1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

آیا اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

آیا اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

عکسبرداری با اشعه ایکس یک روش تشخیصی کارآمد است که می‌تواند اطلاعات مهمی را به پزشک ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند تا وضعیت پزشکی بیمار را تجزیه و تحلیل کنند. با این حال این روش فرد را در معرض مقداری تابش قرار می‌دهد که استفاده از آن برای افراد خاص از جمله زنان باردار توصیه نمی شود. پزشکان عکس‌برداری با اشعه ایکس را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند. آن‌ها تکنیک‌های بدون تابش مانند سونوگرافی یا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی را برای تشخیص یک بیماری یا آسیب در نظر می‌گیرند. با این حال ممکن است برای تعیین روش درمانی مناسب برای یک بیماری خاص اشعه ایکس تشخیصی گاهی اوقات لازم شود. خطر اشعه ایکس زیاد نیست.

آیا اشعه ایکس برای خانم‌های باردار بی‌خطر است؟

ایمنی اشعه ایکس به بخشی از بدن که مربوط به آن است و به میزان تابشی که در معرض آن هستید بستگی دارد. اگر عکسبرداری با اشعه ایکس مربوط به قسمت‌های دیگری از اندام‌های تولید مثل شما باشد بارداری شما در معرض خطر نیست. بنابراین در صورت لزوم پزشک ممکن است عکسبرداری از قسمت‌های بدن از جمله پا‌ها، بازو‌ها، سینه، دندان‌ها یا سر را توصیه کند. اما اگر به اشعه ایکس پایین تنه از جمله کمر، لگن، شکم، کلیه‌ها یا معده نیاز باشد در این صورت خطر قرار گرفتن نوزاد متولد شده در معرض تابش وجود دارد. یک اشعه ایکس خاص می‌تواند شما را در معرض دوز بالاتری از تابش قرار دهد. بنابراین همیشه از نوع اشعه ایکس مورد نیاز خود مطلع شوید و برای ارزیابی خطر با پزشک مشورت کنید.

 

خطرات اشعه ایکس در دوران بارداری چه مقدار است؟

عکسبرداری با اشعه ایکس در دوران بارداری ضرورتی برای شما یا کودک شما ندارد. اما اگر نوزاد متولد نشده در معرض اشعه قرار گیرد می‌تواند باعث نگرانی شود.

 

۱- بر اساس میزان قرار گرفتن در معرض تشعشع:

میزان تابش اشعه ایکس توسط بدن بر حسب رادی اندازه‌گیری می‌شود. نوزاد متولد شده در معرض بیش از ۱۰ رادی می‌تواند در معرض خطر ابتلا به مشکلات چشم، ناتوانی در یادگیری، سرطان دوران کودکی و نقص مادرزادی باشد.

 

۲- بر اساس سن جنین:

– مرحله قبل از کاشت:

این دوره از صفر تا ۱۴ روز است که در آن حساسیت به اشعه کم است و معمولاً تاثیری ندارد. اما در صورتی که مقدار دوز زیاد باشد در این صورت لانه گزینی اتفاق نخواهد افتاد.

– مرحله ارگانوژنز:

این روز از  ۱۵ تا ۵۰ است که سه ماهه اول است. حساسیت در این مرحله زیاد است و بنابراین خطر برای نوزاد متولد نشده بیشتر است. حتی اگر قرار گرفتن در معرض تابش در این مرحله کم باشد، احتمال مشکلات مادرزادی وجود دارد.

– مرحله جنینی:

این مرحله نهایی یا مرحله رشد است و حساسیت آن کمتر است. بنابراین‌خطر برای کودک کم است.

چطور خطر اشعه ایکس در دوران بارداری را به حداقل برسانیم؟

نکات زیر را بخاطر داشته باشید تا اگر مجبور به انجام عکسبرداری با رادیوگرافی در دوران بارداری هستید خطرات را کاهش دهید.

 

۱- هنگام همراهی شخصی در اتاق اشعه ایکس از دستگاه اشعه ایکس دور باشید. برای محافظت از اندام‌های تولید مثل و ایمن ماندن می‌توانید پیش‌بند سربی بپوشید.

۲- اگر فکر می‌کنید باردار هستید یا در حال باردار شدن هستید و پزشک برای تشخیص آسیب یا یک بیماری اشعه ایکس را به شما توصیه می‌کند ابتدا آزمایش بارداری را انجام دهید و سپس به سراغ عکسبرداری بروید. اگر بارداری شما تأیید شد، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند تصمیم بگیرد که شما باید عکسبرداری کنید.

۳- اگر در چند ماه گذشته برای تشخیص بیماری یا آسیب دیدگی عکسبرداری کرده‌اید ممکن است همین مورد را با پزشک در میان بگذارید. به این ترتیب ممکن است نیازی به اشعه ایکس جدید نباشد.

 

اگر نمی‌دانید باردار هستید چه می‌کنید؟

شناختن علائم اولیه بارداری معمول است. در صورت انجام عکسبرداری با اشعه ایکس نگران نباشید زیرا خطرات معمولاً کم است. اگرچه خطرات اشعه ایکس در دوران بارداری زیاد نیست اما بهتر است در صورت امکان گزینه مناسب‌تری انتخاب کنید. با پزشک خود در این باره صحبت کنید و فقط در صورتی که مزایای آن بیشتر از خطر باشد، به رادیوگرافی مراجعه کنید. همیشه قبل از تصمیم‌گیری با پزشک خود صحبت کنید تا خطرات دوران بارداری را به حداقل برسانید.

 

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *