1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند که خودشان را تغذیه کنند، به دلایل زیادی مرحله مهمی است. اول بچه‌ها یاد می‌گیرند که مستقل غذا بخورند، این مهارتی است که آن‌ها باید برای سال‌های آخر دوران کودکی و برای زندگی توسعه دهند. با آموزش غذا خوردن با قاشق به کودک همراه باشید.

وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند که خودشان را تغذیه کنند، به دلایل زیادی مرحله مهمی است. اول بچه‌ها یاد می‌گیرند که مستقل غذا بخورند، این مهارتی است که آن‌ها باید برای سال‌های آخر دوران کودکی و برای زندگی توسعه دهند. با آموزش غذا خوردن با قاشق به کودک همراه باشید.

اول، بچه‌ها یاد می‌گیرند که مستقل غذا بخورند، این مهارتی است که آن‌ها باید برای سال‌های آخر دوران کودکی و برای زندگی توسعه دهند.

دوم، این مرحله شامل احساس زیاد، فشردن و انداختن غذا است. ممکن است نامرتب به نظر برسد، اما یکی از راه‌هایی است که کودک شما مهارت‌های حرکتی ظریفی مانند یاد گرفتن قاشق در دست می‌دهد.

سوم، این فرصتی است برای کمک به کودک شما در مورد طعم، بافت، بو و دمای غذا بیشتر بداند. به عنوان مثال، او یاد خواهد گرفت که برداشتن یک تکه موز یا کیوی آسان‌تر از یک مشت ماست یا اسپاگتی بولونیز است.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند خودشان غذا بدهند چه انتظاری باید داشت

هنگامی که غذای جامد را معرفی می‌کنید، کودک شما ممکن است نشانه‌هایی از تمایل به تغذیه خودش را نشان دهد. برای مثال، ممکن است شروع به دراز کردن قاشق کند یا سعی کند غذا را از بشقاب شما خارج کند.

طبیعی است که کودک شما بخواهد خودش را تغذیه کند و تشویق به این امر بسیار خوب است اگرچه اغلب کثیف کاری می‌کند و گاهی اوقات می‌تواند خسته کننده باشد.

با فینگر فود‌ها شروع کنید غذا‌های انگشتی غذایی نرم و به اندازه لقمه هستند که برداشتن آن‌ها برای کودک آسان است.

صبور باشید فرزند شما در نهایت به آنجا خواهد رسید. ممکن است دوست داشته باشید یک دوربین در دسترس داشته باشید تا جنبه خنده دار این مرحله تغذیه را ببینید.

با فینگر فود‌ها شروع کنید غذا‌های انگشتی تکه‌های غذایی نرم و به اندازه لقمه هستند که برداشتن آن‌ها برای کودک آسان است و بین لثه یا دندان‌هایش له می‌شود.

اگر کودک شما به تغذیه خود علاقه نشان می‌دهد، می‌توانید با غذا‌های انگشتی که می‌توانید در دست کودک خود قرار دهید، شروع کنید، مانند یک تکه کوچک میوه نرم یا سبزیجات نرم و پخته شده مانند سیب زمینی یا کدو تنبل.

نکته اصلی: چند تکه غذا را در دسترس کودک خود قرار دهید. وقتی او آن‌ها را تمام کرد یا آن‌ها را رها کرد، می‌توانید موارد بیشتری را اضافه کنید. به این ترتیب غذا در ابتدا روی زمین نمی‌ماند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

استفاده از قاشق

بیشتر نوزادان تا ۱۸ ماهگی نمی‌توانند از قاشق استفاده کنند. اما ایده خوبی است که به کودکتان اجازه دهید از سنین پایین‌تری از قاشق استفاده کند. معمولاً نوزادان با دراز کردن مداوم قاشق به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی می‌خواهند شروع کنند.

نکته مهم: کودک خود را با یک قاشق در حالی که قاشق دیگری را در آغوش دارد تغذیه کنید.

اگر ریخت و پاش در هنگام غذا خوردن را استرس‌زا می‌دانید، موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • یک پیش بند روی کودک خود بگذارید.
  • اجازه دهید کودک شما با دستانش غذا بخورد.
  • یک ورق پلاستیکی یا روزنامه را زیر صندلی کودک قرار دهید.
  • اگر یک منطقه مسطح امن دارید، صندلی کودک را بیرون ببرید.
  • غذا را به صورت نوار یا انگشت برش دهید تا برداشتن و خوردن آن راحت‌تر باشد.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

با استفاده از فنجان

هنگامی که کودک شما به شش ماهگی رسید، آماده است تا نوشیدن از یک فنجان را بیاموزد. مانند یادگیری غذا خوردن، این می‌تواند یک روند کند و کثیف باشد.

  1. در اینجا چند نکته برای کمک به کودک شما در حال یادگیری نوشیدن از فنجان آورده شده است.
  2. اجازه دهید فرزندتان ابتدا با فنجان بازی کند تا به حس آن عادت کند.
  3. فقط از مقدار کمی مایع در فنجان برای کاهش ریختن آن استفاده کنید.
  4. اولین باری که فرزندتان از فنجان استفاده می‌کند، او را با در دست گرفتن فنجان نیز راهنمایی کنید.
  5. یک فنجان پلاستیکی کوچک و نشکن به کودک خود بدهید که به راحتی در دست گرفته و نگه داشته شود.
  6. در زمان صرف غذا در خانواده از فنجان استفاده کنید تا به فرزندتان نشان دهید که چگونه این کار را انجام می‌دهد. نوزادان دوست دارند از والدین خود کپی کنند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

چگونه به کودک خود بیاموزیم که با قاشق غذا بخورد؟

۱. با کودک نوپای خود بازی کنید

بازی با ظروف و قاشق در حالی که تظاهر به آشپزی و غذا خوردن می‌کنید راه خوبی برای آشنا کردن کودک نوپا با عمل غذا خوردن است. با دیدن شما، کودک نوپا شروع به تقلید از شما می‌کند. هنگامی که در نهایت با غذا خوردن با قاشق مواجه می‌شوید، شرایط کمتری آشفته و استرس زا برای شما ایجاد می‌کند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

۲. حین غذا خوردن قاشق کودک را به خودش بدهید

۶ ماهگی به بعد زمانی است که کودکان در حدود ۱۳ ماهگی شروع به کنجکاوی در مورد قاشق می‌کنند تا اینکه بتوانند غذا خوردن با قاشق را خودشان شروع کنند. در طول این مرحله از غذا خوردن، اغلب می‌بینید که وقتی به آن‌ها غذا می‌دهید، قاشق را می‌گیرند.

۶ ماهگی به بعد زمانی است که کودکان در حدود ۱۳ ماهگی شروع به کنجکاوی در مورد قاشق می‌کنند.

کنجکاوی آن‌ها را با دادن کنجکاوی آن‌ها ارضا کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند که قاشق را با غذا مرتبط کنند و در حالی که نمی‌توانند به اندازه برداشتن یک قاشق غذا از کاسه‌هایشان کاری انجام دهند، یاد می‌گیرند که قاشق را در دهان خود بگذارند.

از طرف خود می‌توانید دستان آن‌ها را به کاسه خود هدایت کنید، قاشق را برای طعم دادن فقط با کمی فرو ببرید و در دهانشان بگذارید. این باید به آن‌ها کمک کند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

۳. انتخاب قاشق مناسب

انتخاب قاشق در فرآیند آموزش غذا خوردن با قاشق به کودک نوپا بسیار مهم است. دادن قاشقی که خیلی سنگین یا خیلی نازک است و نمی‌توان آن‌ها را گرفت، کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.

قاشق‌های پلاستیکی با نوک نرم بهترین هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را به راحتی روی آن نگه داشت و روی لثه‌ها نرم هستند. برخی از قاشق‌ها وجود دارند که حتی وقتی در دهان قرار می‌گیرند در موقعیت خود خم می‌شوند و غذا خوردن را برای کودک نوپا آسان می‌کنند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

۴. غذا‌های مناسب را برای غذا دادن با قاشق انتخاب کنید

غذا‌هایی مانند خامه، ماست، پودینگ، پوره سیب‌زمینی و غذای چرخ‌کرده بهترین انتخاب غذایی هستند که بهترین عملکرد را در هنگام انجام این آزمایش خودتغذیه‌ای دارند. این غذا‌ها غلیظ‌تر و متراکم‌تر هستند، به این معنی که روی قاشق می‌مانند و در مقایسه با غلات، سوپ‌ها یا هر غذای حاوی شیر که فقط قبل از رسیدن به دهان کودکتان چکه می‌کنند، آشفتگی کمتری ایجاد می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین سوالات این است که کودکان نوپا چه زمانی شروع به تغذیه با قاشق می‌کنند؟

معمولاً ۱۲ تا ۱۵ ماهگی زمانی است که کودک نوپا علائم خودخوری را نشان می‌دهد. اگر تا این زمان هیچ علامتی از خود نشان ندادند، نیازی به تشویق آن‌ها به استفاده از قاشق نیست. اجازه دهید تا زمانی که آماده شوند با انگشتان خود غذا بخورند. آن‌ها به زودی آماده می‌شوند.

آموزش غذا خوردن کودک با قاشق

غذا خوردن کودک نوپا

کودک نوپا شما باید قبل از استفاده از قاشق بتواند قاشق را بردارد. اگر در گرفتن انبر تسلط داشته باشد، این برای او بسیار راحت‌تر خواهد بود. این زمانی است که او می‌تواند اسباب بازی‌ها و وسایل کوچک را با انگشت شست و سبابه خود بردارد، نه اینکه آن‌ها را در کف دستش بگیرد.

اگر کودک هنوز قادر به انجام این کار نیست، در مورد تشویق او به استفاده از قاشق زیاد نگران نباشید. به او اجازه دهید به خوردن غذا‌های انگشتی ادامه دهد تا زمانی که انبر او بهتر شود. می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • مکعب پنیر
  • نان با حمص
  • چوب‌های خیار
  • انگشتان نان تست
  • برش‌های موز یا گلابی نرم
  • شکل‌های ماکارونی پخته شده
  • لوبیا سبز یا هویج کمی پخته شده

اگر کودک نوپا به شما اجازه می‌دهد به او غذا بدهید، می‌توانید با دادن قاشق به او در حین غذا خوردن، او را به قاشق عادت دهید. حتی می‌توانید با تعویض قاشقی که برای غذا دادن به او استفاده می‌کنید با قاشقی که در دست دارد، بین لقمه‌ها آن را به یک بازی تبدیل کنید.

قاشق‌های پلاستیکی با نوک نرم که روی لثه‌های او ملایم است را انتخاب کنید. برخی از قاشق‌ها در صورت لزوم خم می‌شوند و صاف می‌شوند. حتی می‌توانید قاشق‌هایی بخرید که تغییر رنگ می‌دهند تا به شما هشدار دهند که غذای کودک نوپایتان خیلی داغ است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *