1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد؟

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد؟

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد؟

بند ناف نوزاد بعد از تولد خشک می‌شود و می‌افتد، اما هنوز به مراقبت نیاز دارد تا عفونت نکند.اما مهمترین اقداماتی که والدین باید بعد از افتادن بند ناف نوزاد انجام بدهند، چیست؟

بند ناف نوزاد چه زمانی میفتد؟

بند ناف نوزاد معمولا بین ۷ تا ۲۱ روز بعد از تولد خشک می‌شود و بدون نیاز به چیزی خودش از جایش کنده می‌شود و میافتد.البته والدین نباید عجله ای برای افتادن بند ناف نوزاد داشته باشند، ممکن است روند افتادن بند ناف حتی تا یک ماه هم طول بکشد.اما اگر بعد از این مدت بند ناف نوزاد نیفتاد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت دیر افتادن بند ناف نوزاد مشخص شود.
 

بند ناف نوزاد

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه کنیم؟

برای اینکه ناف نوزاد بعد از افتادن بند ناف عفونت نکند بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • پدیده ای به نام ناف برجسته، ناف بعضی از نوزادان بعد از اینکه بند ناف میفتد بدون دردسر بهبود پیدا می کند اما در بعضی از آنها بعد از افتادن بند ناف ممکن است زمان بهبود و التیام جای بند ناف، کمی طولانی شود و سطح پوست نازک، کمی برجسته و زبر شود که به این حالت گرانولاسیون گفته می شود. این پوست نازک باید تمیز و خشک نگهداری شود.اگر این قسمت به طور کامل خشک نگهداری شود، به مرور زمان روی آن پوسته یا دلمه ای بسته می شود و کاملا التیام پیدا می کند.
  • بعد از افتادن ناف به هیچ وجه نباید روی آن را پانسمان کنید یا با پارچه یا ناف بند ببندید.
  • تا یک ماه بعد از افتادن ناف نوزاد بهتر است او را در وان حمام نکنید.
  •  بعد از حمام جای بند ناف را، با پنبه هیدروفیل استریل، به طور کامل خشک کنید.
  • پوشک نوزاد را طوری ببندید که پایین تر از حد ناف قرار باشد تا ادرار و مدفوع به آن ناحیه نرسد.

بند ناف نوزاد

خون‌ریزی بند ناف نوزاد چه زمانی طبیعی است؟

بعد از افتادن بند ناف نوزاد ممکن است تا یکی دو هفته خونریزی داشته باشد. البته اگر بند ناف نوزاد کمی خون‌ریزی داشته باشد این خون‌ریزی طبیعی است. زمانی که ریشهٔ بند ناف جدا می‌شود، ممکن است مقدار کمی خون در پوشک نوزاد ببینید که طبیعی است. البته گاهی هم با جدا شدن ریشه بند ناف مقداری مایع شفاف یا زرد رنگ از محل آن بیرون می‌آید یا ممکن است مقداری گوشت مرده در محل آن باقی بماند که خوبه‌خود برطرف می‌شود. خونریزی چند قطره ای ممکن است تا دو هفته پس از افتادن بند ناف نوزاد در لباس و پوشک او دیده شود. اما اگر بعد از حمام کردن نوزاد یا عوض کردن پوشک متوجه خونریزی زیاد شدید، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. قبل از رسیدن به پزشک یک گاز پانسمان را روی ناف نوزاد بگذارید و یک لباس نخی به او بپوشانید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *