1403/01/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین راه تشویق کودک به درس خواندن

بهترین راه تشویق کودک به درس خواندن

تشویق به درس خواندن

شیوه ی صحیح تشویق و ترغیب کردن کودک به درس خواندن

همه ما دوست داریم که کودکانمان را از هر جهت رشد و پرورش دهیم در نتیجه تلاش زیادی می کنیم تا آن ها را مودب، سالم و همچنین درس خوان بار بیاوریم اما شاید نتوانیم این انتظارات خود را عملی کنیم. به نظر شما چه راهکارهایی وجود دارد که بتوان کودک را ترغیب کرد تا درس بخواند؛ بدون این که او اعتراضی داشته باشند؟ در این قسمت از خانواده پلاس بیا نی نی روش های ترغیب کردن کودک در درس خواندن را که این روزها جزو نیازهای مهم تقریبا همه ی شماست به شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

بهترین راهکار های تشویق فرزندتان به درس خواندن

۱. نزدیک کودک بنشینید

بهترین کاری که می توانید برای انگیزه دادن به کودک برای درس خواندن انجام دهید، این است که هنگامی که او قصد مطالعه دارد، کنارش بنشینید و خودتان هم موبایل و لپ تاپ را کنار بگذارید. مثلا سعی کنید یک کتاب مطالعه کنید یا کارهای مربوط به شغل تان را انجام دهید.

 در کنار کودک

۲. برای نمره و درس به او استرس وارد نکنید

درست است که نمره خوب اهمیت دارد اما نباید بیش از حد خودتان را درگیر آن کنید. بهتر است که تمرکز او را بیشتر روی یادگیری قرار دهید. از کودک تان بخواهید که در مورد فعالیت هایی که در مدرسه انجام شده است، یک توضیح خلاصه به شما بدهد و ببینید که چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است.

۳. همیشه طرف کودک باشید

بیش از حد برای نمره ی بالا گرفتن به کودک تان فشار وارد نکنید و همیشه خیلی ملایم و مهربان با او صحبت کنید. سعی کنید که دیدگاه های او را هم بفهمید. کودک خود را برای درس خواندن به یک کودک مسئولیت پذیر تبدیل کنید اما این کار را با یک روش مثبت و با خوشرویی انجام دهید. هر گونه رفتار منفی ممکن است کودک را سرخورده کند و باعث شود که او در برابر شما جبهه بگیرد.

۴. در مورد درس با او مباحثه داشته باشید

با کودک خود در مورد این که هر درس را در کلاس چگونه ارزیابی می کند، صحبت کنید. از او بپرسید که چه چیزی باعث می شود تا هنگام درس خواندن بیشتر حواسش را جمع کند و علاقه بیشتری پیدا کند. موضوعات مورد علاقه کودک را بشناسید. کلاس ها و معلم مورد علاقه اش را شناسایی کنید تا انگیزه او را افزایش دهید.

درس خواندن 

۵. برنامه درسی درست کنید

هر کاری را باید از یک راه سیستماتیک انجام دهید تا بتوانید به نتایج مثبتی برسید. پس بهتر است یک برنامه درسی تهیه کنید و به آن پایبند باشید.

۶. محیط را برای مطالعه مناسب کنید

حتماً اطمینان حاصل کنید که هیچ عامل حواس پرتی از جمله صدای بلند، تلویزیون، بازی خواهر و برادر و غیره حواس کودک شما را پرت نمی کند. پس سعی کنید یک محیط آرام را برای او فراهم کنید تا توجه و تمرکز کودک شما افزایش پیدا کند و علاقه به درس خواندن را از دست ندهد.

۷. با معلم صحبت کنید

اگر شاهد نمره های بد دانش آموز در یک درس خاص بودید، بهتر است که با معلم ارتباط برقرار کنید و نگرانی هایتان را با او مطرح کنید. ارتباط معلم با والدین باعث می شود که پدر و مادر اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های یادگیری و اخلاقی کودک داشته باشند و بتوانند به او بیشتر کمک کنند.

صحبت با معلم

۸. استایل یادگیری کودک خود را دنبال کنید

بسیار مهم است ببینید که کودک شما با چه استایلی بهتر یاد می گیرد. مثلاً از طریق شنیدار، گفتار، دیدار و یا هر روش دیگری. در نتیجه سعی کنید برنامه درسی لش را بر اساس ترجیحات او تعیین کنید.

۹. با یکدیگر اهدافی برای مطالعه داشته باشید

بهتر است که یک هدف دست یافتنی را تعیین کنید و در کنار هم برای آن تلاش کنید. این اهداف می توانند کوتاه مدت، میان مدت یا حتی طولانی مدت باشند تا بعد از دستیابی به هر کدام، انگیزه شما و کودک افزایش پیدا کند.

۱۰. به نظرات و عقاید کودک گوش کنید

بسیار مهم است که به حرف های کودک گوش کنید و به او احترام بگذارید، حتی اگر احساس می کنید که حرف درستی نمی زند. گوش کردن به صدای کودک و عقاید او به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید. سپس او هم سعی می کند استدلالی صحبت کند.

 تشویق کودک

۱۱. به کودک کمک کنید که از شکست هایش، بیاموزد

شکست بخشی از زندگی است و پایان جهان نیست. حتی اگر نمره پایین هم می گیرد، نباید او را سرزنش کنید یا با همکلاسیانش مقایسه کنید. با این کار حس اعتماد به نفس را در او از بین می برید. پس کودک را تشویق کنید تا اشتباهاتش را بشناسد و از آن ها درس بگیرد.

۱۲. کودک خود را بیشتر درگیر کنید

یکی از ایده های مناسب این است که هنگام خرید لوازم التحریر و یا حتی میز مطالعه و هر چیزی که مربوط به درس است، کودک خود را در نظر بگیرید و تا جایی که می توانید طبق سلیقه او عمل کنید تا انگیزه اش برای درس خواندن افزایش پیدا کند.

۱۳. به دنبال تذکر نباشید

همه پدرها و مادر ها دوست دارند که از کودک خود محافظت کنند و همیشه بهترین ها را برای او می خواهند اما گاهی اوقات این دلسوزی باعث دستور دادن بیش از حد می شود و این که شما مدام در حال تایید غلط و درست او هستید. از انجام این کار خودداری کنید زیرا تذکر بیش از حد، کودک شما را بی انگیزه خواهد کرد.

درس خواندن کودکان 

۱۴. موفقیت های او را تایید کنید

همه دوست دارند که در زندگی به جایی برسند، کودکان هم از این قاعده مستثنا نیستند. پس بسیار مهم است که حتی کوچکترین موفقیت های او را هم ببینید و بابت آن ها تشکر کنید. انجام این کار نه تنها او را خوشحال می کند، بلکه انگیزه او را به شدت بالا خواهد برد.

۱۵. عادت به مطالعه داشته باشید

بسیار مهم است که عادت به مطالعه را در خود و در کودک تان ایجاد کنید. کودکانی هستند که از همان دوران کودکی علاقه مند به مطالعه می باشند و همیشه به دنبال وقت خالی برای انجام این کار هستند . در نتیجه به درس خواندن هم علاقه بیشتری نشان می دهند.

۱۶. محکم و منظم باشید

در مطالب قبلی تریبت فرزند در بیا نی نی خواندید که داشتن نظم در زندگی به کودک شما یاد می دهد که او هم نظم داشته باشد و هدفش را دنبال کند. اصلا منظور ما این نیست که بیش از حد خشن رفتار کنید، بلکه سعی کنید با ایجاد عادات رفتاری صحیح در خودتان از جمله استحکام و نظم، یک فضای مطالعه مناسب و مثبت ایجاد نمایید.

 تشویق به درس خواندن

۱۷. به کودک رشوه ندهید

قدردانی و خرید جایزه یا هدیه، جنبه مثبت عادات مطالعه در کودک را ارتقا می دهد اما نباید به او رشوه بدهید. شاید باج دادن به کودک برای درس خواندن در کوتاه مدت، مشکل را برطرف کند اما این کار، انگیزه و شور لازم را برای درس خواندن در او ایجاد نمی کند.

۱۸. داستان گویی را امتحان کنید

می توانید با روش داستان گویی، علاقه کودک را به مطالعه افزایش دهید. سعی کنید داستان های شفاهی هیجان انگیزی بخوانید و نکات یادگیری را در آن بگنجانید تا استرس کودک را نیز کاهش دهید و او را علاقه مند کنید.

۱۹. زمان مطالعه را به یک زمان سرگرم کننده تبدیل کنید

بعضی از خانواده ها به اشتباه کودک خود را تنبیه می کنند و با خشونت از آن ها می خواهند که درس بخوانند. در نتیجه کودکان درس خواندن را یک راه مجازات می دانند اما به جای آن می توانید زمان درس خواندن را به یک تایم سرگرم کننده و پر از هیجان تبدیل کنید و از آن لذت ببرید. پس سعی کنید در کنار کودک، خودتان هم مطالعه کنید تا اینکه بخواهید او را تنها بگذارید.

درس خواندن فرزند 

۲۰. به کودک کمک کنید

هر جایی که کودک نیاز به اصلاح اشتباه دارد، به او کمک کنید. سعی کنید مشکلات درسی اش را برطرف کنید. اگر چندین بار توضیح دادید و متوجه نشد، هرگز نباید عصبانی شوید. صبور باشید و خیلی آرام و ملایم مشکلات درسی اش را برطرف کنید. در نهایت این که هنگام درس خواندن نباید کوچکترین استرس و تنشی را در کودک ایجاد کنید زیرا قطعاً اعتماد بنفس و انگیزه او را برای تحصیل به شدت می کاهد.

۲۱. تا حد امکان فرمان را به دست کودکتان بدهید

وقتی نوبت به آموزش می رسد، تمام تجربه برخی از بچه ها کنترل، کنترل، کنترل است. هنگامی که کودک احساس می کند کنترل می شود، یا وقتی که مسئله آموزش او خارج از کنترل است، او اغلب از یادگیری کنار می رود. راهنمایی کودکان از طریق فرایند یادگیری مهم است، اما به همان اندازه مهم است که به کودکان اجازه دهیم تجربه یادگیری خود را کنترل کنند. زمانی که شما به او اجازه ی کنترل و هدایت این مسئولیت را می دهید؛ چه در خانه و چه در کلاس، این توانایی را در کودکتان ایجاد می شود که مستقیماً در انتخاب های یادگیری خود نقش داشته باشد.

۲۲. ارتباط صریح و صمیمانه را تشویق کنید

کودک یا دانش آموز خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد آنچه در تحصیل او می گذرد ابراز کند. فضایی باز ایجاد کنید که در آن احساس راحتی کند و ابراز علاقه، نفرت یا نگرانی کند. هنگامی که او نظر خود را به اشتراک گذاشت، اطمینان حاصل کنید که احساسات او را تأیید کنید – حتی اگر مخالف باشید. وقتی کودکان احساس می کنند نظرشان مهم نیست یا گیر افتاده اند، احتمالاً از روند یادگیری جدا می شوند.

 رابطه صمیمانه

۲۳. روی علایق فرزند خود تمرکز کنید

وقتی یادگیری کودکان را در مناطق و موضوعات مورد علاقه درگیر می کند، یادگیری سرگرم کننده می شود و کودکان درگیر یادگیری می شوند. اگر واقعاً می خواهید به کودک خود کمک کنید تا یک یادگیرنده خوب شود، او را به جستجوی موضوعات جذاب او ترغیب کنید. اگر او دایناسورها را دوست دارد، به او کمک کنید کتاب ها و داستان های جذاب و جالب در مورد دایناسورها پیدا کند. سپس او را به چالش بکشید تا پنج دایناسور مورد علاقه خود را شناسایی کرده و توضیح دهد که چرا هر یک را انتخاب کرده است.

۲۴. انواع مختلف سبک های یادگیری را معرفی و تشویق کنید

هر کودک ترجیحات و سبک های یادگیری را دارد که متناسب با روش یادگیری اوست. بعضی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند با استفاده از ترکیبی از سبک های یادگیری یاد بگیرند. لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط، یا ترکیبی از سبک های یادگیری وجود ندارد. با این حال، با کمک به فرزند خود در کشف سبک های یادگیری ترجیحی خود، می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید که میزان و کیفیت یادگیری او را بهبود بخشد.

چنانچه در یکی دیگر از بخش های سبک زندگی بیا نی نی گفته شد هفت سبک یادگیری اساسی وجود دارد:دیداری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، منطقی (ریاضی)، اجتماعی و انفرادی. به عنوان مثال، کودکانی که یادگیرنده بصری هستند، با دیدن چگونگی کار کردن، بهتر یاد می گیرند. برعکس، کودکانی که یادگیرنده شنیداری هستند، با گوش دادن به مواردی که در مورد آنها توضیح داده می شود، بهتر یاد می گیرند. برای کودکان خردسال، کاوش و به کارگیری انواع مختلف سبک های یادگیری مفید است.

۲۵. هر روز را به یک روز یادگیری تبدیل کنید

تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما اگر این کار را به روش صحیح انجام دهید واقعاً اینگونه نیست. هر زمان ممکن فرزندتان را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را جستجو کند، سوال بپرسید و ارتباط برقرار کنید. به او کمک کنید آنچه را می بیند و تجربه می کند، طبقه بندی، طبقه بندی و تفکر انتقادی کند. تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می کند انگیزه درونی را برای یادگیری در کلاس، خانه یا هرجای دیگری که دارد یاد بگیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *