1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا می‌توان در دوران بارداری از ژل شست‌وشو آکنه استفاده کرد؟

آیا می‌توان در دوران بارداری از ژل شست‌وشو آکنه استفاده کرد؟

آیا می‌توان در دوران بارداری از ژل شست‌وشو آکنه استفاده کرد؟

شستشوی آکنه نوعی پاک‌کننده است که به طور خاص برای درمان و پیشگیری از جوش‌ها فرموله شده است. هنگامی که باردار هستید پوست شما سبوم (روغن طبیعی) بیشتری تولید و شما را مستعد ابتلا به آکنه می‌کند. نوسانات هورمونی قطعاً بسیاری از افراد را در معرض خطر جوش‌های آکنه قرار می‌دهد. این احتمال وجود دارد که تولید بیش از حد سبوم، مخلوط با سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها باعث ایجاد آکنه‌های جدید یا شعله‌ ور شدن آکنه‌های زیرین برای بسیاری از افراد شود. در حالی که قرار نیست در دوران بارداری دچار آکنه شوید اما اگر دچار آکنه شدید ممکن است در مرحله خاصی بدتر شود. آکنه در دوران بارداری بسیار شایع است و می‌تواند در سه ماهه اول، دوم و سوم رخ دهد. خوشبختانه انواع مختلفی از شستشوی آکنه در بازار وجود دارد از جمله ژل، کرم و پاک‌کننده‌های کف‌کننده.

آیا استفاده از ژل شست‌وشو در دوران بارداری بی‌خطر است؟

پاک‌کننده‌های ملایم‌تر با سطوح پایین اسید گلیکولیک یا بنزوئیل پراکسید را در نظر بگیرید. این‌ها می‌توانند سلول‌های مرده پوست را با خیال راحت از بین ببرند و باکتری‌های سطحی را کاهش دهند. همچنین مانند همه چیز‌های بارداری باید هر چیزی را که روی پوست خود می‌زنید یا از طریق رژیم غذایی و دارو مصرف می‌کنید با دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که هیچ یک از مواد در بارداری مضر نیستند.

شست‌و‌شو آکنه در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

تا زمانی که از یک شوینده آکنه با مواد ایمن برای بارداری استفاده می‌کنید (در مورد آن‌ها کمی بیشتر توضیح دهید) فواید آن بسیار ساده است و پوست شفاف‌تر می‌شود. با دور نگه داشتن جوش‌ها هم خطر ابتلا به هیپرپیگمانتاسیون (تغییر رنگ) پس از التهاب یا اسکار که می‌تواند ناشی از لکه‌های ملتهب آکنه باشد کمتر است.

استفاده از ژل شست‌و‌شو آکنه در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم ایمن‌ترین راه برای استفاده از شستشوی آکنه در دوران بارداری این است که برچسب‌های محصول را بخوانید و اگر در مورد هر یک از آن‌ها مطمئن نیستید با پزشک پوست صحبت کنید. در ادامه به گزینه‌های زیر دقت کنید:

رتینوئید‌ها:

رتینوئید‌ها می‌توانند در پاکسازی آکنه برای افراد غیر باردار معجزه کنند و بسیاری از فواید پوستی دیگر را به همراه داشته باشند. رتینول‌های خوراکی مانند آکوتان برای رشد جنین بسیار مضر هستند. بنابراین مطمئن شوید که در دوران بارداری آن‌ها را به صورت موضعی روی پوست خود قرار ندهید. این‌ها شامل ناهنجاری‌های اسکلتی، قلبی عروقی، عضلانی، ایمنی و عصبی است که می‌تواند باعث چالش‌های مادام‌العمر برای فرزند شما و همچنین منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

اسید سالیسیلیک:

ماده دیگری که هر دو پزشک از آن در شستشوی آکنه در دوران بارداری اجتناب کردند اسید سالیسیلیک است. یک اسید بتا هیدروکسی که به دلیل توانایی آن در تمیز کردن عمقی منافذ پوست شناخته شده است. در حالی که اسید سالیسیلیک یک ماده موضعی عالی برای آکنه می‌باشد اما استفاده از آن برای زنان باردار خطرناک بوده و بهتر است از آن اجتناب شود.

مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز:

از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر شناخته شده مانند فتالات‌ها، پارابن‌ها و سورفکتانتهای خشن هستند استفاده نکنید زیرا آن‌ها می‌توانند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کنند که هورمون‌های دخیل در تولید مثل، رشد و متابولیسم شما را تنظیم می‌کند که همگی می‌توانند برای نوزاد در حال رشد شما و همچنین سلامتی شما مضر باشند.

 

چه جایگزین‌هایی برای استفاده از ژل شست و شو وجود دارد؟

اسید گلیکولیک:

اسید گلیکولیک یک آلفا هیدروکسی اسید محبوب است که برای لایه‌ برداری پوست و کمک به درمان آکنه استفاده می‌شود. به دنبال غلظت کم در یک پاک‌کننده آکنه ملایم باشید. مقدار کمی از آن که در شستشوی آکنه استفاده می‌کنید به طور گسترده‌ای برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

 بنزوئیل پراکسید:

همچنین می‌توانید به دنبال شستشوی ملایم آکنه با درصد کم بنزوئیل پراکسید یکی دیگر از مواد مبارزه‌ کننده آکنه باشید. اگر مطمئن نیستید که دقیقاً چقدر باید از آن استفاده کنید از یک پزشک پوست و مو بپرسید. از هر دوی آن‌ها به طور همزمان استفاده نکنید زیرا هر دو برای درمان آکنه هستند و بنابراین پتانسیل خشک کردن بیش از حد پوست شما را دارند.

آزلائیک اسید:

یکی دیگر از درمان‌های بی‌خطر برای بارداری و لایه‌ بردار ملایم آزلائیک اسید است که علاوه بر کمک به خلاص شدن از شر باکتری‌های مولد آکنه، التهاب و قرمزی را تسکین می‌دهد.

نتیجه‌گیری:

همه چیز به ایمنی مواد موجود در هر گزینه پاک‌کننده بستگی دارد. در حالی که محصول مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا آکنه را از بین ببرید و از بروز آن جلوگیری کنید. برخی از مواد مانند رتینول باعث ایجاد مشکلات جدی مانند نقایص مادرزادی می‌شوند و بهتر است از سایر موارد اجتناب شود زیرا اثرات مضر بالقوه برای شما و کودکتان را نمی‌توان به طور کامل رد کرد. برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی و خطرات احتمالی همیشه بهتر است در مورد مواد تشکیل دهنده و فرمول‌ها با یک پزشک صحبت کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *