌دهید شدیدتر احساس شود زیرا شیردهی باعث ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود. این احساس گرفتگی در واقع میزان خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد و از از دست دادن بیش از حد خون جلوگیری می‌کند. با هر زایمان درد‌های پس از زایمان قوی‌تر و طولانی‌تر می‌شوند. به طور کلی این انقباضات در عرض شش هفته از بین ‌می‌روند.

 یبوست و هموروئید:

یبوست پس از زایمان اغلب ناشی از هموروئید هورمون‌های بارداری (مانند سطح بالای پروژسترون)، کمبود آهن و بهبود هر گونه برش جراحی مربوط به زایمان است. ممکن است بعد از زایمان دچار یبوست شوید حتی اگر در دوران بارداری آن را نداشته باشید. یبوست ممکن است چند روز طول بکشد اما اغلب با چند اصلاح رژیم غذایی به سرعت برطرف می‌شود. خوردن غذا‌های غنی از فیبر روشی است که پزشک برای درمان یبوست توصیه می‌کند. فیبر می‌تواند حرکات روده شما را با سرعت بخشیدن به زمان انتقال غذا در روده بهبود بخشد. روی غذا‌هایی مانند لوبیا، نان سبوس دار و غلات، سبزیجات و میوه‌ها تمرکز کنید. هیدراتاسیون نیز همیشه کمک می‌کند. سعی کنید از غذا‌های فرآوری شده یا سرشار از قند و چربی خودداری کنید. اگر یبوست دارید احتمالاً مقداری گاز بعد از زایمان نیز دارید. این نوع گاز شامل نفخ شکم، درد شدید شکم پس از زایمان و گرفتگی شکم است. گاز بعد از زایمان معمولاً با حرکت یا بعد از گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی از بین می‌رود. یبوست پس از زایمان می‌تواند مشکلات دیگری مانند هموروئید را تشدید کند. هموروئید ورید‌های متورم مقعد و پایین رکتوم هستند. هموروئید خارجی معمولاً در دوران بارداری رخ می‌دهد و زمانی که فشار لگن پس از زایمان آرام می‌شود ناپدید می‌شوند. هموروئید خارجی درست زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد. آن‌ها می‌توانند احساس درد یا خارش داشته باشند و ممکن است پس از اجابت مزاج کمی خونریزی کنند. اگر خونریزی مقعدی بدتر شد یا در عرض یک هفته برطرف نشد از پزشک کمک بگیرید.

بهبودی سزارین:

در طول عمل جراح عضلات شکم را برش می‌دهد تا نوزاد را از رحم خارج کند. این برش‌ها می‌توانند درد قابل توجهی پس از جراحی ایجاد کنند. بلافاصله پس از عمل مهم است که استراحت کنید و از فشرده‌سازی معده خودداری کنید. دو روز پس از جراحی، کاتتر شما برداشته خواهد شد و پزشک یا ماما به شما اطلاع می‌دهد که زمان شروع راه رفتن به سمت حمام است. اگر بعد از زایمان هیچ عارضه‌ای نداشتید با گذشت زمان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. این باعث افزایش گردش خون و بهبود عملکرد روده شما می‌شود. اگر می‌خواهید دوش بگیرید برش را فقط با آب صابون بشویید. ۴ هفته پس از زایمان همچنان درد شکم را احساس خواهید کرد اما همچنین راحت‌تر حرکت خواهید کرد. تا شش هفته پس از جراحی بدن شما احتمالاً به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

درد بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

اگر زایمان طبیعی داشته‌اید درد شکم یا لگن احتمالاً بعد از هشت تا ده روز از بین می‌رود. ممکن است در چند هفته اول گرفتگی عضلات را تجربه کنید به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید. درد باید با اولین معاینه پس از زایمان که معمولاً حدود شش هفته پس از زایمان است از بین برود. اگر هنوز درد شدید شکم پس از زایمان را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. ناگفته نماند که اگر سزارین شده باشید درد ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به احتمال زیاد شش هفته پس از زایمان به پزشک مراجعه خواهید کرد. در برخی موارد ممکن است برای درد شکمی پس از زایمان نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. اگر هر یک از علائم زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرفه‌هایی که خون تولید می‌کنند
  • قرمزی و تورم در محل برش
  • سرگیجه، ضعف یا گیجی
  • ضربان قلب یا تنفس سریع

 

منبع:

flo.health


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *