1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

انواع تیپ اچ پی وی، چه روش های درمانی دارد؟

انواع تیپ اچ پی وی، چه روش های درمانی دارد؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که انواع hpv و روش‌های درمان آن چیست؟

سوال : انواع hpv و روش‌های درمان آن چیست؟

پاسخ : زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی هم بر زنان و هم بر مردان تاثیر می گذارند، اما زنان نسبت به عوارض آسیب پذیرتر هستند. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما می توانند برگشت پذیر باشند و هرگز نمی‌توان گفت؛ این بیماری با روشهای درمانی به کلی از بین خواهد رفت. بای این وجود رفع ضایعات پوستی ناشی از زگیل تناسلی یکی از اصلی ترین اقدامات درمانی برای این بیماری است.

برای آگاهی بیشتر از انواع hpv و درمان آن به سراغ دکتر فرشته سیمری، جراح و متخصص زنان و زایمان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر فرشته سیمری یا دریافت نوبت از مطب دکتر فرشته سیمری کلیک کنید.

انواع تیپ اچ پی وی، چه روش های درمانی دارد؟

انواع ویروس اچ پی وی HPV

افرادی که ابتلا به ویروس اچ پی وی در آنها تشخیص داده می شود باید برای تعیین نوع ویروس اقدام کنند. زیرا برخی از انواع آن بدون مداخله پزشکی از بین می روند، ولی انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شود. البته این افراد باید به طور مداوم آزمایش های لازم را انجام دهند تا در صورتی که سلول های پیش سرطانی ایجاد شد، پزشک از گسترش آنها جلوگیری نماید.

انواع ویروس اچ پی وی بصورت شایع عبارتند از :

HPV 6 و HPV 11

HPV 6 و HPV 11 انواع کم خطر هستند و در ۹۰ درصد موارد به زگیل های تناسلی منجر می شوند. HPV 11 همچنین می تواند موجب تغییرات در سلول رحم شود. زگیل تناسلی به شکل زائده های گل کلمی ظاهر می شوند و معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از رابطه با شریک جنسی آلوده، نمایان می شوند.

واکسن HPV می تواند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند زیرا این واکسن در برابر HPV 11 محافظت لازم را ایجاد می کند. آمار ها منتشر شده نشان دهنده موفقیت ۸۹ تا ۹۹ درصدی واکسن گارداسیل HPV Gardasil 9، در برابر HPV 6 و ۱۱ است. البته این آمارها برای تزریق گارداسیل بین بین ۹ تا ۲۶ سالگی است. جهت اثربخشی بیشتر، این واکسن باید قبل از سن شروع فعالیت های جنسی تزریق شود.

اگر وجود HPV 6 یا HPV 11 تشخیص داده شود. پزشک داروهایی مانند پودوفیلوکس، آلدرا و …را تجویز می کند. این داروها موضعی موجب درمان زگیل های تناسلی می شوند. همچنین از بین رفتن زگیل ها به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس STI کمک می کند. شما می توانید این داروها را به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

HPV 16 و HPV 18

HPV 16 شایع ترین ویروس پرخطر HPV است و معمولا نشانه های قابل توجهی را به وجود نمی آورد. این ویروس عامل بیشتر از ۵۰ درصد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان است. HPV 18 یکی دیگر از انواع پرخطر HPV است. و معمولا نشانه هایی را ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. HPV 16 و HPV 18 عامل ۷۰% سرطان های دهانه رحم هستند. واکسن HPV Gardasil 9 می تواند در مقابل تعدادی از انواع ویروس اچ پی وی HPV، از جمله HPV 16 و HPV 18 محافظت ایجاد نماید.

انواع تیپ اچ پی وی، چه روش های درمانی دارد؟

تشخیص

آزمایش HPV برای زنان شامل تست پاپ اسمیر است که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم به شمار می رود. تست پاپ اسمیر تنها برای زنان قابل اجراء بوده و می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم وجود HPV را تعیین کند.

آزمایش HPV به تمامی زنان بالای ۳۰ سال توصیه می شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر یک سلول غیر طبیعی را نشان دهد، آزمایش تشخیص HPV برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های جدی تر، از جمله سرطان دهانه رحم انجام می شود.

اگر آزمایش نشان وجود HPV در بدن باشد، این نتیجه به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده نیست، بلکه به معنی افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده است، به خصوص اگر ویروس از نوع پرخطر باشد.

درمان زگیل های تناسلی

دستگاه ایمنی بدن در بیشتر افراد پس از مدتی بدن را از ویروس زگیل تناسلی پاکسازی می‌ کند. هنوز هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس در بدن وجود ندارد. هدف درمان‌ های زیر، برداشتن ضایعات زگیل تناسلی است. بسته به نظر پزشک از دارو های موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روش ها مانند لیزر، کرایوتراپی و غیره ‌استفاده می شود.

محلول موضعی پودوفیلین

این محلول یکی از درمان های دارویی زگیل های تناسلی است که روی ضایعات مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل (که به مدت یک تا سه ماه است)، استفاده از آن را محدود کرده است .

کرایوتراپی (منجمد کردن)

امروزه به عنوان یک روش مؤثر، کم هزینه و با تاثیر گذاری بسیار بالا جهت درمان زگیل های تناسلی مردان و زنان توصیه می شود. در این روش با استفاده از پروب کرایو و استفاده از تکنیک سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن، زگیل های تناسلی را درمان می کنند. ایجاد تاول خفیف و درد مختصر در محل در شروع درمان وجود دارد که به تدریج از بین می رود.

لیزر

در روش لیزر درمانی زگیل تناسلی، پرتو های فروسرخ به صورت مستقیم و متمرکز به سوی ضایعات پوستی تابانده می شوند. قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند. این در حالی است که عوارض جانبی مانند احساس سوزش یا درد، با این تضمین که آسیب بافتی کم تر از ۱ میلی متر در عمق خواهد بود، به کم ترین میزان می رسد.

جراحی زگیل تناسلی

اگر اندازه زگیل های تناسلی بزرگ باشد و یا روش های درمانی فوق موثر نباشند، زگیل های تناسلی را باید با استفاده از روش‏ های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) درمان کرد.

اگر زنی هستید که زگیل تناسلی دارید، ممکن است لازم باشد هر سه تا شش ماه بعد از درمان اولیه، آزمایش پاپ انجام دهید. این آزمایش به پزشک شما کمک می کند تا هرگونه تغییر در دهانه رحم شما را کنترل کند. بنابراین نظارت مهم است زیرا ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید.

در دختران باکره اگر اندازه زگیل تناسلی کوچک باشد ، بدون نیاز به درمان، زگیل تناسلی پس از مدتی از بین می رود. ولی در صورت رشد زگیل ها و یا ابتلا به نوع پر خطر لازم است برای جلوگیری از ابتلا به سرطان به پزشک مراجعه کنید. استفاده از لیزر co2 بهترین روش درمان زگیل های تناسلی در دختران مجرد است.

درمان قطعی زگیل تناسلی زنان

بر اساس پژوهش های مجله دانشکده پزشکی اصفهان میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر بیشتر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است .
میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که درمان لیزر را انتخاب می کنند ، کمتر از کسانی است که کرایوتراپی انجام می دهند . به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی زگیل تناسلی جلسات کرایوتراپی بیشتری نیاز است و گاهی این روش اصلا پاسخگو نیست ، در حالی که استفاده از لیزر در همان جلسه اول زگیل را از بین خواهد برد و دیگر عود نخواهد کرد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *