1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بانویی که کار تولید را از کمد دیواری اتاقش شروع کرد

بانویی که کار تولید را از کمد دیواری اتاقش شروع کرد

شهین منادی وندچالی یک تولیدکننده مازندرانی می‌گوید: با توجه به نداشتن کار وارد دنیای تولید شدم و چون جایی نداشتم کار تولید را از کمد دیواری اتاقم شروع کردم و کم کم کارگاه را دایر کردم.
وارد شدن در دنیای کار و تولید فراز و نشیب‌های زیادی دارد ولی این کارآفرینان موفق هستند که با درک درست از اهداف و خواسته‌ها وارد این مسیر پُرتلاطم می‌شوند، مسیری که با وجود اینکه سختی‌های فراوانی دارد اما سختی‌هایش هم لذت‌بخش است.

 در این گزارش به سراغ  شهین منادی وندچالی رفته بانویی ۴۹ ساله که ۱۴ سال پیش مسیر زندگی‌اش خیلی اتفاقی تغییر کرد و وارد دنیای کار و تولید شد.

یاد آن روزها افتاد، ۱۴ سال پیش بود که قارچ و نوشیدنی به وی هدیه داده شد و به‌واسطه مصرف آن علاوه بر اینکه توانست سلامتی خودش را به دست آورد بلکه جرقه‌ای در زندگیش به وجود آورد و تصمیم گرفت خود نیز وارد این مسیر شود و این قارچ را که دارای خواص بسیار فراوانی است تکثیر کند.

*تولید را از کمد دیواری اتاقم شروع کردم

شهین منادی وندچالی این تولیدکننده در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: باتوجه به اینکه شغلی نداشتم و ازطرفی به درآمد و شغل نیاز داشتم از کمد دیواری اتاقم کار را شروع کردم و کم کم به فکر راه‌اندازی کارگاه و سپس سوله افتادم.

وی می‌افزاید: درحال حاضر کارگاه تولید قارچ کامبوجا و عرقی‌جات دارم و در کنار کار تولید که باید ساعت‌های طولانی در این زمینه وقت بگذارم از مطالعه و حضور در نمایشگاه‌های مختلف نیز غافل نشدم.

 این تولید کننده خاطرنشان کرد: از وقتی وارد دنیای کار و تولید شدم وضعیت زندگیم تغییر کرد خداروشکر می‌توانم از پسِ هزینه‌های زندگی برآیم البته باوجود اینکه درآمد من روزانه متغیر است و نمی‌توانم بگویم که چه میزان درآمد دارم ولی شکر خدا روزی و مخارج خانه‌ام را تامین می‌کند.

 

*افراد خانواده‌ام کنارم کار می‌کنند

منادی وندچالی اضافه کرد: این کارگاه کوچک باعث شد اکنون همسرم، پسرم، خواهرم و همسایه‌ام در این واحد تولیدی کنارم کار کنند و خدا را شکر از درآمدی که دارند راضی هستند.

وی ادامه داد: معمولا اردیبهشت و خرداد پیک کارما است و  طی این مدت از سایر اعضای خانواده کمک می‌گیرم و در این روزها در کنار ما هستند.

بانوی تولید کننده مازندرانی این اظهار کرد: موضوع مهم این بوده که طی این سال‌ها همواره باوجدان کار کردم  و تمام تلاشم را بکار گرفتم تا بتوانم در کار بهترین تولیدات را داشته باشم.

 

خانم منادی وندچالی از آرزوهایش گفت و ادامه داد: آرزو دارم روزی سیب سلامت بگیرم که البته با این فضایی که من درحال فعالیت هستم به این آرزویم نمی‌رسم به همین دلیل پیگیر زمین هستم و تمام تلاشم را در این مسیر بکار می‌گیرم.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر روستاهای مازندران به کانونی برای کار و فعالیت اقتصادی و رونق تولید تبدیل شد، درحالی‌که در گذشته این‌گونه نبوده است، گفت: اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه کسب و کار و رونق تولید و درواقع جهش تولید این نوید را به مردم داد که شاهد آینده خوبی خواهند بود.

این بانو معتقد است که کشت‌های گل‌محمدی، گیاهان دارویی، تولیدات گلخانه‌ای، بحث‌های بوم‌گردی و گردشگری آن هم در برخی از مناطق محروم تا حدی توانسته غبار محرومیت را از چهره این مناطق دور کند و لبخند رضایت را به لبان مردم برگرداند؛ به‌طوری‌که مردم بومی که شاهد مهاجرت فرزندان‌شان بعد از ازدواج به شهر بودند درحال حاضر شاهد برگشت آنان به روستا هستند که این مایه خرسندی است.

 

وی می‌افزاد: در سال‌های گذشته، جوانان برای داشتن شغلی مناسب به شهر مهاجرت کردند اما بعد از مطرح شدن این کشت و سازگاری در منطقه جوانان ترغیب شده و اکنون بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه فعال هستد و جالب این است که جوانان باتوجه به صرفه اقتصادی تمایلی به رفتن به شهر ندارند.

سیدوحید رضایی معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال اداره کل امور روستایی استانداری مازندران در این‌باره با تاکید بر حمایت از کارآفرینان و افراد موفق در دل روستاها، اظهار کرد: در راستای حل مشکل کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که با مسائل و مشکلاتی در حوزه کار و فعالیت در دل روستا مواجه هستند پیگیری‌های مختلف در کارگروه توسعه روستایی در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و بالعکس مهاجرت معکوس طرح‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از مسائل، بحث استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، اگر یک میلیون و  ۳۸۶هزار نفر جمعیت روستایی استان به انرژی تجدیدپذیر تجهیز شوند،  تحول عظیمی در حوزه پدافند غیرعامل و هم نداشتن وابستگی به سوخت‌های فسیلی ایجاد خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال اداره کل امور روستایی استانداری مازندران اضافه کرد: در ارتباط با بحث انرژی‌های تجدیدپذیر مذاکراتی با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق در حال انجام بوده تا مردم را به این سمت سوق دهیم که هنوز به توافق نهایی نرسیدیم ولی پیگیری‌های به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

این مسوول در ارتباط با طرح هر خانه روستایی ۱۰۰ طیور، اظهار کرد:  این مهم از محل شرکت دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد که درصورت تحقق به واردات پایان می‌دهیم.

رضایی با بیان اینکه موضوع دیگر جلبک اسپیرولینا است، اضافه کرد: تحقق این مهم در خانه‌های روستایی باتوجه به فضای کم به ایجاد درآمد و توسعه روستاها کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر ایجاد درآمد پایدار در روستاها، خاطرنشان کرد: ۸۸۰ قطعه آب‌بندان و همچنین خانه‌های بومگردی در ۱۵۰ روستای هدف گردشگری در راستای تحقق بخشیدن به این هدف خواهد بود.

معاون اداره‌کل امور روستایی استانداری مازندران یادآور شد: پرورش ماهی خاویاری و پرورش ماهی در قفس، کشت گیاهان دارویی و سایر از دیگر برنامه‌ها در راستای توسعه روستایی بوده که همه این اقدامات  نگهداشت جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها در دستور کار قرار دارد.

رضایی در پایان با اعلام اینکه طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت خوب در دل روستاهای مازندران بودیم، گفت: این مهم زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده ؛ به این دلیل که جوانان زیادی در دل روستاها درحال کارآفرینی و درآمد پایدار هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *