منودلیار/ دکوراسیون کلاسیک ویژگی های مخصوص به خود را دارد که خیلی از ما با اصول آن به طور کلی آشنایی داریم. سنگ مرمر، طاقچه های دیواری، گچبری های سقف و دیوار، آینه کاری، پوشش چوبی پنجره ها و… همه ما را به یاد دکوراسیون خانه های شیک و قدیمی می اندازند. با این حال دکوراسیون کلاسیک هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و برای ما یادآور خاطرات دلنشینی است. ترکیب بندی، نکته مهمی است که در دکوراسیون کلاسیک باید حتماً به آن توجه کنی. من در این مقاله ۷ اصل دکوراسیون کلاسیک را به تو معرفی می کنم. اگر دوست داری می توانی از تمام این عوامل در دکوراسیون شیک خانه ات استفاده کنی و یا تنها به استفاده از تعدادی از آنها اکتفا کنی.

۱. گچبری:
هیچ چیز در دکوراسیون کلاسیک حس از مد افتادگی را به تو منتقل نمی کند. همه اجزا و تزئینات کلاسیک، سنتی و بدون تاریخ انقضا هستند و زمانی برای پایان دوران آنها وجود ندارد. یکی از جذاب ترین تزئینات منزل در دکوراسیون کلاسیک، گچبری های ساده، گیاهی و ترکیبی است که گاهی همرنگ دیوارها و گاهی طلایی یا رنگی هستند. انتخاب تابلوها و قاب عکس هایی با سبک کلاسیک برای دیوارهای گچبری شده و استفاده از مدال ها و اکسسوری های کوچک و قدیمی برای تزئین طاقچه های طرح دار دیواری باعث ایجاد ترکیبی موزون و برازنده در دکوراسیون شیک تو می شود.

۲. آینه کاری های طلایی:
برای افرادی که در آپارتمان های اجاره ای زندگی می کنند، این آینه های طلایی که به دیوار وصل می شوند یا صرفاً به آن تکیه می کنند، انتخاب مناسبی است؛ چرا که از سویی باعث ایجاد تنوع در ظاهر خانه می شود و از سوی دیگر دیوارهای ساده را جذاب می کند و با دیوارهای گچبری شده هم هماهنگ است. همچنین مثل آینه های کنسول دار بزرگ و جادار نیست و می تواند یک دیوار خالی را پوشش دهد. این آینه های طلایی حسی لوکس و شیک را به فضای تو منتقل می کنند.

۳. پرده ها:
فرقی نمی کند تو از چه طرحی برای پارچه پرده ها استفاده کنی؛ طرح های ساده با زمینه خنثی، نقش گلگلی یا حتی طرح های ساده اسلیمی، همه و همه در دکوراسیون کلاسیک جا دارند. تنها نکته مهم این است که پرده ها بلند باشند و فضا را با رنگ، طرح و ابعاد خودشان تحت تأثیر قرار دهند. استفاده از پرده های بلند که از سقف تا کف زمین امتداد دارند، چشم را از بالا به پایین اتاق به حرکت در می آورد و به این ترتیب سقف بلندتر و فضا بزرگتر و اشرافی تر به نظر می رسد.

۴. لوسترهای کریستالی:
لوسترهای کریستالی علاوه بر اینکه نور مناسب و لازم برای فضای ورودی یا اتاق نشیمن را فراهم می کنند، جلوه باشکوهی به فضا می بخشند و به خوبی با دیوارهای گچبری شده یا آینه های طلایی هم نشینی دارند. این روزها مدل های بی شماری از لوسترها و چلچراغ های کریستالی طراحی شده اند که سایزهای مختلف و فرم های به روزی دارند و تو می توانی مطابق با فضایی که داری، هر نوعی را که بخواهی انتخاب کنی.

۵. عتیقه جات و وسایل آنتیک:
در خانه هایی که دکوراسیون کلاسیک دارند، عتیقه جات و وسایل آنتیک حرف مهمی برای گفتن دارند و به خوبی می توانند فضا را تغییر دهند. قفسه های سبک نئوکلاسیک، مجسمه های نیم تنه مرمری، گلدان ها و بشقاب های سرامیکی و چینی و همه وسایل کوچک و بزرگی که حسی فراتر از زمان حال را به فضا منتقل کنند، برای دکوراسیون کلاسیک مناسب و جذابند.

۶. صندلی های انحنا دار:
این صندلی ها به خوبی می توانند به نقطه تمرکز اتاق نشیمن و دکوراسیون کلاسیک تبدیل شوند و در یک دکور شیک و جذاب، به عنوان پس زمینه تزئینات و عتیقه جات یا پیش زمینه دیوارهای گچبری شده و آینه های طلایی قرار بگیرند. این صندلی ها نه تنها زیبا هستند، بلکه به خاطر پشتی منحنی که دارند برای نشستن هم مناسبند.

۷. طاقچه های مرمری:
نقطه اصلی هر اتاق کلاسیک که چشم را به خود خیره می کند، این طاقچه های مرمری هستند که یادآور خاطرات، علائق یا چیزهای الهام بخش و دوست داشتنی زندگی خیلی از ما هستند. بعضی از این طاقچه ها گچبری شده اند؛ اما بسیاری از آنها ساده و مرمری اند و می توانی از آنها به عنوان محل قرارگیری مجسمه ها، شمعدان ها و چیزهای کوچک و بزرگ تزئینی استفاده کنی. این طاقچه ها فضا را کمی شخصی تر می کنند و با توجه به آنچه که به نمایش می گذارند، هویت دکوراسیون را تعیین می کنند.
کدام اصول دکوراسیون کلاسیک برایت آشنا بود؟ فکر می کنی بیشتر طرفدار دکوراسیون کلاسیک هستی یا دکور مدرن را ترجیح می دهی؟ دوست داری در مقاله ای در مورد دکوراسیون مدرن و اصول آن با هم صحبت کنیم؟