1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان، خود را سرزنش نکنید!

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان، خود را سرزنش نکنید!

بیا نی نی/ یک روانشناس در رابطه با سرزنش نکردن خود به هر دلیلی توضیحاتی داد. هر آن چه در گذشته ما اتفاق افتاده و هر تصمیمی که گرفته ایم در زمان خودش درست بوده است. بنابراین، سعی نکنیم خودمان را برای هرچیزی سرزنش کنیم چون می تواند افکار منفی را در زندگی ما تزریق کند.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس،  در گفت و گو با بیا نی نی جوان، در رابطه با امتناع از سرزنش کردن خود به منظور تصمیم های زندگی اظهار کرد:باید بدانیم هر تصمیمی که در زندگی می‌گیریم نه به صورت تعمدی بلکه گاهی اوقات به طور ناآگاهانه، برای این است که جلوی ضربه‌های جدید را بگیریم و ممکن است بعد‌ها که به گذشته مان نگاه کنیم از بسیاری از تصمیمات خود احساس پشیمانی کنیم یا خنده مان بگیرد و به خودمان بگوییم چقدر تغییر کرده ایم و چقدر موضوع را جدی گرفته بودیم.

وی بیان کرد: هیچ گاه، برای گذشته‌ای که داشته اید و تصمیم‌هایی که گرفته اید، انسان‌هایی که وارد زندگیتان شده اند و به خاطر انسان‌هایی که تمامشان کرده اید خودتان را سرزنش نکنید.

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان خود را سرزنش نکنید!

این روانشناس گفت: هرچه که در گذشته ما بوده ارزشمند است حتی اگر امروز با مرور خاطراتمان طعم اشتباه را حس کنیم چراکه این طعم، یک طعم خیالی است و اشتباهی وجود ندارد.

کوهپایه زاده تصریح کرد: زندگی در هر زمان در درست‌ترین حالت خودش ادامه دارد و طعم تلخی که حس می‌کنیم به این علت است که در حقیقت، برای همه ما سخت است که پیش بینی هایمان درست از آب درنیایند و احساس بد به این خاطر است که نمی‌خواهیم قبول کنیم تصویر‌هایی که در ذهنمان از آدم‌ها و موقعیت‌ها ساخته ایم با واقعیت منطبق نیست!

وی ادامه داد: ما آدم‌هایی هستیم که سخت می‌توانیم واقعیت‌ها و تفاوت تصویر ذهنی مان با واقعیت را بپذیریم و اگر صبور باشیم و اجازه دهیم که با تجربیات و اتفاقاتی که رخ می‌دهد جلو برویم و تصمیم بگیریم، هربار آماده‌تر می‌شویم که تصویرهایمان از جهان و موقعیت‌ها حقیقی‌تر شوند.

این روانشناس افزود: اگر خودمان را در گذشته مان سرزنش کنیم روزی می‌رسد که با تصویر‌هایی از پیش تعیین شده به استقبال آدم ها، روابط و موقعیت‌ها نمی‌رویم، بلکه اجازه می‌دهیم آن‌ها همان طور که هستند جلو بیایند و در ذهن ما بنشینند.

کوهپایه زاده گفت: با همین تغییرات کوچک، امّا عمیق است که دیگر از آدم‌ها توقع نداریم شبیه تصاویر ذهنی ما باشند و با پیش بینی‌های عجیبمان به موقعیت‌های پیش رویمان نگاه نمی‌کنیم.

به خاطر تصمیم‌های اشتباهتان خود را سرزنش نکنید!

وی در پایان خاطرنشان کرد: به آدمی که در گذشته بوده اید نگاه کنید. آیا می‌بینید که چقدر تلاش کرده امّا ضربه نخورده است؟ آیا می‌بینید چقدر زیبا دوام آورده و تصمیم هایش را گرفته است؟ آیا می‌بینید چقدر دوست داشتنی است؟ امروز شاید متوجه شوید که او دچار اشتباه محاسباتی شده است امّا تنها با ” درک امروزتان ” می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید و این درک را مدیون تصمیم‌های تان در گذشته هستید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *