1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

این دختر ۱۵ساله، بهترین موتورسوار ایران است!

این دختر ۱۵ساله، بهترین موتورسوار ایران است!

شاید تا همین چندسال پیش کسی فکر نمی‌کرد که روزی زنان ایرانی بر مرکب آتشین محبوب ایرانی‌ها تکیه بزنند اما حالا در خبرها می‌خوانیم که دختران ایرانی در موتورسواری نیز تاریخ را از نو می‌نویسند و همه این‌ها نبض جامعه را بیش از پیش فعال می‌کند.

این دختر ۱۵ساله، بهترین موتورسوار ایران است!

واژه موتورسواری همواره یک فضای کاملا مردانه را برای ما ایرانی‌ها یادآور می‌شود؛ در فضای حرفه‌ای این رشته ورزشی، اما مرد و زن چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و به خصوص در سال‌های گذشته بارها و بارها از موتورسواری حرفه‌ای زنان شنیده‌ایم. در چند وقت اخیر نام چندین دختر موتورسوار ایرانی بارها مطرح شده، اما چند ماهی است دختری ۱۵ ساله توانسته با موفقیت‌های پرتعداد در این عرصه، خود را به عنوان شماره یک مطرح کند. مطلبی که در ادامه می‌خوانید در ستایش هستی رضایی‌ست که در جمع ۲۰ رایدر برتر جهان قرار گرفته و به قلم امیر صادقی‌پناه در روزنامه شهروند منتشر شده است.

هستی رضایی چند سالی است به موتورسواری روی آورده و حالا بعد از موفقیت‌های داخلی با صلاحدید فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری به مسابقات جهانی در کشور ترکیه اعزام شده و البته که یک موفقیت بزرگ‌تر به دست آورده است؛ موفقیتی به بزرگی صعود به جمع ۲۰ موتورسوار برتر جهان!

هستی رضایی کیست؟

اگر این نام را در اینستاگرام سرچ کنید، با صفحه دختری نوجوان مواجهه می‌شوید که به موتورسیکلت علاقه دارد؛ اگرچه به‌طور حرفه‌ای لباس و نوع مسابقات موتورسواری را نشناسید، اولین تصورتان از هستی رضایی این خواهد بود که او یک اینفلوئنسر است که می‌خواهد با موتورسواری خود پُز بدهد و فالوور جمع کند؛ از طرفی نامش هم در فضای مجازی مطرح شود. این اتفاقات تا چند سال پیش برای هستی رضایی کاملا صدق می‌کرد، اما حالا که توانسته خودش را در بین بهترین رایدر (موتورسوار) های حرفه‌ای دنیا جای بدهد، دیگر نمی‌توان گفت معروفیتش به همین دلیل است.

او که متولد ۱۳۸۶ است، به واسطه علاقه‌مندی شدید پدرش به موتورسواری به این رشته ورزشی روی آورد. شاید جالب باشد که بدانید کادوی تولد ۹ سالگی او یک موتور ۷۰ سی‌سی اهدایی از سوی پدرش بود و همین موضوع دریچه‌ای جدید به زندگی هستی باز کرد. آن موتور اگرچه چند سالی است بلااستفاده مانده، اما هنوز هم در خانه پدری در محله فرحزاد تهران خاک می‌خورد تا هستی با موتورسنگین‌های خود در عرصه‌های بین‌المللی گاز بدهد و تبحر خود را به رخ بکشد.

بد نیست که بدانید این دختر ۱۵ ساله تاکنون تجربه راندن موتورهای کاوازاکی ۶۵ ، ۸۵، ۲۵۰ سی‌سی و همچنین هاسکوارنای ۲۵۰ سی‌سی را نیز پشت سر گذاشته است.

قهرمانی‌ای که مسیر هستی را تغییر داد

ورود هستی رضایی به عرصه موتورسواری حرفه‌ای و البته نه در کوچه و خیابان که در پیست، درست از همان ۹ سالگی رقم خورد. جایی که او با هدیه تولد پدرش در سال ۹۶ در مسابقات کشوری حضور یافت و توانست عنوان قهرمانی را در آن تورنمنت به دست بیاورد. در سال‌های بعد و البته با موتورسیکلت‌های جدید، هستی توانست همواره عنوان اول یا دوم را در رقابت‌های کشوری کسب کند و سپس در تورنمنت آسیایی امارات در سال ۱۴۰۰ نیز به جام قهرمانی رسید. پیشرفت سریع این دختر باعث جلب توجه مسئولان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی شد و در نهایت کار به جایی رسید که آنها تصمیم به اعزام رضایی به مسابقات جهانی گرفتند.

تصمیم بزرگ و جالب فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری

حدود یک ماه قبل بود که مازیار ناظمی، رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، در تصمیمی بزرگ، نام هستی رضایی را در بین موتورسواران اعزامی به مسابقات جهانی قرار داد. این تصمیم البته فشارهای زیادی برای ناظمی در پی داشت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اعزام دختری ۱۵ ساله به مسابقات جهانی، آن هم در شرایطی که هنوز به سن قانونی نرسیده و هر احتمالی وجود دارد، ریسکی بزرگ برای فدراسیون است. ناظمی اما تصمیم خود را گرفته بود و در نهایت ثبت نام رضایی انجام شد.

این دختر ۱۵ساله، بهترین موتورسوار ایران است!

نام رضایی به عنوان جوان‌ترین موتورسوار در مسابقات جهانی ثبت شد و البته که جوان‌ترین شرکت‌کننده ایران در تاریخ این رشته ورزشی نیز لقب گرفت. در این بین حمایت‌های خانواده هستی رضایی نیز در این موضوع نقش داشت و او به‌طور طبیعی در یک مسیر طولانی قرار گرفت.

کار بزرگ در ترکیه؛ رضایی در جمع ۲۰ موتورسوار برتر دنیا

با اقدام فدراسیون موتورسواری برای اعزام هستی رضایی، همه منتظر انجام بازی‌ها و مشخص شدن نتایج بودند. عصر یکشنبه با برگزاری مسابقات، یک نتیجه تاریخی برای دختر موتورسوار ایران ثبت شد و او در بین ۲۰ موتورسوار برتر دنیا قرار گرفت!

رضایی به عنوان قهرمان ایران از چند روز قبل در مسابقات جهانی ترکیه حضور یافت و در نهایت توانست عنوان بیستم را از آن خود کند. اوج هنرنمایی رضایی آنجاست که بدانید برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش ایران یک ورزشکار (موتورسوار) ایرانی در جدول اصلی رنکینگ جهانی قرار گرفته است. رضایی در این تورنمنت با بهترین رایدرهای جهان رقابت کرد و در پایان دو راند مسابقه مقام بیستم را کسب و به جدول اصلی مسابقات جهانی راه پیدا کرد.

هستی، راه دختران موتورسوار را باز می‌کند؟

موفقیت‌های هستی رضایی باعث شده موتورسواری دختران ایرانی بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. بدون تردید این دختر ۱۵ ساله از نظر تبحر و البته عنوان، بهترین موتورسوار کنونی ایران محسوب می‌شود و حالا در شرایطی که همچنان محدودیت‌های زیادی برای موتورسواری بانوان وجود دارد، افتخارآفرینی او می‌تواند بازکننده مسیر در آینده باشد.

این دختر ۱۵ساله، بهترین موتورسوار ایران است!

رضایی در آخرین مصاحبه خود قبل از ترک ایران برای مسابقات جهانی ترکیه گفته بود: «در ایران دختران قوی و بااستعداد زیادی هستند، ولی این ورزش پرهزینه‌ای است و نیاز به حمایت و اسپانسر دارد. فقط آماده شدن و شرکت در یک راند از مسابقات جهانی تقریبا نزدیک به یک میلیارد هزینه دارد. اگر این حمایت‌ها انجام شود، مطمئن هستم ورزشکاران ایران آینده خوبی در انتظارشان خواهد بود.»


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *