بیا نی نی/ هنگامی که قرار است شخصی را بعنوان همسرتان انتخاب کنید یادتان باشد که توجه به مزاج وی اهمیت دارد. از دیدگاه بسیاری از حکمای روش های طبیعی درمان، هرچند میزان تفاهم و همفکری زن و مرد برای داشتن زندگی شاد و موفق ضروری است ولی توجه به نوع مزاج دو طرف و اختلاف های طبعی بین زوجین هم میتواند روند زندگی را جذاب تر و شادتر سازد. با ما همراه باشید.
قبل از ازدواج نوع مزاج خویش و همسر آینده تان را بشناسید
شخصی که مزاج سرد دارد، معمولاً روحیه آرام داشته و در روبرو شدن با مشکلات و مسایل گوناگون در زندگی، عجولانه برخورد نمی کند، بنابراین در صورتی که چنین شخصی، با کسی ازدواج کند که طبع گرم داشته و در روبرو شدن با مشکلات، به یک باره عصبی شده و به اصطلاح” از کوره در میرود ” طبیعتاً این زوج در زندگی با مشکلاتی رو برو میشوند ، بنابراین موکدا توصیه می شود که پیش از ازدواج نوع مزاج زن و مرد بررسی شود تا شخص نسبت به عکس العمل و رفتار طرف مقابل در جنبه های گوناگون زندگی آشنایی پیدا نموده و در واقع در زندگی آینده وی را درک کند.
بعضی اشخاص تفاوت مزاجی بسیاری دارند و در واقع دو سوی یک تیغ قرار می گیرند، چنین اشخاصی در صورتی که بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند، قطعاً باید پیش از ازدواج در این رابطه از متخصص، مشورت بگیرند تا از راهکارهایی که میتوان به کمک آن به تعادل مزاج رسید، اشنا شوند.

اهمیت تشابه مزاج جنسی در ازدواج
جامعه شناسان معتقد هستند نارضایتی جنسی در زندگی مشترک از جمله دلیل های اصلی، ولی پنهان طلاق است. یعنی بسیاری از زن و شوهر هایی که طلاق میگیرند هرچند مسایل دیگری را برای دلیل طلاقشان مطرح می کنند، ولی در واقع بخاطر عدم رضایتی که از روابط زناشویی دارند، تصمیم به طلاق گرفته اند. امار نشان میدهد مسایل جنسی در ازدواج، در برخی از شهرهای ایران دومین دلیل اصلی طلاق است.
یکی از دلایلی که در زندگی مشترک امکان دارد سبب نارضایتی جنسی زوج از یکدیگر شود، عدم تشابه مزاج جنسی در ازدواج است. به طور کلی افراد را از لحاظ مزاج جنسی، به دو دسته گرم مزاج و سرد مزاج میتوان تقسیم کرد. به گروهی که میل جنسی زیاد و تمایل بالایی به برقراری رابطه زناشویی با همسر دارند، “گرم مزاج” یا اصطلاحا “هات” میشود و گروهی که این نیاز و تمایل راکمتر در خود حس می کنند، ” سرد مزاج” نامیده میشوند.
همان طور که همواره تأکید میشود هم شان بودن اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و … برای انتخاب درست همسر باید در نظر گرفته شود، تشابه و همخوانی جنسی هم دارای اهمیت زیادی برای رقم زدن یک ازدواج موفق است. یعنی بهتر است طبع جنسی دو طرف مشابه باشد. به همین علت است که روانشناسان توصیه می کنند حتماً پیش از ازدواج این جنبه را هم در شریک عاطفی خود بسنجید و به آن اهمیت دهید.
چون اگر یک فرد گرم مزاج با فرد سرد مزاج ازدواج کند، امکان دارد خواسته ها و انتظارات جنسی یکی از آنها یا هردو بدرستی رفع نشود و همین امر به مرور سبب به وجود آمدن اختلاف جدّی بین آنها شود.

همسر خود را از بین کدام مزاج انتخاب کنید؟
البته برای انتخاب همسر مهم ترین شرط داشتن تفاهم، عشق و صمیمت و تناسب های فرهنگی و دینی است ولی در کنار این مسایل بررسی نوع مزاج و طبع افراد هم از جمله نکات مهم شمرده می شود. خوشبختی علاوه بر تفاهم و تعامل زن و مرد، با هماهنگی و همسویی مزاج و طبع زن و مرد نیزارتباط مستقیم دارد.
به این معنی که بهتر است فرد گرم مزاج با گرم مزاج و فرد سرد مزاج با سرد مزاج ازدواج کند. البته واضح است که میزان گرم مزاجی و سردمزاجی در آن ها درجات مختلفی دارد و این مسأله میتواند به ایجاد تفاهم و درک بیشتر آن ها کمک کند.
چرا‌که وقتی مرد و زنی با دو طبع مخالف در کنار هم قرار می گیرند اختلاف های مزاجی شان امکان دارد آن ها را نسبت به هم حساس و کم تحمل کرده و باعث بروز سوء تفاهم های بسیاری هم بین آن ها گردد.

تفاهم در ازدواج بر اساس مزاج
به طور کلی در ازدواج هرچه مزاج زن و شوهر به هم نزدیک باشد مطلوب تر است و تفاهم بیشتری باهم خواهند داشت.
البته این نکته را باید در نظر گرفت که چنانچه سردی یا گرمی مزاج یکی از دو طرف بیش از حد باشد این مسئله صادق نیست! برای افردی که مزاج خیلی سرد! یا خیلی گرم! دارند بهتر است طرف مقابل مزاج مخالفی داشته باشد یا بهترین حالت این است که مزاج متعادل داشته باشد.

تمایلات و توان جنسی
بهتر است افرادی که تمایلات جنسی بالا دارند، با افراد گرم مزاج ازدواج نمایند! زیرا چنانچه زن بیش از حد سرد و مرد بیش از حد گرم باشد تمایلات مختلفی در این زمینه خواهند داشت.

بحث توان جنسی رابطه مستقیمی با گرمی و رطوبت مزاج دارد:
گرم و تر مزاج ها توان و تمایل بالا و گرم و خشک مزاج ها تمایل بالا و توان کم تر دارند. سرد و خشک مزاج ها تمایل بالا و توان کم و سرد و تر مزاج ها توان و تمایل کمی برای آغاز رابطه دارند.