1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مواد غذایی که شیر مادر را مقوی می‌کند

مواد غذایی که شیر مادر را مقوی می‌کند

مواد غذایی که شیر مادر را مقوی می‌کند

هرچه نوزاد بیشتر تغذیه کند، شیر مادر بیشتر می‌شود. اما این موضوع از یک برنامه دقیق پیروی نمی‌کند. مادران دوست دارند شیرشان به اندازه کافی مقوی باشد تا سلامت تغذیه نوزاد کاملا تامین شود. اما برای مقوی شدن شیر مادر، تغذیه او اهمیت بسیار زیادی دارد و باید خوراکی‌های تقویت کننده شیر مادر مصرف کند. اما این غذاها کدامند؟

نگران نباشید

بسیاری از تازه مادران تصور می‌کنند شیرشان کم است در حالی که اینطور نیست. تا زمانی که کودک شما هوشیار و فعال باشد و مرتب پوشکش را خیس کند، به اندازه کافی شیر دریافت می‌کند. به یاد داشته باشید ممکن است چند روز پس از زایمان شیر مادر کامل وارد نشود. در همین حال کودک شما آغوز که اولین مرحله از شیر مادر بوده و سرشار از مواد مغذی است، دریافت کرده است.

غلات سبوس دار

غلات سبوس‌دار برای مادران شیرده بسیار مفید است. همچنین تصور می‌شود که آنها دارای خواصی هستند که از هورمون‌های مسئول تولید شیر مادر پشتیبانی می‌کنند. بنابراین خوردن غلات کامل می‌تواند شیر مادر را تقویت کند. رایج‌ترین دانه‌ای که برای تهیه شیر بیشتر و مقوی‌تر به کار می‌رود، جو دوسر پخته است. همچنین می‌توان از جو، برنج قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار، کلوچه جو دوسر یا سایر غذاهای تهیه شده از غلات کامل استفاده کرد.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو، کلم، اسفناج و کلم بروکلی پر از مواد مغذی مخصوصا کلسیم است. آنها همچنین حاوی فیتواستروژن‌هایی هستند که ممکن است تاثیر مثبتی بر تولید شیر مادر داشته باشند.

سالاد از مواد مفید برای دوران شیردهی

رازیانه

رازیانه یک گیاه مدیترانه‌ای است. تخم رازیانه به بسیاری از غذاهای مختلف عطر و طعم می‌بخشد، اما رازیانه سبزیی است که می‌توان آن را خام یا پخته مصرف می‌کنند. پیاز، ساقه و برگ گیاه رازیانه خوراکی است و می‌توانید آنها را به سوپ‌ها یا خورش‌ها اضافه کنید. استروژن‌های گیاهی موجود در رازیانه ممکن است به مادران شیرده کمک کند تا شیر مادر تقویت شده و بیشتر تولید شود.

نخود

زنان شیرده از زمان مصر باستان تاکنون با خوردن نخود تولید شیر بیشتر را تجربه کرده‌اند. نخود یک ماده غذایی مغذی با پروتئین بالاست. این خوراکی استروژن گیاهی بالایی دارد و می‌توان آن را به سالاد، حموص یا شیرینی اضافه کرد.

سیر

سیر بسیار مغذی است و علاوه بر این در اکثر رژیم‌های غذایی تاثیر زیادی بر سلامت دارد. مواد مغذی موجود در به مادران شیرده کمک میکند تا شیر مادر بیشتر شود. حتی اگر سیر بوی قوی داشته باشد اما به نظر می‌رسد برخی از نوزادان این طعم را دوست دارند. مطالعات نشان می‌دهد که شیر با طعم سیر ممکن است به طولانی‌تر نگهداشتن شیر مادر کمک کند.
از سوی دیگر برخی نوزادان ممکن است نتوانند سیر را تحمل کنند. اگر فرزند شما دچار حساسیت غذایی است ممکن است بهتر باشد مدتی از خوردن سیر خودداری کنید.

سیر از مواد غذایی مفید

دانه کنجد

این دانه سرشار از کلسیم و استروژن گیاهی است و مادران شیرده از تخم کنجد برای تقویت شیر مادر استفاده می‌کنند. شما می‌توانید بذر کنجد را به تنهایی استفاده کنید یا برای سالاد به کار برده یا در آجیل استفاده کنید.

بادام

آجیل به خصوص بادام خام سالم و پر از پروتئین و کلسیم است. بسیاری از مادران شیرده برای افزایش غلظت و اندازه شیر بادام مصرف می‌کنند یا از نوشیدن شیر بادام استفاده می‌کنند.
 بادام مناسب شیردهی

تخم کتان و روغن بذر کتان

مانند دانه کنجد، دانه کتان نیز دارای فیتواستروژن‌هایی است که می‌تواند بر تولید شیر مادر تاثیر بگذارد. دانه کتان همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری است.

ریشه زنجبیل تازه

زنجبیل تازه علاوه بر سالم بودن باعث افزایش شیر مادر نیز می‌شود و به کاهش ریفلاکس کمک می‌کند. به راحتی می‌توانید زنجبیل تازه و خام را در خوراکی‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید رنجبیل تازه را به چای اضافه کنید و بنوشید.

غذاهای لاکتوژن چقدر در تقویت شیر مادر موثرند؟

همه خانم‌ها از خوردن غذاهای لاکتوژن نفع نمی‌برند. اگر یک رژیم غذایی مناسب و متعادل با شیر مادر داشته باشید بسیاری از غذاهای لاکتوژن را خود به خود به بدنتان رسانده‌اید. به یاد داشته باشید که مانند هر چیزی دیگر مصرف این غذاها نباید بیش از حد باشد. در صورتی که با مصرف این خوراکی‌ها شیرتان افزایش یافته و تقویت شده بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید. ازیاد شیر مادر می‎تواند مشکلات کاملا متفاوتی از قبیل احتقان سینه، مجاری شیر و ورم سینه منجر شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *