1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا کنترل بارداری می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

آیا کنترل بارداری می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

آیا کنترل بارداری می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

احتمالاً متوجه شده‌اید که چند تار موی اضافی بعد از حمام در مجرای فاضلاب فرو می‌رود. اما آیا میدانستید که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند در ریزش مو مؤثر باشند؟ برخی از افراد هنگام مصرف دارو‌های ضد بارداری خوراکی مو‌های بیشتری از دست می‌دهند، در حالی که برخی دیگر پس از ترک قرص متوجه افزایش مو می‌شوند. در اینجا توضیح خواهیم داد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد و در مورد آن چه باید کرد.

 

کنترل بارداری و ریزش مو چه ارتباطی به همدیگر دارند؟

قرص‌های ضد بارداری مطمئناً می‌توانند باعث ریزش مو شوند. در اکثر مواقع ریزش مو موقتی است که معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. اگرچه در برخی موارد به خصوص اگر سابقه طاسی در خانواده وجود داشته باشد، نازک شدن مو‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد. برای حل مشکل مهم است که دقیقاً بفهمیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به پزشک مراجعه کنید.

چطور از ریزش مو در بارداری پیشگیری کنیم؟

وقتی این اتفاق می‌افتد احتمالاً به این دلیل است که نسخه شما حاوی یک پروژسترون است که دارای آندروژن (هورمون‌های مردانه) است. افزایش گیرنده‌های آندروژن در این قرص‌ها می‌تواند به ریزش مو کمک کند. اما اینجاست که همه چیز گیج‌کننده می‌شود: برخی از فرمول‌های ضد بارداری در واقع می‌توانند برای ریزش مو مفید باشند. استروژن موجود در آن‌ها می‌تواند تولید آندروژن در تخمدان‌ها را سرکوب کند و پروتئینی به نام گلوبولین باندینگ هورمون جنسی را در خون افزایش دهد. این پروتئین به تستوسترون آزاد در جریان خون متصل می‌شود و بنابراین تستوسترون کمتری برای ریزش مو در دسترس است.

 

ریزش مو پس از قطع کنترل بارداری طبیعی است؟

شایع‌ترین نوع ریزش مو پس از کنترل بارداری تلوژن افلوویوم نام دارد. این نوعی ریزش مو است که پس از استرس‌هایی مانند از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل، تب بالا، جراحی یا تغییرات هورمونی ناگهانی در فرد رخ می‌دهد.

 

نحوه درمان ریزش مو از طریق کنترل بارداری به چه صورت است؟

حتی اگر ریزش مو در اثر پیشگیری از بارداری معمولاً نگران کننده نیست دیدن همه آن مو‌ها در برس می‌تواند استرس زا باشد. احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه آن را درمان کنید یا حداقل چگونه از آن پیشگیری کنید.

 ویتأمین مصرف کنید:

برای جلوگیری از کمبود ویتأمین یا مواد معدنی از مولتی ویتأمین استفاده کنید.

 رژیم غذایی سالم داشته باشید:

مقدار زیادی غذای تازه و کامل مانند سبزیجات و میوه‌ها را بخورید. یک رژیم غذایی کامل با پروتئین، کالری، ویتأمین‌ها و مواد معدنی کافی و بدون رژیم غذایی محدودکننده برای رشد مو بهترین است.

 با ملایمت مو‌ها را بشویید:

رژیم مراقبت از مو که به لایه محافظ یا کوتیکول اجازه می‌دهد تا زمانی که ممکن است دست نخورده بماند شکستگی و خشک شدن تار‌های مو را کاهش می‌دهد. بنابراین مو‌های خود را با نرم‌کننده‌ها، کرم‌ها و روغن‌هایی که به جلوگیری از خشکی و در نتیجه کاهش خطر آسیب و شکستگی مو کمک می‌کنند مرطوب نگه دارید.

 

منبع:

www.parents.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *