1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا والدین فرزند اول خود را بیشتر دوست دارند؟!

آیا والدین فرزند اول خود را بیشتر دوست دارند؟!

فرزند اول

فرزند اول محبوبیت بیشتری نسبت به فرزندان دیگر دارد

تفاوت و تبعیض قائل شدن بین فرزندان موضوع جدیدی در خانواده ها نیست. این امر از گذشته های دور تا به امروز وجود داشته است .نتایج یک پژوهش نشان می دهد فرزندی که بیشتر مورد علاقه والدین است معمولا فرزند اول است.

والدین فرزند اول خود را بیشتر دوست دارند

نتایج یک پژوهش نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد والدین یکی از فرزندان خویش را بیشتر از دیگر فرزندان دوست دارند .پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیای امریکا اجرا شد نشان داد که از ۷۶۸ پدر و مادری که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، ۷۰ درصد مادرها و ۷۴ درصد پدرها این مساله را که یکی از فرزندان خود را بیش از سایرین دوست دارند، تایید کردند .
در این پژوهش ۳۸۴ خانواده مورد مطالعه قرار گرفتند. تمام شرکت کنندگان خانواده های دارای ۲ فرزند بودند و فرزندان به فاصله ۴ سال از یکدیگر به دنیا آمده بودند .نتایج تحقیق همچنین نشان دادند که فرزندی که بیشتر مورد علاقه است معمولا فرزند اول است. در این پژوهش همچنین از کودکان سوال شد که آیا حس کرده اند رفتار پدر و مادر با آنها تبعیض آمیز است، و این که آیا این مساله بر عزت نفس آنان تاثیر گذاشته است یا خیر .

فرزند اول

کدام فرزند نسبت به فرزندان دیگر محبوب تر است

فرزندان کوچکتر بیش از فرزندان بزرگتر از رفتار تبعیض آمیز والدین خود گلایه داشته و آن را دلیلی بر عزت نفس کمتر خود می دانستند. آنها گفتند معمولا خواهر یا برادر بزرگتر آنها مورد توجه بیشتری قرار می گیرد و رفتار ویژه ای با او می شود .
این پژوهش به سرپرستی کاترین کانگر، استاد مطالعات خانواده و رشد انسان در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد. کانگر با بیان اینکه تصور می کرده است فرزندان اول نارضایتیِ بیشتری از رفتار غیرمنصفانه والدین خود داشته باشند، گفت از نتایج تحقیق شگفت زده شده است .

مشکلات نورچشمی ها

معمولا والدین یکی از فرزندان خود را بیشتر دوست دارند و معمولا همان فرزند قربانی می شود، زیرا رشوه زیادی از پدر و مادرش دریافت می کند.به این فرزند محبت و توجه زیادی می شود و امکانات بیشتری در اختیار وی قرار می گیرد. این محبت های افراطی باعث می شود که او نتواند در زندگی آتی اش موفق عمل کند، میزان تحمل او در زندگی کمتر است و تاب مقاومت در برابر مشکلات را ندارد زیرا همواره از حمایت های بی دریغ والدین برخوردار بوده است.

فرزند اول

والدین کدام فرزند خود را بیشتر دوست دارند

این دسته از افراد یا در زندگی بسیار دست و پا چلفتی می شوند و یا زورگو که در هر دو صورت شکست خورده خواهند بود.یک دکتر با بیان این مطلب ادامه می دهد:بدون شک والدین همه فرزندان خود را دوست دارند اما تفاوت در چگونه دوست داشتن است.

در واقع آن ها در چگونگی دوست داشتن بین فرزندان فرق می گذارند.نکته بسیار مهم اما فراموش شده در بسیاری از خانواده ها این است که والدین نمی دانند نقش پدرانه و مادرانه چقدر در زندگی و آینده کودک مهم است. پدر و مادر فرزندان خود را دوست دارند اما باید به شیوه های متفاوتی آن ها را دوست داشته باشند.

مهر و محبت مادر باید بی قید و شرط و محبت پدر باید مشروط باشد زیرا نقش پدرانه این گونه اقتضا می کند. این در حالی است که در بسیاری از خانواده ها دو مادر در خانواده وجود دارد. به بیان دیگر پدر و مادر هر دو تلاش می کنند که به کودک بی قید و شرط محبت کنند و می پندارند این شیوه بهترین روش تربیتی است. هر دو در عرض هم قرار می گیرند و سلسله مراتب قدرت در خانواده وجود ندارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *