1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا هدفون به گوش کودک آسیب می‌زند؟

آیا هدفون به گوش کودک آسیب می‌زند؟

آیا هدفون به گوش کودک آسیب می‌زند؟

گرچه وقتی صدای موسیقی، با هدفون در گوش فرزندتان می‌پیچد، همسایه‌ها از بلندی صدای پخش صوت شکایت نمی‌کنند و حواس شمایی که قصد مطالعه کردن دارید هم پرت نمی‌شود؛ اما بررسی‌های انجام شده، ثابت کرده است که شنیدن موسیقی با کمک هدفون، گاهی می‌تواند زمینه را برای آسیب شنوایی فرزندتان فراهم کند. به گفته محققان، اگر توصیه‌های مطرح شده در مورد میزان بلندی صدا را جدی نگیرید، این ابزار می‌تواند سلامت فرزندتان را به خطر بیندازد و خیلی زود به شنوایی‌اش آسیب بزند. حتی اگر نمیخواهید در این روزهایی که خانه مانده‌اید مزاحم همسایه شوید، بهتر است از موسیقی با صدای آرام لذت ببرید تا هدفون به گوش کودکتان آسیبی نرساند.

چطور گوش‌ها آسیب می‌بینند؟

دو نوع صدا، می‌توانند به شنوایی آسیب بزنند. نوع اول، صدا‌های مهیب ناگهانی هستند. قرار گرفتن در معرض صداهایی مثل آژیر آتش‌نشانی، انفجار، شلیک گلوله و … می‌توانند زمینه را برای کاهش شنوایی کودکان فراهم کنند. نوع دیگر صداهای آسیب‎‌زا، نویزهایی هستند که پیوسته پخش می‌شوند و خیال قطع شدن ندارند. صدای وسایل نقلیه‌ای که بدون قطع شدن از پنجره به اتاق شما وارد می‌شوند، صدای همهمه و پخش موسیقی در باشگاه‌ها، صدای دستگاه‌های صنعتی یا حتی صدای پخش مداوم موسیقی.
گرچه هر کدام از این صداها، در حجم محدود نمی‌توانند آسیب چندانی به بار بیاورند، اما در درازمدت و در صورت بالا بودن حجم صدا، شنوایی افرادی که در معرض آنها قرار داشته‌اند، کاهش چشم‌گیر می‌یابد. آمارها حاکی از این است که ۹۰ درصد نوجوانان، موسیقی را از طریق هدفون‌هایی که به دستگاه ام‌پی‌تری پلیر یا تبلت و تلفن همراه وصل می‌کنند، می‌شنوند و تنها ۷ درصد کودکان، موسیقی را از اسپیکرها پخش می‌کنند. شاید به خاطر همین شیوع استفاده از هدفون‌هاست که باید توجه بیشتری به اصول استفاده ایمن از این وسایل بکنیم.
صداهای بلند به حلزون گوش آسیب می‌زنند و زمینه را برای آسیب دیدن گوش داخلی فراهم می‌کنند. شاید قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض صداهای بلند، آسیب‌های موقت و قابل رفع شنوایی را به همراه دارد. احتمالا در این شرایط، فرد کاهش شنوایی را همراه با صدای وزوز گوش تجربه می‌کند. اما اگر فرد برای مدتی طولانی در معرض چنین صداهایی قرار بگیرد، حلزون گوش آسیبی جدی می‌بیند و کاهش شنوایی فرد، به سادگی برطرف نمی‌شود.
 

 
کودک و گوش کردن به موسیقی با هدفون

مشکلات ناشی از استفاده از هدفون

بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد کودکان با مدام گوش کردن به موسیقی از طریق هدفون، به مشکلات زیر دچار می‌شوند:
• اختلالات شنوایی
• اختلالات خواب
• مشکلات جسمی ناشی از استرس ( افزایش فشارخون و نوسانات هورمونی)
• اختلالات شناختی
• اختلالات صوتی (گفتاری)

هدفون‌های آکوستیک را از یاد نبرید

دلیلی ندارد که فرزند۳-۲ ساله شما از هدفون برای شنیدن موسیقی استفاده کند. در این سال‌ها نه تنها باید فرزندتان را از گوش دادن به موسیقی با این روش محروم کنید، بلکه در صورت وارد شدن به مکان‌های پر سر و صدا، از هدفون‌های آکوستیک برای مراقبت از گوش‌های او استفاده کنید.
شوک صوتی یک اختلال موقت یا دائمی در عملکرد گوش یا سیستم عصبی است. قرار داشتن در معرض صداهای ناگهانی و با ولتاژ غیرطبیعی، زمینه‌ساز دچار شدن به چنین شوکی است. به همین دلیل، متخصصان می‌گویند درصورتی که ناچار به بردن کودکان کوچک به فضاهای پر سر و صدا هستید، باید از هدفون‌های ضد صدا(آکوستیک) استفاده کنید. فراموش نکنید که کودکان کوچکتر، در برابر صداهای مداوم و بلند آسیب‌پذیرتر هستند.
 

 
گوش کردن با هدفون و آسیب برای گوش کودک

از گوش‌هایش محافظت کنید

گرچه بسیاری افراد تصور می‌کنند که آلودگی‌های صوتی ناشی از تردد خودروها یا همهمه محیط‌های شلوغ، آسیب‌زاتر از به گوش رسیدن موسیقی از طریق هدفون است، اما محققان شواهد چندانی را برای اثبات این ادعا پیدا نکرده‌اند. با وجود این، آنها تاکید می‌کنند که رعایت این نکات در زمان استفاده از هدفون‌ها، می‌تواند احتمال آسیب شنوایی را کمتر کند:
محققان می‌گویند گوش کردن به موسیقی با کمک هدفون، در صورتی که تنها از ۶۰ درصد قابلیت صوتی دستگاه ام‌پی‌تری پلیر استفاده شود و البته حداکثر به یک ساعت در روز محدود شود، نمی‌تواند آسیب شنوایی چندانی را به بار بیاورد. اما بالا رفتن زمان گوش دادن به موسیقی از این طریق، باعث افت تدریجی شنوایی می‌شود.
تصور نکنید که توان بالاتر پخش صدا برای هدفون‌ها، یک مزیت است و مطمئن شوید که هدفون فرزندتان، صدای بالاتر از ۸۵ دسیبل را پخش نمی‌کند و اگر توان هدفون بیشتر از این میزان است، حتما درجه پخش صدا را تا این اندازه محدود کنید. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صداهای بالاتر از ۸۵ دسیبل، به گوش‌های فرزندتان آسیبی جدی می‌زند. صدای بالاتر از ۸۵ دسبیل، به شدت آسیب‌زاست؛ اما برای رعایت اصول ایمنی، بهتر است کودکتان حتی در معرض صدای بالاتر از ۶۰ دسیبل هم قرار نگیرد. از نظر محققان صدایی در حدود ۵۰ دسیبل، به ندرت می‌تواند زمینه‌ساز آسیب شنوایی شود و احتمال آسیب دیدن در طول سال‌ها، در صورت بالا رفتن درجه صدا از این میزان، به تدریج افزایش پیدا می‌کند.
بیرون آمدن صدا از هدفون، به تنهایی نشانه بلند بودن صدا نیست. برخی از هدفون‌ها صدای بالاتر از ۸۵ دسیبل را هم به گوش اطرافیان کودک نمی‌رسانند و برخی دیگر، صدا را با وجود بلند نبودن، به بیرون از دستگاه پخش صوت می‌فرستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *