1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اطلاعات قبل از سرپرستی حیوانات خانگی

اطلاعات قبل از سرپرستی حیوانات خانگی

در این ویدیو به این سوال پاسخ داده می شود که قبل از به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟

به سرپرستی گرفتن یک حیوان از تجربیات بسیار لذت بخش است اما عدم رعایت نکاتی ساده قبل از سرپرستی می­تواند این تجربه زیبا را به یک خاطره بسیار تلخ تبدیل کند. اغلب افراد حیوانات را در سنین پایین به سرپرستی می­‌گیرند این در حالی است که این نوزادان برای تکامل کامل سیستم ایمنی­شان نیاز دارند تا این دوران را کنار مادر خود طی کنند اما این اتفاق سبب می‌­شود که این حیوانات در معرض بسیاری از کمبود­ها و بیماری­ها قرار بگیرند.

برای آگاهی بیشتر از اطلاعات قبل از سرپرستی حیوانات خانگی به سراغ دامپزشکی دکتر پورشعبان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید.

اطلاعات قبل از سرپرستی حیوانات خانگی
 
 

 

کارهای قبل از سرپرستی حیوان خانگی 

مطمئن شوید که واقعا می توانید مسئولیت آن را قبول کنید

  حیوانات خانگی علاوه بر محیط مناسب برای زندگی، به عشق و توجه نیز نیاز دارند. قبل از به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی، مطمئن شوید که می توانید از او در بلند مدت نگهداری کنید و خواسته ی شما، تنها یک خواسته ی یک روزه نیست.

همه ی حیوانات علاوه بر مراقبت های خاص مربوط به هر جنس و نژاد، به عشق و توجه نیز نیاز دارند. ابتدا مطمئن شوید که ساعت کافی از روز را در خانه حضور خواهید داشت تا با حیوان خود در تعامل باشید.

اگر تنها زندگی نمی کنید، ابتدا مطمئن شوید که سایر اعضای خانواده و مخصوصا بچه ها با این تصمیم موافق هستند یا نه. کودکان معمولا با برخی از حیوانات خانگی مانند ماهی و همسترها ارتباط بهتری برقرار می کنند.

اگر در حال ایجاد یک تغییر در زندگی خود هستید برای گرفتن سرپرستی حیوانات خانگی صبر کنید. تغییراتی مانند جدایی ها، تغییر محل زندگی یا چیزهایی از این قبیل، محیط زندگی امنی را برای حیوان خانگی شما به وجود نمی آورد. پس تا زمانی که به ثبات نسبی در زندگیتان نرسیده اید از سرپرستی حیوانات خانگی خودداری کنید.

اطلاعات قبل از سرپرستی حیوانات خانگی

حیوان خانگی را انتخاب نمایید که با سبک زندگی شما سازگار است

حتی سبک زندگی نژادهای متفاوت سگ ها نیز با یکدیگر متفاوت است. سگ هایی برای زندگی در محیط آزاد و برخی از آن ها برای زندگی در محیط آپارتمانی مناسب اند.

قبل از سرپرستی حیوانات خانگی، در مورد ویژگی ها، محل زندگی، خلق خو و هر چیز مربوط به حیوان خانگی مد نظرتان تحقیق کنید.

بهتر است در تحقیقات خود روی یک حیوان خاص تمرکز نکنید و به طور گسترده در مورد حیوانات خانگی مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید یک انتخاب درست و نشاط آور برای خود داشته باشید.

اگر در خانه یک کودک دارید، حتما بسیار بیشتر وسواس به خرج دهید

اگر شما پدر، مادر یا خواهر برادر یک کودک هستید، قبل از سرپرستی حیوانات خانگی باید بسیار بیشتر دقت کنید. سرپرستی حیوانات خانگی، هر نژادی که باشد بدون در نظر گرفتن نیاز ها و خصلت های شخصیتی ان یک اشتباه است.

برای مثال خصلت های برخی از نژادهای سگ را بررسی می کنیم:

سگ ها، چوپان های طبیعی هستند. برخی از آن ها برای زندگی با یک نفر بسیار عالی هستند اما برخی دیگر از سگ ها، چوپان گله هستند. این سگ ها، غریزه ی گله داری گوسفندان را در خون خود دارند. به همین دلیل هنگامی که کودک از بقیه کناره می گیرد سعی دارند آن را به گله باز گردانند.

این کار را چگونه انجام می دهند؟ سگ ها هنگامی که می خواهند یک گوسفند را به کله برگردانند این کار را با گاز گرفتن او انجام می دهند. گاز گرفتن یک کودک ممکن است باعث وارد شدن آسیب جدی به او شود. پس حتما قبل از سرپرستی حیوانات خانگی، در مورد هر نژاد و سازگاری آن با کودکان خوب تحقیق کنید.

 برای او یک محیط زندگی ایمن، محافظت شده و راحت تهیه کنید

حیوان خانگی شما، به محیطی برای زندگی نیاز دارد. پس قبل از سرپرستی حیوانات خانگی، ابتدا برای آن ها محیطی امن و تمیز فراهم کنید. حیوانات به محیط های زندگی متفاوتی نیاز دارند و مثلا گربه ها در محیط های شهری و روستایی بدون مشکل زندگی می کنند. اما حیواناتی مانند اسب برای زندگی به مرتع ها و محیط های باز نیاز دارند.

حیواناتی که در محیط خانه رفت آمد می کنند و پرسه می زنند، نیاز به یک جای خواب تمیز و امن دارند که آن ها را در موقع خواب از محیط شلوغ خانه جدا کند. همچنین این محیط باید به طور مرتب تمیز شود و حواستان به همه چیز باشد.

 در مورد بودجه و توانای خودتان برای قبول مسئولیت، واقع بین باشید

هر حیوان خانگی، به محیط زندگی، واکسن و معاینات پزشکی، تغذیه و برخی موارد دیگر نیاز دارد. باید هزینه های هر روزه ی مراقبت از حیوان خانگی را در نظر بگیرید و قبل از سرپرستی حیوانات خانگی از این مورد مطمئن شوید.

حتی باید فکر مواردی مانند عمل های اورژانسی یا شکستگی دست و پای حیوان را نیز بکنید. این موارد برای سالم نگه داشتن حیوان ضروری و گاهی پرهزینه نیز هست.

 محیط خانه را برای زندگی یک حیوان خانگی مهیا کنید

حیوانات خانگی، معمولا به هشدارها و حرف های صاحبان خود گوش نمی دهند. قبل از سرپرستی یک حیوان خانگی باید مطمئن شوید که خانه ی شما محیط مناسبی برای زندگی او نیز خواهد بود.

حیوانات خانگی کنجکاو و به دنبال غذا هستند. آن ها ممکن است محیط خانه را به هم بریزند و به هر قسمتی سرک بکشند. پس بهتر است محیط برای آن ها امن و بدون خطر باشد. همچنین قبل از سرپرستی حیوانات خانگی باید به این نکته توجه کنید که توانایی جمع کردن خرابکاری های هر روزه ی او را دارید یا خیر؟

پرنده ها ممکن است از پنجره به بیرون بروند، سگ ها و گربه ها وارد خیابان می شوند و ممکن است تصادف کنند، مارمولک ها، وسایلی را می دزدند و بسیاری از اتفاقات دیگر. جاهایی را که حیوان خانگی می تواند از طریق آن ها از محیط خانه خارج شود را یادداشت کنید و غذا را از این مکان ها دور نگه دارید.

چیزهایی مانند سم ها و حشره کش، چاقوها و وسایل برقی را از دسترس آن ها دور نگه دارید. همچنین می توانید برای مراقبت از حیوان خانگی خود، برای او محیطی جداگانه بسیازید و دور آن حصار بکشید.

وسایل مورد نیاز حیوانات خانگی را از قبل خریداری کنید

یک خانه برای حیوان خانگی، اسباب بازی ها، وسایل نظافت و تغذیه را بهتر است قبل از سرپرستی حیوانات خانگی تهیه نمایید.

با جاهایی که لوازم مربوط به حیوانات خانگی را می فروشند صحبت کنید یا می توانید از دوستی که حیوان خانگی دارد سوال کنید تا بتوانید لوازم مورد نیاز او را تهیه نمایید.

اگر با خانواده زندگی می کنید، قبل از سرپرستی حیوانات خانگی در مرود رفتارهای لازم با آن ها صحبت کنید. قطعا حیوانات به محیط آرام همراه با توجه و عشق برای زندگی نیاز دارند.

اگر در خانوداده تان دارای یک کودک هستید، بهتر است از قبل مواظبت کردن را به او یاد بدهید. این کار را می توانید با سپردن آب دادن یک گل به او بیاموزید که چگونه مراقب آن باشد. یا می توانید به او بگویید چگونه از یک عروسک مواظبت کند و به آن غذا بدهد.

مراقبت‌­های لازم هنگام ورود حیوان به محیط جدید

پس از ورود حیوان به منزل نیاز است که تا حداقل ۱۰ روز شرایطی را به‌وجود آورید تا حیوان به شرایط جدید عادت کند. حیوان پس از ترک محیط قبلی و ورود به محیط جدید دچار استرس شدیدی می­‌شود و ممکن است گوشه گیر شود. باید محیطی امن برای اون تهیه کنید تا کم‌کم به محیط جدید و افراد جدید عادت کند. در صورتی که پت دیگری نیز در خانه دارید سعی کنید در ابتدا آنها را از هم جدا کنید.

در مدت این ۱۰ روز به تغذیه حیوان تازه‌وارد بسیار اهمیت دهید و از لحاظ وجود علائم بیماری بررسی کنید. همانطور که قبلا ذکر شد اغلب بیماری­ها دارای دوره کمون یا نهفتگی می‌­باشد. در طی این دوره بیمار آلوده هیچگونه علائم بالینی ندارد.

در حین این مدت اگر علائمی از بیماری نظیر بی‌حالی، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال و … دیدید سریعا باید به دامپزشک مراجعه کنید. از بازی کردن، بیرون بردن و فعالیت­‌های دیگر در این ۱۰ روز خودداری کنید و سعی کنید به آرامی محیط جدید و افراد جدید را به پت جدیدتان معرفی کنید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *