1403/02/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

استعداد کودک تان را کشف کنید !

استعداد کودک تان را کشف کنید !

کودک

روش های کشف استعداد کودکان

انسان با توانایی های ذاتی بالقوه ای به دنیا می آید که در طول زندگی و گذر عمر، درصدی از این توانایی ها بالفعل و توانایی های اکتسابی نیز به آن افزوده می شود.

کودک هر انسانی ، منحصر به فرد است و می تواند مانند یک نابغه بدرخشد. اگر با عشق از او حمایت کنید و باورش کنید،
برای پاسخ به این سئوال ابتدا به این داستان کوتاه توجه کنید. ریچارد از همان دوران کودکی علاقه زیادی به باز کردن و سرهم بندی کردن دستگاه ­ها و وسایل مختلف داشت.

کشف استعداد کودک

راه های کشف استعداد کودک

مثلا در ۶ سالگی، یک ساعت زنگ دار را از هم باز کرد و سپس دوباره سر هم کرد. یا در ۹ سالگی، به پدر خود در تعمیر ماشین چمن زنی کمک می­ کرد.
در دبیرستان، او ساعت های زیادی را صرف از هم جدا کردن و بازسازی تجهیزات استریو می­ کرد. در حال حاضر، او یک تکنسین موفق صداست که برای یک شرکت تئاتر حرفه ­ای مشغول به کار است.

شاید جالب باشد بدانید او همواره با مشکل در درس ریاضی در مدرسه مواجه بوده است. لازم است بدانید آنچه از “کودک نابغه و با استعداد ” تعریف شده است،

این در حالی است که محققان هوش امروزه تاکید می ­کنند که تقریبا همه کودکان نه فقط ۵ درصد، دارای استعدادهای خاص خود هستند. دیوید جی مایرز، دکتر و استاد روانشناسی در کالج امید در میشیگان است.
مطالعات او در دانشگاه هاروارد نشان می­ دهد که اطلاعات بسیاری را می ­توان از از طرق مختلف و با دقت و تمرکز در رفتارها و توانایی ­های کودکان مانند توانایی ­های کلامی، اعداد، موسیقی، تصاویر، توانایی ­های ورزشی و یا و توسعه اجتماعی یا احساسی کودکان به دست آورد.

در ادامه توصیه­ هایی داریم که می­ تواند راهگشای شما در پرورش و کشف استعدادهای کودکان و موفقیت آنان در آینده باشد.

۱- اجازه دهید کودک شما، خودش علائق خود را کشف کند، لطفا چیزی را به او تحمیل نکنید، کار شما آن است که فعالیت­ هایی را که او انتخاب کرده مورد توجه و دقت قرار دهید.

۲- کودک شما در طیف گسترده ای از تجارب شکوفا می­ شود. بنابراین کسب تجارب مختلف تاثیر زیادی در فعال شدن استعدادهای نهفته او دارد. بنابراین تصور نکنید که تنها در یک حوزه ممکن است دارای توانایی یا استعداد باشد.

۳- اجازه دهید فرزند شما اشتباه کند. اگر او همه کارها را کامل و بدون اشتباه انجام دهد، هرگز نمی­ تواند با مسائل و مشکلات که خود نقش موثری در پیشرفت فرد دارد، مواجه شود.

۴- از فرزند خود سوال بپرسید. سئوالاتی که ذهن کودک را به تفکر و چالش وا می­ دارد. مثلا از او سئوالات جذابی در مورد طبیعت و عجایب جهان بپرسید، مثلا اینکه چرا آسمان آبی است؟ آنگاه می­ توانید با هم به یافتن پاسخ بپردازید.

۵- هرگز برای یاد گرفتن چیزی کودک خود را تحت فشار نگذارید. البته می ­توانید با تشویق­ های موثر کودک را در یادگیری یاری کنید.

۶- از کودک خود انتظارات زیادی داشته باشید ولی واقع بینانه.

۷– شما می­ توانید تجارب موفق زندگی کاری خود را با فرزند خود به اشتراک بگذارید. چرا که افشای موفقیت های شما گاهی می­ تواند فرزند شما را به تفکر وا دارد. اجازه دهید او شما را در فعالیت های مثبت و معنی دار ببیند.

وقتی سخت مشغول به کار هستید و او به سراغ شما می ­آید به جای راندن او، می­ توانید دقایقی را با آرامش او را در آغوش بگیرید و برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری هستید.

۸- برای کودک خود یک محیط غنی از تجارب حسی فراهم کنید. دقت کنید که آیا مواد و وسایل موجود در خانه حواس و توجه کودک را تحریک می­ کند یا خیر؟

۹- کودک خود را با برچسب های مختلف محدود نکنید. چرا که هر صفتی را که به او نسبت می­ دهید، توجه خود و او را از دیگر جنبه­ های استعداد و توانایی او دور می­ سازید.

۱۰- همه روزه زمانی را به طور منظم با خانواده برای کتاب خواندن، دیدن فیلم های آموزشی، گوش دادن به موسیقی، صحبت کردن و دیگر فعالیت­ ها اختصاص دهید.

۱۱-اجازه دهید کودک در فعالیت های اجتماعی مورد علاقه خود شرکت کند. او را با خود به خانه فرهنگ محله، کتابخانه­ های عمومی، مکان های ورزشی و … در محله خود ببرید تا با فعالیت ­های اجتماعی در محل زندگی خود آشنا شود. این امر می ­تواند در آشنایی کودک با استعدادهای خود موثر باشد.

۱۲- در هنگام صحبت ­های خانوادگی خود در مورد چیزهای خوبی که در طول روز اتفاق افتاده است به منظور افزایش اعتماد به نفس خانواده و فرزند خود صحبت کنید.

۱۳- به حرف ­ها و صحبت­ های کودک خود گوش دهید. ممکن در میان صحبت­ های کودکانه­ اش سرنخ­ هایی از استعدادهای خاص خود به شما ارائه دهد. بنابراین فرصت تعامل و گفتگو با فرزند خودرا غنیمت بشمارید.

۱۴- به کودک خود یک فضای خاص در خانه برای کارهای خلاقانه اختصاص دهید.

۱۵- کودک خود را از مسئولیت پذیری و انجام کارهای محوله که به خوبی انجام داده است، ستایش و تحسین کنید.

۱۶- هر از چند گاهی بازدید از مکان های جدید را به عنوان تفریح برای خانواده خود ترتیب دهید.

۱۷- سعی کنید هرهفته یا هر ماه یک شغل جدید را برای کودک خود شرح داده و او را با آن آشنا کنید و در صورت امکان او را برای دیدن آن شغل با خود همراه کنید. در مورد مشاغل با او صحبت کنید و به علائق او در مورد آنها پی ببرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *