1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین زمان مصرف قرص فولیک اسید در بارداری

بهترین زمان مصرف قرص فولیک اسید در بارداری

بهترین زمان مصرف قرص فولیک اسید در بارداری

فولیک اسید یا فولات یکی از مهمترین ویتامین های خانواده ب است که مصرف آن در دوران بارداری ضروری است. فولیک اسید نقشی مهمی در رشد و شکل‌گیری لوله‌های عصبی جنین دارد و می‌تواند از بسیاری نقص‌های مادرزادی جلوگیری کند. اما چه زمانی باید قرص فولیک اسید را مصرف کرد و عوارض مصرف نکردن این قرص مهم چیست؟

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید نسخه تولید شده از ویتامین طبیعی ب به نام فولات است. اسید فولیک در آزمایشگاه تولید می‌شود و به غذاهای فرآوری شده و مکمل‌ها اضافه می‌شود. اسید فولیک ساختار مولکولی تقریبا مشابه با فولات دارد. این ماده مغذی نقش مهمی در تولید و تقسیم سلولی دارد. مطالعات نشان داده‌ زنانی که روزانه قبل از لقاح و در اوایل بارداری به میزان ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کرده‌اند، تا ۷۰٪ کمتر احتمال دارد که نوزادشان را با مشکلات جدی لوله عصبی به دنیا بیاورند.

اسید فولیک

چرا مصرف فولیک اسید در بارداری حیاتی است؟

محققان معتقدند کمبود فولیک اسید با عوارض جبران ناپذیری همراه می‌شود، چون این ماده مغذی مهم در رشد سیستم عصبی جنین نقش کلیدی دارد و از نقص‌‌های لوله عصبی در جنین پیشگیری می‌کند. رشد سیستم عصبی جنین در مراحل بسیار ابتدایی بارداری رخ می‌دهد، حتی قبل از زمانی که متوجه شوید که باردار هستید. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف فولیک اسید به کاهش خطر سایر نقص‌های مادرزادی مثل شکاف لب، شکاف کام و برخی از انواع خاص مشکلات قلبی نیز کمک می‌کند. همچنین خطر مسمومیت بارداری را کاهش می دهد. به همین دلیل، باید قبل از تلاش برای باردار شدن مصرف فولیک اسید را شروع کرد. به این دلیل که خیلی از بارداری‌ها ممکن است برنامه‌ریزی‌شده نباشد، پزشکان متخصص توصیه می کنند همه زنانی که در سن بارداری قرار دارند، روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند.

میزان فولیک اسید مورد نیاز زنان باردار چقدر است؟

میزان دوز مصرفی فولیک اسید را پزشک متخصص با توجه به شرایط زن باردار تعیین می‌کند. با این حال دوز مصرفی فولیک اسید روزانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میکروگرم است. پزشک متخصص ممکن است مولتی ‌ویتامین‌های ویژه بارداری که حاوی مقدار مناسبی فولیک اسید است را برای شما تجویز کند. در غیر این صورت ممکن است برای تامین میزان لازم فولیک اسید روزانه، علاوه بر مولتی‌ویتامین‌ها، قرص‌های فولیک اسید را تجویز کند که حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید است. بیشتر بخوانید: مصرف زیاد ویتامین در بارداری مفید یا خطرناک؟

قرص اسید فولیک در بارداری

کمبود فولیک اسید در بارداری چه عوارضی برای جنین دارد؟

کمبود اسید فولیک در دوران بارداری باعث بروز بیماری های عصبی مانند اسپینا بیفیدا، آنانسفالی و اوتیسم در کودک می‌شود. اما شایع‌ترین نقصهای لوله عصبی در جنین عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • اسپینا بیفیدا، بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات
  • تولد نوزاد با مشکلات قلبی و عروقی
  • آنانسفالی، عقب ماندگی شدید مغز
  • آنسفالوسل، یعنی بافت مغز به دلیل وجود سوراخ غیر طبیعی در جمجمه بیرون آمده و به زیر پوست برسد.
  • تولد نوزاد کم وزن

بهترین زمان مصرف فولیک اسید چه وقت است ؟

زمان و نحوه مصرف فولیک اسید در میزان جذب آن ها تاثیر زیادی دارد. بهترین زمان مصرف فولیک اسید بعد از خوردن غذا است. وقتی غذا می‌خورید ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین پروتئین‌های موجود در غذا از طریق روده جذب می‌شود. وقتی این مواد در حال جذب هستند، جذب فولیک اسید هم می تواند به نحو بهتری انجام شود. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند به تداخل دارویی توجه کنید. مثلا اگر ویتامین‌های مختلفی را با هم مصرف می‌کنید، چون ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک مکمل هم هستند، توصیه می‌شود این دو را همزمان مصرف کنید. بعد از مصرف فولیک اسید حداقل برای مدت ۲ ساعت چای و قهوه ننوشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *