۲۰ ساله‌ام و برای دومین بار می‌خواهم در کنکور شرکت کنم. دفعه پیش، رتبه‌ام اصلا خوب نشد. مشکلم این است که افکار مزاحم نمی‌گذارند برای کنکور، درس بخوانم و کیفیت مطالعه‌ام خیلی پایین است. چه کنم؟
 مخاطب گرامی، اولویت‌ بندی کارها یکی از مهم‌ ترین اقداماتی است که هر فرد باید در طول زندگی خود به آن بیندیشد و برای انجام هر کدام از آن‌ها، برنامه‌ریزی کند. برای شما طبق اظهارات خودتان، اولویت اول، کنکور و قبول شدن در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌تان بوده است و حتی خواهد بود. این ‌که چرا عوامل دیگری حواس‌ شما را پرت می‌کنند، به این دلیل است که طی انجام هدف خود برای قبول شدن در کنکور، برای کارها یا علاقه‌ مندی ‌های دیگر خود برنامه‌ریزی نکرده و اقدامات لازم را انجام نداده‌اید. همین باعث می‌شود تا وقتی به خودتان می‌آیید، متوجه شوید چندین ساعت بیهوده به چیزهایی فکر کرده‌اید که بی نتیجه بوده و وقت خود را از دست داده‌اید. حال راه چاره چیست؟
  رهایی از این افکار با دفترچه یادداشت
برای خلاصی از دست این افکار می‌توانید همیشه با خود دفترچه یادداشت کوچکی به همراه داشته باشید، با یادآوری افکارتان آن‌ها را در دفترچه خود ثبت و فکر کردن به آن را به زمان دیگری موکول کنید. شایان ذکر است که برای تمرکز بر مسائل مهم زندگی بهتر است برنامه واقع ‌بینانه‌ای از آینده خود برای مثال حدود پنج ساله تعیین کنید تا کم کم بتوانید از سردرگمی درآیید و ذهن خود را درگیر افکار بیهوده نکنید.

نویسنده: مهسا جعفری‌ نسب| روان شناس