1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آشنایی با فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری + خواص شربت بیدمشک

آشنایی با فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری + خواص شربت بیدمشک

مصرف شربت بیدمشک و عرق بیدمشک در بارداری به مقدار کم و با نظر پزشک، به منظور تسکین تنش‌های روحی، جسمی و کاهش افسردگی دوران بارداری مفید است.

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که دارای سنبله‌هایی با اسانس معطر و خواص درمانی فراوان است. استفاده از عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور، به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد در بین ایرانیان رایج بوده، همین مسئله باعث شده تا اکثر ایرانیان این عرق خوشبو را در خانههای خود داشته باشند. خواص بیدمشک شامل تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی بوده، همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد و جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود. از مهمترین خواص عرق بیدمشک نیز خاصیت آرامبخشی و خواب‌آوری است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد. در ادامه این مطلب با خواص عرق بیدمشک در بارداری، شربت بیدمشک و طرز تهیه آن آشنا شوید.

 

عرق بیدمشک در بارداری، خواص عرق بیدمشک، شربت بیدمشک، طرز تهیه شربت بیدمشک، طبع عرق بیدمشک

فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری

بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی میتوانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند لذا توصیه میشود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند. به طور کلی از آن جایی که دوران بارداری، دورانی حساس و مهم به شمار میرود، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمیشود چرا که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنشهای روحی است، برای تسکین این تنشها در صورت ضرورت میتوان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود. از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات ماردران باردار بسیار مهم است. استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار میرود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. همچنین لازم به ذکر است برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی مورد استفاده، بهتر است محصولات شرکت‌های معتبر و با علامت استاندارد استفاده شود.

 

شربت بیدمشک (خواص و طرز تهیه)

شکوفه‌های درخت بیدمشک که در زبان محلی «پیش پیشا» گفته می‌شود، دارای اسانس معطری و کاربرد دارویی هستند و قبل از باز شدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند. این سنبله‌ها بایستی تا قبل از شروع اولین بارندگی‌های بهاری چیده و عرق آنها به روش‌های سنتی یا صنعتی گرفته شود، چراکه برخورد باران با این شکوفه‌ها و نشستن قطره‌های باران بر روی آنها، از کیفیت و مطلوبیت عرق گرفته شده، می‌کاهد. از این عرق هم به طور مستقیم استفاده شده و هم برای تهیه نقل، شیرینی‌پزی و شربت‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه شربت بیدمشک، شکر یک پیمانه، آب دو پیمانه و عرق بیدمشک نصف پیمانه مورد نیاز است. به این منظور، آب را درون ظرف ریخته، حرات می‌دهیم تا به جوش آید، زمانی که آب به جوش آمد، شکر را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت برداشته تا سرد شود. پس از اینکه شهد کمی خنک شد، آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزان دلخواه مخلوط کرده و در پایان کمی گلاب و زعفران به شربت بیدمشک اضافه کنید تا خوش عطرتر شود. از شربت بیدمشک در طب سنتی ایران به عنوان تقویت کننده، آرامبخش، ضد رطوبت و ضد گرمازدگی استفاده میشود. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *