به مناسبت روز جهانی عینک آفتابی به اهمیت استفاده از این وسیله برای سلامت چشم ها پرداختیم
با رسیدن تابستان و روزهای گرم، بدن به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد. در این فصل علاوه بر این که باید مراقب باشید آب بدن‌تان کم نشود و گرمازده نشوید باید مراقب چشم‌هایتان هم باشید. اهمیت این موضوع آن‌قدر زیاد است که سازمان بهداشت جهانی برای تاکید بر ارزش مراقبت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش نور خورشید امروز ۲۷ ژوئن را روز جهانی عینک آفتابی معرفی کرده است. به همین بهانه قرار است در این مطلب بیشتر از تاثیر عینک آفتابی بر سلامت چشم بگوییم.
  دردسرهای عینک آفتابی نزدن!
اشعه ماوراءبنفش نور خورشید می‌تواند برای یک فرد واقعا دردسرساز شود و قرار گرفتن در معرض آن بیماری‌های چشمی را به دنبال داشته باشد. ناخنک چشم، آب مروارید و ماکولا یا تباهی لکه زرد از جمله این بیماری‌ها هستند که ممکن است کار فرد را به اختلال بینایی و جراحی برساند. به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند همه افراد نیازمند استفاده از عینک آفتابی هستند. هرچند افراد زیادی این توصیه‌ها را پشت گوش می‌اندازند و حتی افرادی‌که عینک آفتابی دارند، در زمان کوتاهی، مثلا فقط در هنگام ظهر از آن استفاده می‌کنند.
  حساس‌ها حواس‌شان باشد
استفاده از عینک آفتابی در همه فصل‌های سال لازم است اما در تابستان از واجبات است. فرقی ندارد چه ساعتی از روز است، هر بار که پایتان را از خانه بیرون می‌گذارید عینک بزنید. به‌خصوص اگر می‌دانید قرار است ساعت‌های طولانی در معرض نور طبیعی خورشید باشید. چشم‌های افرادی که جراحی چشم داشته‌اند یا داروهای آرام بخش، سولفامیدها یا داروهای پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند، به نور حساس‌تر است بنابراین این دسته  افراد باید مراقبت بیشتری داشته باشند و از عینک آفتابی غافل نشوند.
 کودکان هم عینک‌لازم اند!
چشم کودکان در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار حساس است. چشم آن‌ها تا ۱۲ سالگی توانایی فیلتر کردن اشعه UV را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید می‌تواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود. از آن‌جا که بسیاری از کودکان عصرهای تابستان را برای بازی بیرون از منزل انتخاب می‌کنند، استفاده از عینک آفتابی برای آن‌ها لازم است. قاب عینک کودکان باید از جنس پلی‌کربنات که انعطاف‌پذیر و نشکن است، باشد. برای انتخاب عینک کودکان به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی فکر نکنید چون این رنگ‌ها، نور زیادی را وارد چشم می‌کند.
  استانداردها فراموش نشود!
استاندارد بودن اولین گزینه‌ای‌ است که در خرید عینک آفتابی باید به آن توجه کرد. عینک استاندارد عینکی است که از چشم شما در مقابل دو اشعه UVA و UVB محافظت کند. بهتر است عینکی را انتخاب کنید که دو طرف چشم‌ تا منطقه گیجگاهی را بپوشاند تا محافظ خوبی در برابر برخورد اشعه ماوراءبنفش به چشم و پوست اطراف آن باشد.

نویسنده : انتصاری| روزنامه نگار