1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اگر سرفه‌های کودک ادامه دار باشد چه کنیم؟

اگر سرفه‌های کودک ادامه دار باشد چه کنیم؟

اگر سرفه‌های کودک ادامه دار باشد چه کنیم؟

به عنوان یک والدین شنیدن سرفه های کودک برایتان سخت و نگران کننده است. درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند سرفه در نوزادان دشوار است، زیرا بسیاری از داروهای بدون نسخه برای کودکان خردسال ممنوع است.

چرا کودک سرفه میکند؟

سرفه کودک غیر معمول نیست بلکه مانند سرفه کودک بزرگتر یا حتی یک فرد بزرگسال است. وقتی چیزی ریه ها یا گلو را تحریک می کند سرفه می کنیم. برخی از دلایل رایج ممکن است کودک شما سرفه باشد:

۱- بیماری:

از ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا کروپ گرفته تا عفونت های باکتریایی مانند برونشیت و ذات الریه می تواند باعث سرفه در نوزادان شود. این امر معمولاً به دلیل افزایش مخاط در گلو یا ریه ها یا گاهی به دلیل التهاب یا تحریک بافت برونش است.

۲- آلرژی:

بیشتر کودکان حداقل تا دو سالگی به آلرژی فصلی مبتلا نمی شوند، اما کودک شما می تواند به چیز دیگری در محیط زندگی خود حساسیت داشته باشد.

۳- رفلاکس:

نوزادان مستعد بیماری رفلاکس معده هستند که می تواند باعث سرفه و قوز شدن شود زیرا اسید معده گلو را تحریک می کند.

۴- آسم:

اگر کودک شما هنگام تلاش برای خوابیدن به سرفه تمایل دارد یا در اثر فعالیت بدنی در طول روز به راحتی از بین می رود. سرفه او می تواند به دلیل آسم باشد.

در بیشتر موارد هنگام شروع سرفه نیازی به عجله نزد پزشک نیست. در حقیقت، شاید بهتر باشد صبر کنید تا بتوانید درک بهتری از عواملی که باعث سرفه کودک شما می شود کسب کنید. مواقعی وجود دارد که قطعاً نباید منتظر تماس پزشک یا جستجوی مراقبت های اضطراری برای سرفه کودک باشید. مانند کودک زیر سه ماه یا سرفه همراه با درد قفسه سینه، تب شدید یا علائم مشکل تنفس.

 

مشکلات تنفسی چه علائمی دارند؟

برای نظارت بر تنفس کودک خود پیراهن او را از تن خارج کرده و در حالی که راحت ترین حالت را دارند مانند تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت، آنها را مشاهده کنید. در اینجا همان چیزی است که شما باید به دنبال آن باشید.

تعداد دفعاتی که کودک شما در ۶۰ ثانیه نفس می کشد را حساب کنید.

نگاهی بیندازید که آیا پوست بین دنده های کودک شما مکیده شده است یا خیر ، این می تواند نشانه ای باشد که کودک شما بیشتر از عضلات قفسه سینه خود را برای تنفس استفاده می کند.

ناحیه استخوان یقه را مشاهده کنید تا ببینید آیا کودک شما در آنجا هوا را می مکد یا خیر .

مشخص کنید که سوراخ های بینی کودک شما در حال شعله ور شدن است یا این نشانه ای است که کودک شما برای تنفس بیشتر کار می کند.

 

چه کاری از دست شما بر می آید؟

متأسفانه اکثریت فکر میکنند که داروهای رایج برای سرفه نوزاد شما بی خطر نیست. اینها شامل شربت های سرفه، مواد ضد احتقان، قرص های پاستیل و خلط آور است. در عوض بهتر است یکی از این درمان های خانگی را امتحان کنید.

۱- به آن‌ها مایعات بدهید:

به بچه های بزرگتر می توان آب، آبگوشت، بستنی یا حتی میوه با مقدار آب زیاد مانند هندوانه داد. سرفه ها اغلب هنگام خشک شدن گلو مداوم می شوند، بنابراین آبرسانی می تواند به شما کمک کند.

۲- به موقعیت کودک توجه کنید:

اگر کودک شما از مخاط یا ریفلاکس اسید سرفه می کند دراز کشیدن می تواند وضعیت را بدتر کند. در طول روز با قرار دادن کودک در صندلی به کودک خود اجازه دهید وقت بیشتری را به حالت ایستاده بگذراند.

۳- از بخار استفاده کنید:

قرار دادن یک مرطوب کننده بخار سرد در اتاق کودک هنگام خواب او  یا نشستن با او در یک حمام بخار می تواند با مرطوب کردن مجاری تنفسی و تسکین تحریک سرفه مداوم را آرام کند.

 

اگر سرفه های کودک ادامه دار باشد چه کارکنیم؟

شما چندین راهکار را برای کاهش سرفه کودک خود امتحان کرده اید اما هیچ نتیجه ای نداده است. مهم است که ابتدا بر آنچه فکر می کنید دلیل سرفه باشد تمرکز کنید زیرا ممکن است فقط لازم باشد به آن زمان بیشتری بدهید تا از سیستم کودک خارج شود.      

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می دهد سرفه نیاز به درمان پزشکی دارد. کودک شما ممکن است به رادیوگرافی قفسه سینه، آنتی بیوتیک، دستگاه استنشاقی یا حتی فقط یک معاینه دقیق برای رد سایر مسائل نیاز داشته باشد. به علائم زیر توجه کنید:

بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز سرفه کنید

بیش از سه روز تب دارد

سرفه بعد از هر نوع فعالیت بدنی

در طول شب مرتبا سرفه می کند

بعد از خوردن غذا مدام سرفه می کنید

کم آب به نظر می رسد                    

بعضی اوقات سرفه شدید می شود (یا علائم یک بیماری یا بیماری شدید است). اگر هرکدام از علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید باید فوراً به دنبال مراقبت های اضطراری باشید:

درد قفسه سینه یا انقباضات قفسه سینه هنگام سرفه

تنفس سخت یا پر سر و صدا مانند شنیدن صدای جغجغه، سوت یا خس خس

سرفه ای که به نظر شبیه “سیاه نفس” است

سرگیجه، خواب آلودگی بیش از حد، امتناع از خوردن یا نوشیدن، مشکل گریه یا صحبت کردن

نتیجه گیری:

اکثریت قریب به اتفاق سرفه های کودک ناشی از بیماری ویروسی است و خود به خود برطرف می شود.  بنابراین احتمال اینکه نگران نباشید (یا به پزشک مراجعه نکنید) است. اگر نگران صدای سرفه کودک خود هستید یا بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید. البته هر نشانه پریشانی که همراه با سرفه ظاهر شود در هر شرایطی مستلزم مراقبت های اضطراری است.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *