بیا نی نی/ احتمالاً به دنبال این هستید که چگونه خبر بارداری مجدد خود را به فرزند اول تان بدهید. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد و باید کودک خود را آماده کنید تا بتواند با خواهر یا برادر جدید خود کنار بیاید. قطعاً رساندن این خبر به کودک تان، سخت تر از رساندن آن به هر فرد دیگری می باشد.

مسئله این است که با وجود خواهر یا برادر جدید، دنیای فرزند اول شما به طور کامل تغییر می کند. نباید اجازه دهید که ترس و اضطراب به او غلبه کند و احساس تنهایی داشته باشد بنابراین باید اطلاعات کافی را در این مورد داشته باشید که در این قسمت نکاتی را به شما خواهیم گفت.

انتخاب زمان مناسب
زمان مناسب برای گفتن این موضوع را پیدا کنید. در حالت ایده آل باید صبر کنید تا به سه ماهه دوم برسید و مطمئن شوید که همه چیز خوب است و سپس با کودک خود در این باره صحبت کنید. در سه ماهه دوم معمولاً تغییرات بدنی هم در شما ظاهر می شود که باعث می شود کودک تان قضیه را بهتر درک کند.

البته شاید قبل از سه ماهه دوم، شما با حالات مختلفی مثل حالت تهوع مواجه باشید و فرزندتان متوجه شود که اتفاقات عادی نیستند اما در کل در سه ماهه دوم می توانید قضیه را برای او بهتر توضیح دهید.

قرار نیست که همه جزئیات را برای او تعریف کنید
معمولا بعضی از خانم های جوان فکر می کنند که همه چیز را باید بیش از حد برای کودکان شان توضیح دهند اما گاهی اوقات بهتر است قضیه را خیلی ساده نگه دارید. مثلا قرار نیست پروسه بارداری را به طور کامل و مفصل برای او شرح دهید. سعی کنید به سوالاتش جواب ساده، کودکانه و کوتاه داشته باشید.

صادقانه رفتار کنید
به او تاکید کنید که وجود یک فرزند دیگر باعث نمی شود که شما و پدرش فرزند کوچکتر را بیشتر از او دوست داشته باشید. حتماً به او بگویید که در هر صورت عشق شما به او بسیار زیاد است.

حتی برایش توضیح دهید که کودک تازه متولد شده زیاد گریه می کند بنابراین همگی باید کمک کنند که او رشد کرده و با شرایط جدید سازگار شود. مادر هم مجبور است که کودک را بیشتر بغل کند. پس همه این شفاف سازی ها را از قبل برایش انجام دهید تا دچار شوک نشود.

از کتاب ها برای داستان گویی استفاده کنید
به کودک خود کمک کنید که متناسب با سنش، داستان هایی در مورد بارداری و تولد فرزند جدید بشنود. سعی کنید این قضیه را در قالب یک داستان داخل یک کتاب برایش بیان کنید. از تصاویر استفاده کنید تا فهم بهتری پیدا کند و سپس به سوالاتش با حوصله پاسخ دهید.

عکس های قدیمی اش را به او نشان دهید
سعی کنید آلبوم عکس های قدیمی مربوط به بارداری اول تان را بیرون بیاورید. به او نشان دهید که داخل شکم شما بوده است. عکس های نوزادی را با او به اشتراک بگذارید و در مورد رفتار هایی که در دوران نوزادی داشت، با او صحبت کنید.

از قدرت بصری کمک بگیرید
اگر می توانید یک عروسک کوچک برای او خریداری کنید که ظاهری شبیه به نوزاد انسان داشته باشد که قطعاً او را بیشتر آماده پذیرش فرزند جدید می کند زیرا او تصور و ذهنیت واضح و شفاف تری پیدا می کند.
همچنین می توانید برای او توضیح دهید که در ماه های مختلف سایز کودک رشد می کند. به عنوان مثال در هفته ۱۵، به اندازه یک پرتقال و در هفته ۱۹ به اندازه یک میوه بزرگتر است.

خوشحال کردن کودک بابت خواهر یا برادر جدید
بعد از این که پروسه بارداری را برای او توضیح دادید و مسئله ورود یک نوزاد جدید را به خانه برایش باز کردید، بهتر است کاری کنید که او با هیجان و شوق بیشتری منتظر آمدن فرزند جدید باشد و در نتیجه می توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

اجازه دهید که او از طریق شکم تان با کودک ارتباط بگیرد
هنگامی که احساس کردید نوزاد داخل شکم تکان می خورد، اجازه دهید که فرزندتان هم این موضوع را درک کند. دست های او را روی شکم خودتان بگذارید و به او توضیح دهید که چه احساسی دارید. در چنین حالتی بیشتر از همیشه به وجود یک موجود جدید عادت می کند.

صحبت با جنین
در هفته ۲۴ بارداری جنین می تواند صدای اطراف را بشنود بنابراین کودک خود را تشویق کنید که با خواهر یا برادرش از همان زمان صحبت کند. به او توضیح دهید که از این به بعد او می تواند صدایش را بشنود و بنابراین هر دو با جنین صحبت کنید.

هنگام خرید ، فرزند اول خود را همراه کنید
اگر خواستید برای فرزند جدید چیزی بخرید، حتماً فرزند اول را نیز با خود همراه کنید تا آشنایی بیشتری با وضعیت یک نوزاد در منزل پیدا کند و شور و اشتیاق بیشتری برای آمدن او داشته باشد.

به کودک آموزش دهید که چگونه با فرزند جدید تعامل داشته باشد
همانطور که گفتیم می توانید از یک عروسک استفاده کنید. به او نشان دهید که چگونه باید کودک را ناز کرده و او را در آغوش بگیرد یا چگونه باید به نیاز های او توجه کند و با او مهربان و لطیف برخورد کند.
همچنین در این بین به او آموزش دهید که نباید زیر گوش نوزاد فریاد بزند یا به بدن او فشار وارد کند. به او توضیح دهید که نوزاد موجود بسیار لطیف و حساسی می باشد و باید به آرامی و لطافت با آن برخورد کرد.

ساک بیمارستان را با یکدیگر آماده کنید
سعی کنید در مورد لوازمی که در درک و فهم کودک شما هست، از او کمک بگیرید و ساک بیمارستان او را با خودتان همراه کنید و هر وسیله را که برمی دارید برایش توضیح دهید.

اگر فرزند شما نزدیک به سن نوجوانی است به او توضیح دهید
برای او شرح دهید که خواهر و برادر بزرگتر چه وظایفی در برابر نوزاد جدید دارند و چگونه باید از او مراقبت کنند تا خطری او را تهدید نکند. سعی کنید وظایف ساده مثل کمک کردن برای لباس پوشیدن را به او توضیح دهید.

اگر بعد از گفتن این موضوع به فرزندم، سقط جنین داشتم چه کار کنم؟
اگر چنین اتفاقات ناخوشایندی برایتان رخ داد، می توانید همین موضوع را به کودک خود توضیح دهید که کودک داخل شکم تان نتوانسته به اندازه کافی رشد کند و متولد شود و بعداً کودک دیگری متولد خواهد شد.

اشکال ندارد که کمی جلوی او گریه کنید یا ناراحت به نظر برسید و این قضیه کاملاً طبیعی است اما سعی کنید احساسات او را هم بشنوید و بیش از حد او را درگیر مسائل نکنید. از لحاظ عاطفی هم از خودتان بیشتر مراقبت کنید و سعی کنید نزدیکی بیشتری با کودک اول تان داشته باشید.