1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ایده‌هایی برای بازی کودکان در داخل خانه

ایده‌هایی برای بازی کودکان در داخل خانه

ایده‌هایی برای بازی کودکان در داخل خانه

کودکان خردسال دوست دارند با هم بازی کنند، ولی با وجود شرایط همه‌گیری کرونا، قرار بازی با دوستان در گروه‌های بزرگ متاسفانه ایده خوبی نیست. فاصله‌گذاری اجتماعی راهکار مسئولانه‌ای برای حفاظت خود و دیگران است، ولی برای کودکان خردسال که تازه می‌خواهند دنیای اطراف‌شان را کشف کنند، در مورد آن یاد بگیرند و با همسالان خود بازی کنند، این امر چالش برانگیز است. البته این که فرزندان شما مجبور به ماندن در خانه هستند، به این معنا نیست که نمی‌توانند سرگرم شوند و چیزهای جدید یاد بگیرند. ما با دوستانی در موسسه لگو در این مورد صحبت کرده‌ایم تا راهکارهای خلاقانه‌ای پیدا کنیم که از لحظات بازی با کودک‌تان لذت ببرید و حتی در زمانی که مجبور به ماندن در محیطی محدود هستید، بتوانید او را سرگرم کنید و چیزهای جدید به او بیاموزید.

نوزادان ۰ تا ۹ ماه

دالی موشه!

تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید دستهای‌تان و یک صدای آرام و مهربان است. روبروی نوزاد خود بنشنید، دستهای‌تان (یا یک تکه پارچه) را بلند کنید و روی صورت خود را بپوشانید، بعد دستهای‌تان را کنار ببرید و بگویید «دالی موشه!» کوچولوی شما با دیدن اینکه شما ناپدید می‌شوید و دوباره پدیدار می‌شوید، لذت خواهد برد. و کمی که بزرگتر بشود، او هم با شما همین بازی را خواهد کرد.  

 

نگاه کن و بگو

به چیزهای مختلف در خانه اشاره کنید و اسم‌شان را بگویید و درموردشان توضیح بدهید، به عنوان مثال «این گربه رو می‌بینی؟ این یک گربه نارنجی هست».  این کار هم به ایجاد مهارت‌های زبانی فرزندتان کمک می‌کند و هم ارتباط و پیوند بین‌تان‌ تقویت می‌شود.

 

گروه موسیقی خانوادگی

با نوزاد خود آواز بخوانید و از وسایل دوروبرتان در منزل به‌عنوان ابزار موسیقی استفاده کنید. مثلاً چندین دکمه یا مهره داخل یک بطری خالی بریزید، در آن را محکم ببندید و تکان دهید. موسیقی به رشد حسی نوزاد کمک می‌کند و نگه داشتن بطری برای مهارت‌های حرکتی او عالی است. خلاق بودن و البته سرگرم کردن نوزاد از هر چیزی مهمتر است.  

 

بازی بدن

اعضای بدن نوزاد را نام ببرید و به آنها اشاره کنید تا نوزاد اسم آنها را یاد بگیرد. «دماغت کجاست؟ آها، اینجاست.» می‌توانید به همان عضو در صورت خود نیز اشاره کرده و به او کمک کنید تا بین این دو ارتباط برقرار کند. «دماغ مامان کجاست؟ آها، اینجاست.»

 

کودکان نوپا ۱ تا ۲ سال

ماشین‌بازی با جعبه یا کارتن

یک جعبه یا کارتن خالی پیدا کنید و کودک را داخل آن بگذارید و برای ایمنی و راحتی دورش را با بالش یا پتو پر کنید. سپس جعبه را هل بدهید و صدای راه رفتن ماشین از خود دربیاورید. با این کار از این که دور خانه چرخانده می‌شود لذت می‌برد (و شما هم کمی ورزش کرده‌اید). اگر فضایتان محدود است، می‌توانید با حرکت دادن جعبه از این طرف به آن طرف و سرو صدا درآوردن با همدیگر، این بازی را اجرا کنید. 

 

کنسرت با قابلمه

کاسه‌ها، قابلمه‌ها، تابه‌های نشکن را برعکس روی زمین بگذارید و یک ست طبل (درام) درست وسط آشپزخانه‌تان درست کنید.  به جای چوبک طبل، می‌توانید از دو قاشقک چوبی استفاده کنید. ستاره راک کوچولوی شما با امتحان کردن و کشف صداهای مختلفی که ایجاد می‌کند، حسابی سرگرم خواهد شد. این بازی همچنین برای کمک به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودک عالی است.

 

نقاشی آزاد

به نوزاد خود مداد شمعی و کاغذ بدهید و بگذارید هر چه دوست دارد بکشد. این کار به او اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را پرورش دهد و از بازی خلاقانه و مستقل لذت ببرد. وقتی نقاشی تمام شد، درمورد رنگهای مختلفی که استفاده کرده، با او صحبت کنید.

 

توپ بازی

یک توپ نرم بردارید و به سمت کودک نوپای خود آن را قِل بدهید تا او هم یاد بگیرد که توپ را به سمت شما قِل بدهد. این بازی برای ایجاد اطمینان در کودک عالی است و به او می آموزد که شما به کارهای او عکس‌العمل نشان می‌دهید. برای اینکه بازی را جذاب‌تر کنید، می‌توانید یک توپ دیگر هم اضافه کنید و ببینید که کودک کدام توپ را انتخاب می‌کند.

 

کودکان پیش دبستانی ۳ تا ۴ سال

لباس بالماسکه و نمایش

با استفاده از تکه پارچه‌ها و لباس‌های مختلف، برای کوچولوی خود لباس بالماسکه درست کنید و با هم یک نمایش طبق خواسته او اجرا کنید. مطمئن باشید که ماجراجویی‌های جالبی در انتظارتان است.  

 

گرگم به هوا!

می‌توانید دور تا دور خانه با هم گرگم به هوا بازی کنید. اگر کودک شما خیلی پر انرژی است، این بازی کمک زیادی به تخلیه انرژی او می‌کند. البته ممکن است بعد بازی، خودتان هم مجبور شوید با او چرتی بزنید.

 

اسم صدا رو بگو

صدای حیوانات مختلف را دربیاورید و بگذارید کودک‌تان حدس بزند شما ادای چه حیوانی را درمی‌آورید. او را تشویق کنید که نوبتی این بازی را انجام بدهید و بگذارید او هم صداهایی دربیاورد تا شما حدس بزنید. این بازی همچنین فرصت عالی برای آموزش بیشتر درباره حیواناتی است که هر کدام از شما انتخاب می‌کنید.

 

چالش کودکان نوپا

کودکان نوپا همانطور که از لحاظ جسمانی رشد می‌کنند و هماهنگ‌تر می‌شوند دوست دارند به آنها کارهای چالش‌انگیز بدهید. مثلاً از کودک خود بخواهید «می‌توانی بازویت را بلند کنی؟ می توانی با دستت، نوک انگشتان پایت را بگیری؟» بدین ترتیب با نام بردن اعضای بدنش، به او کمک می‌کنید که هم اسامی اعضای بدن را یاد بگیرد و هم بفهمد که چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد.

 

کودکان ۵ تا ۸ سال

مسابقه پرش از مانع

با استفاده از مبلمان، وسایل منزل، کوسن و اسباب‌بازی‌ها، هر چیزی که نرم و ایمن باشد، یک مانع درست کنید. به او نشان دهید چطور از روی آن عبور کند و بگذارید تا جایی که می‌تواند سریع از روی آنها رد شود. به او زمان بدهید، و بگذارید هر بار رکورد تازه‌ای بزند.

 

آب‌بازی

چند اسباب‌بازی که بتوان با خیال راحت در آب انداخت انتخاب کنید، یک سطل را پر از آب کنید و بازی را شروع کنید. او را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌هایش را در آب غوطه‌ور کند، با آنها آب بازی کند و با یک دستمال نرم آنها را بشوید.

 

داستان‌پردازی ساختگی

اجازه بدهید او پیش‌قدم شود و یک داستان غیرواقعی بسازد. به صحبت‌هایش توجه کنید و از او سوالاتی درباره داستانی که تعریف می‌کند بپرسید.

 

با هم آشپزی کنید

از فرزند خود کمک بگیرید تا با هم یک میان‌وعده برای خانواده درست کنید. او را به چالش بگیرید تا با استفاده از سبزیجات و مواد اولیه رنگی، یک میان‌وعده رنگارنگ و سالم درست کند و بشقاب را هم خودش تزئین کند. کودک شما به چیز خوشمزه‌ای که خلق کرده، افتخار خواهد کرد.

منبع: یونیسف


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *