1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آپاندیسیت در بارداری برای جنین خطرناک است؟

آپاندیسیت در بارداری برای جنین خطرناک است؟

 آپاندیسیت در بارداری برای جنین خطرناک است؟

عجیب نیست که در این ۹ ماه، شکم درد گاه و بی‌گاه سراغتان بیاید. درد شکمی، یکی از علایم رایجی است که زنان باردار آن را تجربه می‌کنند و معمولا از افزایش حجم رحم و انقباض و انبساط‌های آن حکایت می‌کند. اما شکم درد در بارداری، همیشه یک اتفاق طبیعی نیست؛ بلکه گاهی زنگ خطری است که چاره‌ای جز جدی گرفتن آن برایتان نمی‌ماند.
درد تیزی که ممکن است در یکی از روزهای بارداری، در قسمت پایین سمت راست شکمتان احساس کنید، احتمالا از آپاندیسیت خبر می‌دهد و اگر آن را جدی نگیرید، می‌تواند جانتان را تهدید کند. آمارها حاکی از این است که از هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ بارداری، یک نفر دچار آپاندیسیت می‌شود و این درد معمولا در سه ماهه اول بارداری، سراغ زنان می‌رود.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت همان التهاب آپاندیس است. یعنی زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل از بدنتان که از روده بزرگ شما منشعب شده، دچار التهاب می‌شود. طول آپاندیس بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر و قطر آن نیز بین ۶ تا ۸ میلی‌متر متغیر است. عفونت و التهاب در این زائده، منجر به آپاندیسیت می‌شود.

اگر باردار باشید، چه اتفاقی می‌افتد؟

آپاندیسیت در بارداری معمولا حاد و خطرساز است و درد آن با گذشت زمان، به سرعت شدت می‌گیرد و گسترش پیدا می‌کند. گرچه بی‌هوشی و انجام عمل جراحی در بارداری، معمولا توصیه نمی‌شود، اما برای زنان بارداری که دچار آپاندیسیت می‌شوند، چاره‌ای جز عمل جراحی باقی نمی‌ماند.

علائم آپاندیسیت

علت آپاندیسیت در بارداری چیست؟

باردار بودن یا نبودن، عامل ایجاد آپاندیسیت نیست. هر فردی در هر زمانی می‌تواند این مشکل را تجربه کند و حتی اگر باردار باشد هم بعید نیست که گرفتار آن شود. از نظر متخصصان، دلایل شایع آپاندیسیت را می‌توان به این شکل فهرست کرد:

  • انباشت مدفوع در آپاندیس باعث ایجاد انسداد می‌شود.
  • انسداد لومن آپاندیس، می‌تواند از عوامل خارجی یا داخلی ناشی شود.
  • تشکیل رسوبات مدفوع در آپاندیس، که سنگ های آپاندیس نامیده می شود، می‌تواند این مشکل را به همراه بیاورد.
  • وجود انگل یا کرم روده و همچنین عفونت‌های دستگاه گوارش احتمال آپاندیسیت را بالا می‌برد.
  • عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌هایی که با باکتری‌های سرخک، سالمونلا و شیمگل ایجاد می‌‎شوند را از عوامل ایجاد کننده آپاندیسیت می‌دانند.
  • آپاندیسیت می‌تواند ژنتیکی هم باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما این مشکل را تجربه کرده است، بعید نیست که شما هم گرفتار آن شوید.

علائم آپاندیسیت در بارداری چیست؟

  • درد شکم: درد شکمی شایع‌ترین علامتی است که از احتمال وقوع آپاندیسیت خبر می‌دهد. اگر در قسمت راست شکمتان، در فاصله ناف و استخوان لگن، دردی را تجربه کردید که با فشار آوردن به آن ناحیه تشدید می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. درد آپاندیسیت در ابتدا خفیف است اما خیلی زود شدید و غیرقابل تحمل می‌شود.
  • خونریزی واژینال: خونریزی در دوران بارداری طبیعی نیست. اگر درد شدید در سمت راست شکم را همراه با خونریزی واژینال تجربه کردید، بعید نیست که نیاز به جراحی آپاندیس و مراقبت ویژه داشته باشید.
  • تهوع و استفراغ: گرچه تهوع و استفراغ از علائم رایج در بارداری هستند، اما اگر آنها را همراه با درد در قسمت پایین شکم تجربه کنید، ممکن است نشانه بروز آپاندیسیت باشند.
  • تب بالا: آپاندیسیت تقریبا همیشه با تب بالا همراه است. پس اگر علایم گفته شده را همراه با تب تجربه می‌کنید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.
  • تورم شکم: گاهی اوقات آپاندیسیت می‌تواند منجر به تورم شکمی شود، اما اگر باردار باشید، بعید است که این تورم را بتوانید تشخیص دهید.

در بعضی موارد، از دست دادن اشتها، خستگی و یبوست نیز همراه با سایر علایم خود را نشان می‌دهند. اما آنچه مشخص است، این است که برای رها شدن از این وضعیت و نجات دادن جانتان، زمان زیادی ندارید. آپاندیسیت، دردی خطرساز است که باید فورا با توجه به نظر پزشکان، آن را از میان ببرید. چراکه پاره شدن آپاندیس در دوران بارداری، می‌تواند عوارض جدی را برای مادر و جنین به همراه بیاورد.

مشکل آپاندیسیت در بارداری

چطور مطمئن شویم؟

معمولا پزشک شما برای مطمئن شدن از ارتباط این درد به آپاندیس، از آزمایش خون برای تشخیص میزان گلبول‌های سفید خون کمک می‌گیرد. از آنجا که آپاندیسیت می‌تواند به عفونت ادراری منجر شود، می‌توان از آزمایش ادرار نیز برای تشخیص این مشکل کمک گرفت. البته از سونوگرافی شکمی و تصویربرداری مغناطیسی هم می‌توان در تشخیص این مسئله کمک گرفت.

با آپاندیسیت چه باید کرد؟

درصورتیکه در دوران بارداری به آپاندیسیت دچار شوید، معمولا نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک خواهید داشت. اگر این اتفاق را در سه ماهه اول تجربه کنید، احتمالا با انجام عمل لاپاراسکوپی می‌توانید مشکل را حل کنید اما در ماه‌های بعدی بارداری، ممکن است به جراحی وسیع‌تری نیاز داشته باشید.
اغلب زنان بارداری که دچار آپاندیسیت می‌شوند، با مراقبت‌های ویژه زیر نظر پزشک خود می‌توانند دوران بارداری را به سلامت طی کنند و فرزند سالمی را به دنیا بیاورند.
گرچه راه قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آپاندیسیت در بارداری وجود ندارد، اما برخی از متخصصان معتقدند با انجام تمرین‌های ورزشی ساده و مجاز، انتخاب رژیم غذایی سرشار از فیبر و خوردن محصولات پروبیوتیک، می‌توان احتمال بروز این اتفاق در بارداری را کاهش داد.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *