من و همسرم پس از یک بار جدایی در ازدواج اول مان با هم عقد کردیم، اما بعد از ۸ ماه دوباره جدا شدیم. آیا می توانم دوباره بروم سراغش؟ از ازدواج سوم می ترسم، یک بار بعد از طلاق با او تماس گرفتم ولی جواب نداد، چه کارکنم، او هم هنوز مجرد است.

پاسخ مشاور

بازگشت به زندگی با همسر سابق تان امری ممکن است و تنها در موارد معدودی که پس از تلاش های لازم و بررسی های حرفه ای و کارشناسانه مشخص می شود ۲ نفر واقعا برای زندگی مشترک با یکدیگر مناسب نیستند و از ابتدا انتخاب نادرستی انجام داده اند بهتر است آن ها به زندگی مشترک شان بازنگردند.

حتماً نظر همسرتان را جویا شوید

اگر شما و همسر سابق تان پس از طلاق تصمیم گرفته اید دوباره با هم زندگی کنید، در صورتی کامیاب خواهید شد که به اشتباهات گذشته خود پی ببرید و به قصد جبران آمده باشید. البته این روحیه باید در هر ۲ طرف وجود داشته باشد، چرا که اگر فقط یک نفر قصد جبران اشتباهات را داشته باشد، دوباره وضع به همان شکل قبلی ادامه خواهد یافت؛ بنابراین در قدم اول باید نظر همسرتان را در این باره جویا شوید. برای مطرح کردن این درخواست، می توانید از یک فامیل مشترک یا فردی که همسرتان او را قبول داشته باشد، کمک بگیرید.

مرور دلایل طلاق اول و دوم

در متن پیامک تان به دلایلی که تصمیم گرفته اید به زندگی با همسر سابق تان برگردید، اشاره نکرده اید، ولی احتمالاً وجود دلبستگی و مهر میان شما، خاطرات گذشته یا وجود افراد دیگری که با دخالت های شان باعث جدایی شما شده اند و شما پس از جدایی متوجه این موضوع شده اید باعث شده است دوباره به ازدواج با همسر سابق تان بیندیشید. با این حال، تجربه تلخ زندگی پس از طلاق فرصت ارزشمندی را برای شما ایجاد کرده است تا به مرور زندگی قبلی خود بپردازید و علل جدایی و اختلافتان را کشف کنید. مروری که متاسفانه شما بعد از طلاق اولتان انجام نداده اید و سرانجام ازدواج دومتان را هم به طلاق کشانده است.

قبل از ازدواج دوباره بخوانید

با توجه به این که مشخص نیست چند ماه از طلاق تان گذشته است باید بدانید قبل از بازگشت به زندگی با همسر سابق تان باید از عجله بپرهیزید و فقط به خاطر فرار از تنهایی، پناه بردن به یک موضع نسبتا امن، دلسوزی و عذاب وجدان این کار را نکنید.

مهم ترین نکاتی که قبل از رجوع به زندگی سابق تان باید به آن ها توجه کنید عبارت است از:

اشتباه خود را در طلاق اول و دوم به گردن بگیرید

در تمام مسائل با هم صادق باشید

انتظارات بی جا نداشته باشید و امیدها و آرزوهای خود را با همسرتان مطرح کنید.

ارزیابی طرف مقابل مانند روز اول خواستگاری یادتان باشد

ساختن اعتماد دوباره در زندگی مشترک زمان می برد

ایجاد اعتماد و موفق شدن یک ازدواج بعد از طلاق به تعهد قوی به رابطه نیاز دارد.

برای شناخت همدیگر وقت بگذارید.

معیارهای مورد نظرتان را که همسرتان باید داشته باشد در همسر سابق بررسی کنید.

این مرحله دقیقا شبیه این است که می خواهید تازه با هم ازدواج کنید، با این تفاوت که این بار شما از یکدیگر شناخت بیشتری دارید و باید بیشتر دقت کنید تا دوباره به بن بست عاطفی نرسید.