1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

برنامه تغذیه کودکان از بدو تولد تا زیر یک سالگی

برنامه تغذیه کودکان از بدو تولد تا زیر یک سالگی

تغذیه کودکان زیر یک سال

تغذیه کودک از بدو تولد تا یک سالگی

تغذیه درست کودک سبب رشد بهتر کودک شده و اختلال در تغذیه کودک می تواند به رشد جسمی و روحی کودک صدمه بزند.والدین باید بدانند که کودکشان به چه مواد غذایی نیاز دارد و چگونه باید او را تغذیه کنند، و چگونه این برنامه تغذیه نوزاد را با افزایش سن تغییر دهند. در این بخش از بیا نی نی همه چیزهایی که باید در مورد رشد و تغذیه کودک از تولد تا یک سالگی را می توانید بدانید.

زنگ خطر ها را جدی بگیرید

مهم ترین نکته این است که پس از دادن یک غذا، منتظر واکنش های کودک تان باشید. مهم نیست کودک تان یک ماهه است و غذایش شیر است یااینکه ۸ ماهه است و سوپ می خورد؛ شما می توانید حالت ها و پریشانی های او در روزهای بعد را به غذایی که به او می دهید نسبت دهید.

تغذیه سن کودک و میزان غذا خوردن و رشدش:در هفته اول

اگر غذا خوردن خوب باشد، کودک به طور ثابت وزن می گیرد.

کودک باید بخورد:شیر خشک یا شیر مادر

زمان های تغذیه غیرقابل پیش بینی بوده و برای تعیین میزان مصرف شیر در هر وعده نیز غیر ممکن خواهد بود. کودکان در این سن باید ۸ تا ۱۲ بار در بار در روز و یا هر دو تا سه ساعت سیر شوند.

تغذیه کودکان کم وزن

تغذیه کودکان زیر یک سال و نوزادان تازه متولد شده

تغذیه کودکان زیر یک سال در ماه اول

یکی از سخت ترین ماه ها برای مادران این ماه است زیرا در ابتدای این ماه کودک ۱۰ درصد وزن زمان تولدش را از دست می دهد و لاغرتر می شود، اما نگران نباشید بعد از گذشت دو هفته، کودک شما با تغذیه صحیح از شیرمادر یا شیر خشک نه تنها وزن از دست رفته را به دست می آورد، بلکه چاق تر از زمان تولدش هم می شود.

تا شش ماهگی کودک هر هفته حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم وزن اضافه می کند و قدش هم حدود دوونیم سانتی متر در ماه بلند می شود.

کودک باید بخورد:شیر مادر یا شیر خشک

اما در نظر داشته باشید که :

ممکن است کودک در صورت تغذیه از شیر مادر به خوراکی هایی که مادر می خورد و وارد شیر او می شود، واکنش آلرژیک نشان دهد پس با دیدن نشانه های مشکوکی روی پوست نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک شا از شیر خشک استفاده می کند و یا در صورت عدم تمایلتان به حذف مواد آلرژی زای غذایی شما می توانید پس از مشورت با پزشک یک شیرخشک ضد آلرژی مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید.

۸ تا ۱۲ وعده در روز با شیر خود یا شیرخشک به فرزندتان شیر بدهید.

به جای دادن حجم زیادی شیر در یک وعده به کودک تان تعداد وعده ها را بیشترو فاصله شیر دادن ها را کوتاه کنید.

فاصله شیر دادن به کودک نباید از سه ساعت بیشتر باشد.

تغذیه کودکان زیر یک سال در دو ماهگی

کودک باید هر هفته به طور پیوسته وزن بگیرد. اگر نگران هستید، با یک مشاور شیردهی یا پزشک اطفال خود ملاقات کنید تا بفهمید که کودک به اندازه کافی غذا می خورد یا نه. برای نجات کودکان، در برخی موارد ممکن است کودکان به درستی شیر را میک نزنند، یا ممکن است به اندازه کافی شیر نخورند.

میزان وزنی که کودک تان در هر هفته می گیرد، می تواند به شما بگوید تغذیه اش کافی است یا نه. اگر فرزندتان بیش از حد وزن اضافه کرد، خوشحال نشوید زیرا بیش از حد شیر دادن شما به او معده اش را آزار می دهد و احتمال چاق شدنش در سال های آینده رازیاد می کند.

کودک باید بخورد:شیر خشک یا شیر مادر. برای معرفی مواد غذایی جامد تا زمانی که حداقل ۴ ماهه و ترجیحاً ۶ ماهه نشده تلاش نکنید. انجام زود این کار می تواند موجب مشکلات هاضمه برای کودکتان شود.معده و روده کودکان تا قبل از چهار ماهگی نمی تواند هیچ خوراکی دیگری را تحمل کند.

تغذیه کودکان زیر یک سال در ۳ ماهگی

در این مرحله، کودک شما شروع می کند تا از اضافه کردن وزن حدود ۶ اونس در هفته به مقدار کمی کم تر از ۴ اونس برسد. به این معنی است که او در این ماه حدود ۲ پوند به دست خواهد آورد تا هفت ماه بعد.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیر خشک. تعداد دفعات شیر خوردن در روز بین ۵ تا ۸ بار در روز کاهش می یابد و نوزادانی که شیر مادر می خورند دفعات بیشتری به نسبت آن هایی است که شیرخشک تغذیه می کنند، می خورند. کودک شما احتمالاً در شب برای غذا خوردن بیدار خواهد شد, اما نه زیاد.

آخرین ماهی است که کودک شما تنها شیر می خورد ، این ماه است . شما برای محافظت از دستگاه گوارش کودک تان لازم است یک ماه دیگر نیز صبر کنید.

تغذیه کودکان زیر یک سال در چهار ماهگی

در اواخر این ماه برخی کودکان ممکن است نشانه هایی از آمادگی برای خوردن مواد جامد را نشان دهند. برخی از شاخص ها عبارتند از:او می تواند سر خود را ثابت نگه دارد, می تواند در حالی که حمایت می شود بنشیند و علاقه نشان می دهد در زمانی که شما چه چیزی می خورید. انتقال از مایع به جامدات بسیار حساس است, بنابراین اگر آماده نباشد نوزاد را مجبور به خوردن نکنید.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیرخشک. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا برای ۶ ماه شیردهی انحصاری را توصیه می کند, بنابراین سعی کنید مواد جامد را دور نگه دارید تا زمانی که کودکتان نشانه هایی را نشان می دهد که با خوردن شیر راضی نمی شود.

اگر اینطور است, با پزشک اطفال خود مشورت کنید.کودک تان از این ماه می تواند غذاخور شود، اما به او سوپ و آش ندهید بلکه با مشورت پزشک به او لعاب برنج بدون هیچ افزدونی به شیر او اضافه کنید و بدهید .

تنوع غذای کودک

تغذیه افزایش وزن برای کودکان زیر یک سال

تغذیه کودکان زیر یک سال در ماه پنجم

نوزاد باید وزن نوزاد خود را تا این ماه دو برابر کند. از پزشک خود بپرسید که صدک قد و وزن اش چطور است تا مطمئن شوید که در مسیر درست است. اگر کودک در معرض کمبود وزن قرار دارد, باید بدانید که چه کاری می توانید انجام دهید تا به او کمک کنید. با کمک متخصص می توانید از دلایل رشد کم یا بیش از اندازه اش باخبر شوید.

نوزاد باید بخورد:شیرخشک یا شیر مادر و جامدات برای برخی نوزادان. اگر پزشک کودک شما موافق است که وقت آن است, به سراغش بروید. قوانین دقیقی در مورد این که چه غذاهایی باید شروع شوند وجود ندارد, تا زمانی که یک پوره یا غلات کوچک با شیر مادر و یا شیر خشک اضافه شود. اگر کودک به وضوح علاقه مند نیست, یک هفته صبر کنید و دوباره امتحان کنید.

پیش از این هم در بیا نی نی اشاره شد که در صورتی که کودکتان به شیر گاو حساسیت دارد فرنی را با آب درست کنید و از روی اجاق گازبردارید و کمی شیرخشک ضدآلرژی به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن هر غذای تازه به رژیم کودک تان، اگر نشانه مشکوکی مثل یبوست، اسهال، خون در مدفوع، ریفلاکس بیش از حد، گریه های غیرطبیعی، لکه های پوستی و… مشاهده نمودید به متخصص مراجعه کنید.

تغذیه کودکان زیر یک سال و نوزاد شش ماهه

با آغاز ۶ ماهه اول, یک کودک حدوداً نیم اینچ در ماه رشد خواهد کرد و هفته ای ۳-۵ اونس به دست خواهد آورد و بدنش هر روز تواناتر و قوی تر از قبل می شود.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیرخشک، به علاوه جامدات مثل فرنی با آرد برنج و سوپ، آب جوشیده سرد شده

اگر هنوز آن ها را معرفی نکرده اید, اکنون وقت آن است. بهتر است در حدود سه روز برای هر غذا منتظر بمانید. اگر واکنش آلرژیک رخ داد, شناسایی مجرم آسان تر خواهد بود. اسهال یا کهیر شاخص های حساسیت غذا هستند. (توجه داشته باشید که نوزاد اغلب نیاز به قرار گرفتن در معرض غذا تا ۱۰ بار را دارد قبل از اینکه طعم آن را بگیرد.)

در قابلمه ای جدا کمی سینه مرغ، هویج و برنج بریزید و بپزید و پس از خوب پخته شدن آن را له کنید و با قاشق دو بار در روز یک بار در وعده صبحانه و یکبار هم قبل از خواب به کودک تان بدهید. پس از گذشت هر هفت روز، به سوپتان یک ماده تازه اضافه کنید. ابتدا سیب زمینی، سپس گشنیز و جعفری تازه، بعد هم رشته فرنگی را به این سوپ اضافه کنید.

تغذیه کودکان زیر یک سال در ۷ ماهگی

وزن نوزاد به طور پیوسته در هر ماه ۲ پوند افزایش می یابد. به پزشک خود مراجعه کنید اگر کم تر وزن می گیرد, یا اگر در عرض یک ماه بیش از ۶ پوند وزن می گیرد. تغییرات زیادی در رفتارها و مهارت های کودک در این ماه مشاهده می کنید. کودک تان در این ماه می تواند بدون کمک بنشیند، سینه خیز برود و راحت تر از قبل غذایش را ببلعد.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر و شیرخشک, و مخلوط گوشت, سبزیجات و میوه ها. اگر غذای کودک خود را درست می کنید, از آزمایش با چاشنی نترسید. او به طعم های مختلف در شیر سینه شما عادت دارد!در این ماه نیز مانند ماه گذشته می توانید به کودکتان سوپ بدهید با این تفاوت که غلات و آب ماهیچه را هم می توانید در این ماه به سوپ او به ترتیب اضافه کنید.

تغذیه کودکان زیر یک سال در هشت ماهگی

نوزاد باید وزن بیشتری برای سه برابر وزن هنگام تولد خود بگیرد. در این ماه کودک تان خودش می تواند اسباب بازی هایش را با دو دست بگیرد و بیشتر به اشیاء توجه نشان دهد.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیر خشک یا، پوره و برخی غذاهای انگشتی. تخم مرغ و تکه های کوچکی از پاستا, سبزیجات, کوفته, پنیر و میوه رسیده را امتحان کنید.همچنین می توانید به او فرنی با آرد برنج، سوپ، پوره میوه، زرده تخم مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده نیز بدهید.

پنج بار در روز در این ماه به کودک خود غذا بدهید.

هر روز سه تا پنج قاشق مرباخوری ماست تازه و سه روز در هفته به اندازه نصف قاشق مرباخوری زرده تخم مرغ پخته شده به او بدهید.

غذای نوزادان

تغذیه مناسب برای کودکان زیر یک سال

تغذیه کودکان زیر یک سال در ماه نهم

فراموش نکنید که در این ماه شیر هنوز غذای اصلی اوست و باید چهار تا پنج بار در روز کودک را با آن تغذیه کرد اما کودک برای حفظ وزن, به غذای کمکی بیشتر و میان وعده هایی بین صبحانه و نهار و دوباره بین نهار و شام نیاز دارد.

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیر یا شیر خشک، پوره ها و بسیاری از غذاهای انگشتی. به او در بشقابش را بدهید تا خودش بخورد تا زمانی که خطر خفگی نیست.

تغذیه کودکان زیر یک سال ده ماهه

بچه به احتمال زیاد در حال خزیدن روی کف آشپزخانه است و ممکن است سعی داشته باشد که با کمک جداول, صندلی ها, یا پاهای شما سر و کار داشته باشد. سینه خیز رفتن به مقدار زیادی کالری می سوزاند, بنابراین افزایش وزن ممکن است کمی کند شود. احتمالا تا این ماه کودک چند دندان در می آورد و دوست دارد مستقل تر باشد و خودش با قاشق غذا بخورد.

نوزاد باید بخورد:غذاهایی که قبلاً با آن ها راحت بوده. همچنین سعی بر این است که سبزیجات سبز, میوه های سخت تر از قبیل سیب, تکه های کوچک و رشته فرنگی کوچک را معرفی کنید.همچنین به او سوپ، پوره میوه و سبزیجات، آب میوه، زرده تخم مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده بدهید.

نکاتی برای تغذیه این ماه:

  • در غذا دادن به کودک تان افراط نکنید .
  • در روز بیشتر از نصف استکان به او آب میوه ندهید.
  • دستگاه گوارش کودکان در این ماه بیشتر به دستگاه گوارش بزرگسالان شبیه می شود.
  • به کودک تان حبوباتی که نفخ شان گرفته شده را بدهید.
  • به کودکتان غذاهای انگشتی بدهید.
  • غذا را زیاد له نکنید تا به شکل مایع صاف دربیاید زیرا کودک تان مهارت جویدن و بلعیدن غذا را پیدا نمی کند.

تغذیه کودکان زیر یک سال در ۱۱ و ۱۲ ماهگی

این دو ماه بزرگ ترین پاداش برای کار سخت شما هستند. او با اولین تولدش وزن خود را سه برابر خواهد کرد و قدش هم دو برابر بلندتر از زمان تولدش می شود. او به زودی اولین گام های خود را بر می دارند. در این ماه ها مشکل ریفلاکس کودک تان به طور کامل برطرف می شود .

نوزاد باید بخورد:شیر مادر یا شیر خشک، سوپ، میوه و سبزیجات، آب میوه، زرده تخم مرغ، ماست تازه، نان، غذاهای سبک و بدون ادویه

شیر شبانه فرزندتان را قطع کنید .

می توانید در این ماه ها به کودک کورن فلکس حل شده در شیر مادر یا شیرخشک یا تکه ای نان نرم با مقدار کمی کره و مربا یا پنیر و پودر گردوی نرم شده بدهید.

کودک 1ساله

بهترین تغذیه برای کودکان زیر یک سال

می توانید به کودکتان خوراکی های جدید از خرما گرفته تا حلیم و تکه های میوه به بدهید .

بهتر است وزن کودک با دادن مواد مغذی به او افزایش یابد تا کمتر مریض شود و او را بیسکویت خور و هله هوله خور بار نیاورید.

با تغذیه سالم کودکتان به رشد جسمی و ذهنی او کمک کنید.

توجه داشته باشید که همه کودکان از الگوی ثابتی برای غذا خوردن پیروی نمی کنند. برخی کودکان وقتی غذاخور می شوند، با دور شدن قاشق از دهان شان به گریه می افتند و بعضی ها هم آنقدر به غذا خوردن بی میل هستند که مادر را به گریه می اندازند. 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *