1403/02/18

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

افسردگی پس از زایمان چه نشانه‌هایی دارد؟

افسردگی پس از زایمان چه نشانه‌هایی دارد؟

افسردگی پس از زایمان چه نشانه‌هایی دارد؟

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک بیماری شایع است که تقریباً ۲ نفر از هر ۱۰ زن (۲۰٪) به آن مبتلا می‌شود. افسردگی می‌تواند در سال اول و عمدتاً چند هفته پس از تولد نوزاد شروع شود. این یک وضعیت جدی است که می‌تواند بر توانایی والدین (به پدران جدید نیز افسردگی را تجربه کنند) و تمایل به مراقبت از خود و کودکشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می‌شود؟

عوامل خطر دقیقی که باعث افسردگی پس از زایمان می‌شوند هنوز شناخته نشده است. برخی از محققان فکر می‌کنند که افسردگی پس از زایمان با تغییرات هورمونی که پس از تولد رخ می‌دهد مرتبط است. برخی از عوامل خطر که تصور می‌شود قوی‌ترین عوامل ایجاد افسردگی پس از زایمان هستند عبارتند از:

  • سابقه شخصی یا خانوادگی قبلی شرایط سلامت روان (می تواند افسردگی یا اختلال دوقطبی باشد)
  • فقدان زندگی اجتماعی و حمایت و نداشتن دوستان و خانواده زیاد
  • عدم ارتباط با شریک یا رابطه ضعیف
  • استرس قابل توجه در دوران بارداری یا بعد از آن. استرس می‌تواند ناشی از رویداد‌های مهم زندگی باشد (از دست دادن یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و غیره)
  • بارداری غیر منتظره
  • بارداری و زایمان پیچیده
  • نوزاد با مشکلات سلامتی یا نیاز‌های خاص به دنیا می‌آید

افسردگی پس از زایمان چه علائمی دارد؟

 احساس خستگی:

واقعاً طبیعی است که والدین جدید همیشه احساس خستگی و فرسودگی کنند. اما همچنان از شادی فرزند جدیدشان انگیزه می‌گیرند و در انجام مسئولیت‌های خود مشکلی ندارند. از سوی دیگر مادرانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند بی‌انگیزه هستند و تمایلی به مراقبت از نوزاد ندارند. با توجه به مطالعات انجام شده این طبیعی است که زن در ماه‌های اول پس از زایمان دچار کمبود میل جنسی شود. گاهی به دلیل افزایش وزن و داشتن تصویر متفاوت از بدن این اتفاق می‌افتد. بسیاری از تازه مادران در ابتدا نمی‌توانند مانند یک فرد عادی بخوابند و این طبیعی است.

از دست دادن علاقه:

اگر دیگر علاقه‌ای به کار‌هایی ندارید که دوست دارید انجام دهید و هر روز گریه می‌کنید و ناراضی هستید ممکن است افسردگی پس از زایمان را تجربه کنید. این یکی از اولین نشانه‌های افسردگی است. اگر علاقه‌ای به انجام کار‌هایی که دوست داشتید به تنهایی یا همراه با همسرتان انجام دهید ندارید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه افسردگی پس از زایمان را درمان کنیم؟

چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خود پس از تشخیص افسردگی پس از زایمان انجام دهید از جمله:

  • با افرادی باشید که به شما اهمیت می‌دهند و شما را دوست دارند
  • سعی کنید به طور مداوم آرام باشید
  • هر روز ورزش کنید
  • سعی کنید کار‌های خنده دار انجام دهید تا سرحال شوید
  • علائم خود را دنبال کنید

نتیجه‌گیری:

به یاد داشته باشید که همه علائم نیاز به توجه دارند و به محض اینکه متوجه تغییر در خلق و خوی خود یا هر یک از علائم ذکر شده در بالا شدید باید از پزشک کمک بخواهید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند شما را مجبور به انجام کار‌هایی کند که به طور طبیعی انجام نمی‌دهید. افسردگی پس از زایمان قابل درمان است و شما به حالت عادی خود باز خواهید گشت.

 

منبع:

flo.health/being-a-mom


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *