1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا باردار شدن سخت است؟

آیا باردار شدن سخت است؟

آیا باردار شدن سخت است؟

یکی از جالب‌ترین سوالاتی که اغلب زنان از خود می‌پرسند این است که باردار شدن چقدر سخت است؟ برخی از زوج‌ها می‌توانند در اولین تلاش باردار شوند. برخی دیگر باید چندین بار تحت لقاح آزمایشگاهی قرار گیرند. زنانی نیز هستند که دچار مشکلات باروری می‌شوند. درباره پاسخ به این سؤال ادامه مطلب را بخوانید.

بارداری بر اساس سن متفاوت است:

باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد. زنانی که در دهه ۲۰ زندگی خود هستند حدود ۲۰ درصد شانس باردار شدن در طول یک سیکل را دارند. با این حال زمانی که یک زن به ۳۵ سالگی می‌رسد شانس او ممکن است حدود نصف آن باشد و در ۴۰ سالگی هم مشکل ساز می‌شود. توانایی شما برای باردار شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • سن
  • سلامتی
  • وضعیت دستگاه تناسلی شما
  • موقعیت جنسی

 به چرخه قاعدگی خود توجه کنید:

چرخه قاعدگی شما چهار مرحله دارد. احتمالاً با قاعدگی و تخمک‌ گذاری آشنا هستید اما ممکن است نام بقیه را نشنیده باشید. دانستن اینکه چرخه قاعدگی شما چگونه کار می‌کند به شما کمک کرده تا بفهمید که چگونه هر مرحله نقش مهمی در توانایی شما برای باردار شدن دارد. به طور متوسط چرخه‌های زنان حدود ۲۸ روز از شروع یک سیکل تا شروع سیکل بعدی انجام می‌شود. مال شما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد اما تا زمانی که ثابت باشد احتمالاً مشکلی پیش نخواهد آمد. چرخه با قاعدگی شروع می‌شود که ریزش دیواره رحم است. در این دوره وارد فاز فولیکولی می‌شوید که تخمدان‌ها را برای تخمک‌ گذاری آماده می‌کند. هنگامی که فولیکول‌های روی تخمدان شروع به رشد می‌کنند پوشش رحم شروع به ضخیم شدن می‌کند تا تخمک بارور شده را در خود جای دهد. تخمک‌ گذاری باعث آزاد شدن تخمک در لوله‌های فالوپ می‌شود. اگر اسپرم ظرف ۲۴ ساعت آن را بارور نکند تخمک دیگر قابل دوام نیست.

زمان تخمک‌ گذاری را در نظر داشته باشید:

از آنجایی که سلول تخمک در عرض ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن می‌میرد مهم است که زمان مناسب برای مقاربت داشته باشید. اسپرم بسته به سرعت حرکت آن‌ها می‌تواند چندین ساعت طول بکشد تا به تخمک برسد. این بدان معنی است که شما باید بدانید که چه زمانی تخمک‌ گذاری می‌کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که سلول‌های اسپرم در انتظار تخمک هستند. برخی برنامه‌های تخمک‌ گذاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین ممکن است یک کیت پیش‌ بینی تخمک‌ گذاری را امتحان کنید که مانند تست بارداری عمل و فقط میزان نزدیکی شما به تخمک‌ گذاری را اندازه‌ گیری می‌کند. اسپرم می‌تواند تا هفت روز در لوله‌های فالوپ زنده بماند اگرچه ممکن است بخواهید کمتر از سه روز قبل از تخمک‌ گذاری رابطه جنسی داشته باشید.

بعد از لقاح چه اتفاقی می‌افتد؟

سلول از طریق لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. هنگامی که تخمک بارور شده به رحم می‌رسد به تعادل‌ ایده‌آلی از هورمون‌ها برای تشویق لانه گزینی نیاز دارد. برخی از زنان در حین کاشت متوجه لکه بینی می‌شوند. اگر بدن شما حاملگی را تشخیص دهد قاعدگی را متوقف می‌کند.

چه عواملی بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

با این حال هر سیستم تولید مثلی منحصر به فرد است. در برخی موارد مشکلات مربوط به تولید مثل ممکن است به راحتی قابل تشخیص باشد مانند تاریخ تخمک‌ گذاری دیر هنگام یا فاز لوتئال که خیلی کوتاه است. رفع مشکلات دیگر ممکن است چالش برانگیز تر باشد. گاهی اوقات خانم‌ها مجبورند با علل زمینه‌ای دیگر یا عوامل خطری که می‌توانند منجر به مشکلات باروری شوند دست و پنجه نرم کنند که شامل:

  • اندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

چه نگرانی‌هایی در رابطه با باروری مردان وجود دارد؟

به هر حال بارداری نیاز به یک اسپرم سالم دارد. همچنین پزشکان تمایل دارند برای ایجاد باروری روی تعداد اسپرم مردان تمرکز کنند اما کیفیت اسپرم نیز یک جنبه مهم است. در برخی موارد یک مرد مقدار زیادی اسپرم دارد اما آن‌ها به اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کنند تا به تخمک برسند. در مواقع دیگر اسپرم مورفولوژی غیرطبیعی دارد که از سلول رشد پیروی نمی‌کند. این شرایط ممکن است ناشی از عفونت، گرمای بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زنان در اواخر ۳۰ سالگی ممکن است تا شش ماه تلاش و سپس به پزشک مراجعه کنند. اگر بالای ۴۰ سال دارید و‌امیدوارید باردار شوید ممکن است بخواهید از همان ابتدا از پزشک کمک بگیرید. شاید بهتر باشد به دنبال یک پزشک متخصص باشید. اگر مشکل هورمون‌های شما مانند هورمون تیروئید مرتبط باشد ممکن است نیاز به متخصص باروری یا غدد درون ریز تولید مثل باشد.

نتیجه‌گیری:

عوامل زیادی می‌توانند بر باروری تاثیر بگذارند. این‌ها می‌تواند شامل چرخه قاعدگی، شرایط بهداشتی زمینه‌ای و حتی استرس باشد. زنانی که قصد بارداری دارند نباید ناامید شوند. درمان‌های باروری در دسترس هستند و یکی از آن‌ها ممکن است بتواند به شما کمک کند.

 

منبع:

mominthesix.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *