1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

انواع بیماری های اورولوژی، آقایان بخوانند

انواع بیماری های اورولوژی، آقایان بخوانند

اصطلاح «بیماری های اورولوژیک» انواع مختلفی از شرایط را توصیف می‌کند که همه مربوط به تصفیه و خروج ادرار از بدن است. موارد اورژانسی اورولوژی هم وجود دارد. اورژانس یعنی شما باید در سریع‌ترین زمان به اورژانس مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان به مشکلتان رسیدگی شود.

انواع بیماری های اورولوژی

اصطلاح «بیماری های اورولوژیک» انواع مختلفی از شرایط را توصیف می‌کند که همه مربوط به تصفیه و خروج ادرار از بدن است. این بیماری‌ها می‌توانند مردان، زنان و کودکان در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار دهند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • بررسی اجمالی برخی از شایع‌ترین انواع بیماری های اورولوژی
  • انواع بیماری های اورولوژی
  • سایر شرایط اورولوژی معمول
  • نکاتی برای بهبود سلامت کلی اورولوژی شما
  • نکاتی درباره سلامت اورولوژی

بیماری‌های اورولوژیک، قسمت‌های بسیار خاصی از بدن را درگیر می‌کنند. در زنان، دستگاه ادراری درگیر می‌شود. این بیماری‌ها در مردان، دستگاه ادراری یا اندام‌های تولید مثل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر آلت تناسلی مرد بعد از رابطه جنسی، به حالت اولیه بازنگشت و همچنان پس از یک ساعت دچار نعوظ بود، یعنی زنگ خطر. در صورت چنین اتفاقی باید حداکثر تا شش ساعت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اگر آلت تناسلی بعد از این مدت به حالت طبیعی خود بازنگردد، منجر به ناتوانی جنسی دائمی می‌شود.

بررسی اجمالی برخی از شایع‌ترین انواع بیماری های اورولوژی
اورولوژیست‌ها در مورد سلامت دستگاه ادراری مردان و سیستم تولیدمثل آن‌ها آگاهی دارند. بسیاری از اوقات، مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار، ناباروری و عفونت‌های مثانه (UTI) از مشکلات شایعی هستند که اغلب زنان را درگیر می‌کنند. با این حال، همیشه اینطور نیست زیرا مردان هم می‌توانند به این مشکلات دچار شوند.
این بیماری‌ها می‌تواند باعث خجالت شود و بر عزت نفس، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. بنابراین هنگامی که چنین مسائلی پیش می‌آید، بسیار مهم است که یک مرد در اسرع وقت از یک متخصص اورولوژی کمک بگیرد تا از عوارض بعدی پیشگیری شود.

انواع بیماری های اورولوژی
بسیاری از اختلالات و بیماری های اورولوژیک وجود دارد. در ادامه این مقاله، مجموعه‌ای از بیماری‌هایی را که توسط بنیاد انجمن اورولوژی آمریکا (AUAF) به عنوان بیماری‌های شایع شناخته شده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم.

هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)
هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، بزرگ شدن پروستات است که افزایش اندازه غده پروستات را شامل می‌شود. BPH در مردان مسن بسیار شایع است و ارتباط مستقیمی با سرطان پروستات ندارد.
مردان مبتلا به BPH ممکن است دفع مکرر ادرار داشته باشند. همچنین ممکن است جریان ادرار آن‌ها ضعیف باشد و بعد از ادرار احساس کنند که مثانه‌شان خالی نشده است.
پزشک شما ممکن است فقط این وضعیت را کنترل و داروهایی مانند مسدود‌کننده‌های آلفا را برای درمان تجویز کند. موارد شدید را می‌توان با جراحی درمان کرد.

بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار
بی‌اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه است که منجر به نشت ناخواسته ادرار می‌شود.
این وضعیت می‌تواند برای فرد، ناخوشایند و شرم‌آور باشد، اما دور از انتظار نیست. بر اساس گزارش بنیاد انجمن اورولوژی آمریکا، بیش از ۱۵میلیون نفر در ایالات متحده بی‌اختیاری دارند.

چند مورد از علل شایع که می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود، عبارتند از:

  • دیابت
  • بارداری یا زایمان
  • مثانه بیش‌فعال
  • پروستات بزرگ‌شده
  • عضلات مثانه ضعیف
  • عضلات اسفنکتر ضعیف (عضلات حمایت‌کننده مجرای ادرار)
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • بیماری‌هایی مثل پارکینسون
  • آسیب به نخاع
  • یبوست شدید

در برخی موارد، تغییر سبک زندگی مانند کنترل مصرف مایعات می‌تواند برای رفع مشکل کافی باشد. اگر این کار بی‌اثر باشد، پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح علت اصلی بیماری پیشنهاد کند.

بیماری اورولوژی
عفونت ادراری (UTI)
عفونت ادراری در نتیجه باکتری‌ها یا ویروس‌های بیماری‌زا است که به دستگاه ادراری حمله می‌کند و باعث عفونت می‌شود.
این موارد در زنان بسیار بیشتر است، اگر چه مردان هم می‌توانند به آن مبتلا شوند.
بر اساس گزارش بنیاد انجمن اورولوژی آمریکا تقریبا ۴۰درصد از زنان و ۱۲درصد از مردان دچار UTI می‌شوند که در برخی از دوره‌های زندگی آن‌ها علائم قابل توجهی را ایجاد می‌کند.

احساس سوزش در هنگام ادرار کردن یکی از علائم عفونت ادراری است. برخی دیگر از علائم شامل تکرر ادرار و احساس خالی نبودن مثانه پس از ادرار کردن است.

احساس سوزش در هنگام ادرار کردن یکی از علائم عفونت ادراری است. برخی دیگر از علائم شامل تکرر ادرار و احساس خالی نبودن مثانه پس از ادرار کردن است.
آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا ظرف پنج تا هفت روز می‌توانند اکثر موارد عفونت ادراری را از بین ببرند.

سنگ کلیه و مجاری ادراری
سنگ‌های مجاری ادراری، سنگ‌هایی هستند که از کلیه به حالب (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌رسانند) منتقل می‌شوند.
این سنگ‌ها می‌توانند جریان ادرار را مسدود کرده و درد قابل توجهی ایجاد کنند. در بسیاری از افراد بدون کمک پزشکی، سنگ‌های کوچک از بدن خارج می‌شود، اما سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است منجر به انسداد شوند که مشکل‌ساز است.
در برخی موارد، برای از بین بردن سنگ‌های بزرگ، ممکن است اقدامات پزشکی یا جراحی لازم باشد.
سنگ‌شکنی (ESWL) یکی از تکنیک‌های رایج است. این روش شامل استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌ها به قطعات کوچک‌تر است تا آن‌ها بتوانند به راحتی از بدن خارج شوند.

اختلال نعوظ
اختلال نعوظ، نوعی بیماری شایع است که مردان را درگیر می‌کند. ۵۲درصد از مردان ۴۰ ساله و بالاتر در ایالات متحده دچار اختلال نعوظ هستند.
اختلال نعوظ زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد قادر به نعوظ برای رابطه جنسی نباشد، یا نتواند آن را حفظ کند.
غیر معمول نیست که یک مرد در این وضعیت احساس خجالت یا افسردگی بکند، زیرا سلامت جنسی بخش بسیار مهمی از یک رابطه صمیمی است.
خوشبختانه، متخصص اورولوژی، گزینه‌های درمانی بسیاری برای اختلال نعوظ دارد که دارودرمانی، هورمون‌درمانی، جراحی و … را شامل می‌شود.

اختلال نعوظ
سرطان پروستات
سرطان پروستات، دومین علت اصلی مرگ و میر در مردان است. این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پروستات سرطانی شده و رشدی غیرقابل کنترل را شروع می‌کنند.
همه مردان باید سالانه از این نظر مورد آزمایش قرار بگیرند و معاینه رکتال دیجیتال انجام دهند. بسته به میزان آنتی‌ژن مربوط به پروستات و شدت سرطان، گزینه‌های درمانی متفاوتی وجود دارد و ممکن است شامل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی باشد.

سرطان پروستات
سایر شرایط اورولوژی معمول
برخی دیگر از شرایط معمول اورولوژی عبارتند از:

  • سرطان مثانه
  • افتادگی مثانه
  • هماتوریا (خون در ادرار)
  • سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک هم نامیده می‌شود)
  • مثانه بیش‌فعال
  • پروستاتیت (تورم غده پروستات)

نکاتی برای بهبود سلامت کلی اورولوژی شما
چند نکته برای ارتقاء سلامتی ارولوژی در بزرگسالان و کودکان وجود دارد که عبارتند از:

دستورالعمل‌های عمومی

  • هیدراته بمانید.
  • برای جلوگیری از عفونت ادراری (UTI) آب قره‌قاط بنوشید.
  • میزان نمک و کافئین مصرفی خود را محدود کنید.
  • در محدوده وزن سالم بمانید.
  • سبک زندگی بدون دود را انتخاب کنید.
  • با تمرینات کگل، عضلات ناحیه لگن را تقویت کنید.
  • کودکان را تشویق کنید بلافاصله قبل از خواب ادرار کنند.
  • مصرف مایعات را در ساعات شب محدود کنید.
  • به دختران جوان یاد بدهید که پس از رفتن به دستشویی، باید خود را از جلو به عقب بشویند.

موارد اورژانسی اورولوژی
اورژانس اورولوژی یعنی شما باید در سریع‌ترین زمان به اورژانس مراجعه کنید. در ادامه به موارد اورژانسی مشکلات اورولوژی اشاره می‌کنیم.

تورسیون
امکان دارد بیضه دور طنابی که عروق بیضه را تامین می‌کند، بپیچد و حالت گردش پیدا کند که به آن تورسیون بیضه می‌گویند.

امکان دارد بیضه دور طنابی که عروق بیضه را تامین می‌کند، بپیچد و حالت گردش پیدا کند که به آن تورسیون بیضه می‌گویند.

در این حالت، شما باید ظرف حداکثر شش ساعت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا بیضه را سر جایش برگرداند. پس از این مدت زمان، بیضه دچار خون‌مردگی می‌شود.
علامت تورسیون، درد شدید در ناحیه بیضه است که به‌صورت ناگهانی به‌وجود می‌آید، یا ممکن است بیضه باد کند. در این موارد، فقط به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

پریاپیسم
پریاپیسم هم اگر در زمان طلایی مورد معالجه قرار نگیرد، به ناتوانی جنسی دائمی منجر می‌شود.
در این مشکل، ممکن است یک بیضه سنگین‌تر یا سبک‌تر از بیضه دیگر باشد.

بیماری های اورولوژی

بازنگشتن آلت تناسلی مرد به حالت قبل از نعوظ
اگر آلت تناسلی مرد بعد از رابطه جنسی، به حالت اولیه بازنگشت و همچنان پس از یک ساعت دچار نعوظ بود، یعنی زنگ خطر. در صورت چنین اتفاقی باید حداکثر تا شش ساعت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
اگر آلت تناسلی بعد از این مدت به حالت طبیعی خود بازنگردد، منجر به ناتوانی جنسی دائمی می‌شود.

سرطان پروستات، دومین علت اصلی مرگ و میر در مردان است. این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پروستات سرطانی شده و رشدی غیرقابل کنترل را شروع می‌کنند. همه مردان باید سالانه از این نظر مورد آزمایش قرار بگیرند و معاینه رکتال دیجیتال انجام دهند.

نکاتی درباره سلامت اورولوژی
مهم است که به یاد داشته باشید که شما بهترین مدافع سلامت اورولوژی خود هستید. برای معاینات منظم با پزشک خود برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که علائم مربوط به بیماری‌های اورولوژی را همیشه به پزشکتان گزارش می‌دهید.

اگر دچار مشکلات اورولوژیک هستید، متخصصان اورولوژی کلینیک بیا نی نی می‌توانند به شما کمک کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *