1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت پا‌های نوزادان هنگام نگه داشتن بنفش می‌شوند؟

به چه علت پا‌های نوزادان هنگام نگه داشتن بنفش می‌شوند؟

به چه علت پا‌های نوزادان هنگام نگه داشتن بنفش می‌شوند؟

قلب یک فرد به عنوان پمپی برای سیستم گردش خون عمل می‌کند که خون اکسیژن دار را از طریق شریان‌ها و سیاهرگ‌ها به بقیه بدن منتقل می‌کند. اگر قلب از کار بیفتد جریان خون متوقف می‌شود و بدن نمی‌تواند اکسیژن دریافت کند. قلب توسط یک دیواره عضلانی نازک پوشیده شده توسط شبکه‌ای از بافت همبند محافظت می‌شود. اگر این سد شکسته شود خون از رگ‌های خونی به داخل بافت‌ها یا حفره‌های اطراف نشت می‌کند و باعث تورم، التهاب یا حتی مرگ در اثر از دست دادن جریان خون می‌شود. رنگ آبی نتیجه کاهش جریان خون و اکسیژن در هنگام حرکت از طریق عروق باریک اندام است. در نوزادان آکروسیانوز باعث تغییر رنگ دست‌ها یا پا‌ها می‌شود که به دلیل کاهش دما در آن نواحی است. این معمولاً به عنوان ریختن رنگ آبی، بنفش یا تیره روی پوست توصیف می‌شود. در کودکان با پوست تیره‌تر تشخیص این مشکل می‌تواند دشوار باشد اما آکروسیانوز اغلب بی‌ضرر است. با این وجود اگر نوزاد دچار تغییر رنگ شود و علائم دیگری مانند مشکلات تنفسی یا آبی شدن لب‌ها در آن وجود داشته باشد ممکن است مشکل جدی‌تری باشد و باید فوراً درمان شود.

 دو شکل آکروسیانوز:

آکروسیانوز با تغییر رنگ غیر قابل توضیح در پوست مشخص می‌شود. آکروسیانوز اولیه به طور کلی ناچیز است اما آکروسیانوز ثانویه می‌تواند علامت یک وضعیت پزشکی جدی باشد. در نوزادان آکروسیانوز اولیه به طور کلی خوش خیم است و در چند روز اول زندگی خود به خود برطرف می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی اکسیژن کافی را به اندام‌ها پمپاژ نمی‌کنند. به عبارت دیگر این به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای سرد در اوایل زندگی است که بر جریان خون و اکسیژن از طریق عروق خونی تأثیر می‌گذارد. نوزادانی که پس از تولد زمانی را در مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند مستعد ابتلا به رگ‌های خونی هستند که به دلیل دما‌های پایین‌تر سفت شده‌اند.

 

 علائم آکروسیانوز:

  • انگشتان دست و پا آبی
  • جریان خون ضعیف
  • کاهش دمای پوست
  • تورم پا و دست
  • ضربان نبض طبیعی

آکروسیانوز اگرچه معمولاً یک بیماری خوش خیم است اما گاهی اوقات می‌تواند با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. آن‌ها عبارتند از:

سیانوز:

رنگ پوست مایل به آبی در ناحیه صورت کودک شما می‌تواند نشان دهنده وضعیتی به نام سیانوز باشد که در آن سلول‌های خونی نمی‌توانند اکسیژن را به خوبی حمل کنند. اگر مشکوک هستید که نوزاد شما این مشکل را دارد فوراً به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید.

 خال خال:

خال خال که به صورت پوست لکه دار در بدن نوزاد ظاهر می‌شود معمولاً خوش خیم است و جای نگرانی نیست. با این حال اگر لکه‌هایی را در پوست نوزاد نارس یا بیمار خود مشاهده کنید می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل زمینه‌ای گردش خون، عفونی یا حتی قلبی باشد.

 بیماری رینود:

نوزادانی که به بیماری رینود مبتلا هستند نسبت به سرما یا استرس واکنش اغراق‌ آمیزی نشان می‌دهند. آن‌ها ممکن است دوره‌های کوتاهی از بی‌حسی در دست‌ها، پا‌ها، گوش‌ها یا بینی خود را تجربه کنند حتی زمانی که در محیط‌های سرد نیستند.

چگونه آکروسیانوز را مدیریت کنیم؟

کار آزمایی‌های بالینی بسیار کمی گزینه‌های درمانی را بررسی کرده‌اند اما پزشکان ممکن است برخی از روش‌های زیر را به شما پیشنهاد کنند تا وضعیت کودکتان را مدیریت کنید:

گرم کردن بدن یک درمان مؤثر برای نوزادانی است که شرایطی شبیه هیپوترمی به نام آکروسیانوز را تجربه می‌کنند.

گرم نگه داشتن دست‌ها و انگشتان پا می‌تواند از شروع هیپوترمی در دیگران جلوگیری کند.

 برای درمان بیماران مبتلا به آکروسیانوز شدید می‌توان از دارو‌هایی مانند مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم، مسدود‌کننده‌های آلفا و مشتقات موضعی اسید نیکوتینیک استفاده کرد.

آیا طبیعی است که پا‌های یک نوزاد تازه متولد شده بنفش شود؟

گاهی اوقات دست و انگشتان نوزاد تازه متولد شده ممکن است آبی به نظر برسند زیرا گردش خون آن‌ها به اندازه کافی توسعه نیافته است. با این حال اگر بقیه بدن نیز آبی باشد این می‌تواند نشانه زردی باشد.

نتیجه‌گیری:

اگر تغییر رنگ پس از تغییر وضعیت بهتر به نظر می‌رسد احتمالاً به این معنی است که مشکل جدی برای کودک شما وجود ندارد. غیرعادی نیست که کودک شما کمی تغییر رنگ مایل به آبی در دست‌ها و پا‌های خود داشته باشد. با این حال اگر دست‌ها و انگشتان او کبود شده و با علائم دیگری همراه است در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. در موارد نادری که وضعیت کودک شما بدتر شده یا دچار مشکل تنفسی می‌شود ممکن است فوراً به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد.

 

منبع:

www.parentalquestions.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *