1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا تنگی روده می‌تواند باعث ناباروری شود؟

آیا تنگی روده می‌تواند باعث ناباروری شود؟

آیا تنگی روده می‌تواند باعث ناباروری شود؟

تنگی روده یک علت نادر اما بالقوه برای ناباروری زنان است. با تنگی روده دهانه رحم باریک‌تر می‌شود و در موارد شدید ممکن است بسته شود. این می‌تواند با رسیدن اسپرم به تخمک تداخل داشته باشد و درمان باروری مانند تلقیح یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) را پیچیده کند.

تنگی روده چگونه بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

مسدود شدن یا محدود شدن عبور اسپرم:

اگر دهانه رحم مسدود شده یا باریک‌تر از حد باشد اسپرم نمی‌تواند تا لوله‌های فالوپ (جایی که تخمک را ملاقات کرده و بارور می‌شود) حرکت کند.

التهاب رحم و خطر اندومتریوز:

خونریزی قاعدگی می‌تواند به طور کامل مسدود شود (در موارد شدید) یا عقب نگه داشته شود و نتواند به راحتی به بیرون جریان یابد. این می‌تواند باعث پر شدن رحم از خون شود و باعث درد و التهاب شود. این به عنوان هماتومتر شناخته می‌شود.

مخاط دهانه رحم :

تنگی دهانه رحم بیشتر در اثر بافت اسکار ایجاد می‌شود.  بافت اسکار می‌تواند در تولید مخاط دهانه رحم اختلال ایجاد کند. گاهی اوقات جراحی که باعث ایجاد بافت اسکار می شود شامل برداشتن بافت سرویکس می‌شود و تولید مخاط دهانه رحم را بیشتر محدود می‌کند. بدون مخاط دهانه رحم کافی، اسپرم ممکن است در حرکت و زنده ماندن مشکل داشته باشد.

علت تنگی روده چیست؟

شایع ترین علت تنگی روده ناشی از عمل جراحی قبلی روی دهانه رحم است. اگر در آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های غیرطبیعی پیدا شود ممکن است پزشک شما نیاز به برداشتن یک تکه بافت از دهانه رحم داشته باشد. این ممکن است به عنوان بیوپسی مخروطی یا روش برش حلقه الکتروکوتر (معمولاً به عنوان LEEP شناخته شود) انجام شود. سایر علل احتمالی تنگی دهانه رحم عبارتند از:

– سندرم آشرمن

– دیسپلازی دهانه رحم (سلولهای پیش سرطانی)

– سرطان دهانه رحم یا آندومتر

– مادرزادی (متولد شده با دهانه رحم بسته یا باریک)

– جراحی برداشتن آندومتر (درمان برای کاهش پریودهای سنگین انجام می شود ، برای افرادی که قصد دارند در آینده بچه دار شوند توصیه نمی شود)

– عفونت رحم یا دهانه رحم

– یائسگی

– پرتودرمانی در ناحیه گردن رحم

 

چگونه تنگی روده را تشخیص دهیم؟

علائم احتمالی شامل خونریزی غیرعادی قاعدگی، گرفتگی شدید قاعدگی و عدم پریود یا لکه بینی بسیار سبک است. HSG یک اشعه ایکس تخصصی است که شامل انتقال رنگ از طریق دهانه رحم به سیستم تولید مثل زنان است. معمولاً یک کاتتر در داخل سیستم خارجی دهانه رحم قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است تنگی دهانه رحم در طول درمان باروری کشف شود.

تنگی روده را چگونه درمان کنیم؟

تنگی دهانه رحم قابل درمان است. اگرچه این خطر وجود دارد که بافت اسکار دهانه را دوباره ببندد. گزینه‌هایی برای کاهش احتمال باریک شدن مجدد وجود دارد. یکی از روش های درمان شامل استفاده از گشاد کننده‌ها است. گشادکننده‌ها به صورت مجموعه‌ای از میله‌های نازک هستند که اندازه آنها به آرامی افزایش می‌یابد. گاهی حتی کوچکترین گشاد کننده بسیار بزرگ بوده و در این صورت ممکن است از سیم استفاده شود. این را می‌توان در مطب پزشک انجام داد. از یک بلوک پاراسرویکال که نوعی بیهوشی است برای کاهش درد در حین عمل استفاده می‌شود.

بعد از درمان می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

گاهی اوقات تنگی گردن رحم عامل اصلی ناباروری است و در این صورت شما ممکن است پس از درمان به راحتی باردار شوید. پزشک مدت زمانی را برای تلاش برای بچه‌دار شدن به شما پیشنهاد می‌کند و به احتمال زیاد ۶ ماه طول می‌کشد. اگر در این ۶ ماه باردار نشدید می‌توانید گزینه‌های بیشتری برای درمان باروری در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری:

همانطور که در بالا ذکر شد درمان تنگی دهانه رحم می‌تواند خطر ابتلا به دهانه رحم یا زایمان زودرس را افزایش دهد. یک درمان احتمالی برای کاهش خطر زایمان زودرس سرکلاژ نامیده می‌شود. سرکلاژ زمانی است که پزشک دهانه رحم را در اوایل بارداری بسته می کند. بخیه‌ها بعد از ۳۶ هفتگی برداشته می‌شوند بنابراین با اتساع منظم دهانه رحم و زایمان تداخلی ایجاد نمی‌کند.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *