1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بچه من لاغره؟ حالا چیکار کنم؟

بچه من لاغره؟ حالا چیکار کنم؟

بچه من لاغره؟ حالا چیکار کنم؟

 بچه من لاغره؟ این سوال بیشتر پدر و مادرهاست. البته داشتن وزن زیر محدوده طبیعی با لاغر بودن فرق دارد. بعضی از بچه‌ها فیزیک بدنی لاغر و باریکی دارد و این فرم را همراه با یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مناسب حفظ می‌کنند و این مسئله کاملا طبیعی است اما داشتن وزن زیر محدوده طبیعی ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل تغذیه‌ای، پزشکی یا روانی باشد.

چگونه بفهمم وزن کودک من زیر وزن طبیعی است؟

وزن کردن کودک روی ترازو لزوما اطلاعات مناسبی برای ارزیابی اینکه وزن او زیر وزن طبیعی است یا نه به ما نمی‌دهد. اگر شما در این باره که وزن کودکتان زیر وزن طبیعی است یا نه نگرانید، با یک متخصص مشورت کنید. یک پزشک یا یک متخصص دوره دیده می‌تواند وزن و قد کودک شما را با جداول مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا مقایسه و یکسان‌سازی کند. وزن کودک زمانی زیر وزن طبیعی محسوب می‌شود که شاخص توده بدنی او برای سن و جنس کمتر از صدک ۵ درصد باشد. BMI یا نمایه توده بدنی به صورت تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر بدست می‌آید.

چرا پایین بودن وزن کودک نگران‌کننده است؟

برای لاغری بیش از حد کودکان و داشتن وزن زیر حد نرمال، چند علت محتمل است از جمله عدم مصرف کافی و متناسب مواد غذایی، ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای، استرس و فشار عصبی، فعالیت فیزیکی بیش از حد و وسواس، بی‌میل به غذا خوردن و توفق ناگهانی رشد.
کودکی که دچار سوتغذیه باشد بیش از سایر هم سن و سالانش که وزن نرمال دارند، دچار بیماری می‌شود. چنین کودکی ممکن است احساس خستگی، ضعف و کاهش تمرکز کند یا حتی دچار توقف در رشد یا مراحل تکاملی بلوغ شود.
بی‌میلی کودک نسبت به غذا خوردن می‌تواند نشانه‌ای از علائم اضطراب، حساسیت غذایی (ناراحتی‌هایی که بلافاصله پس از صرف غذا ایجاد می‌شود)، مصرف کافئین زیاد، ترس بیش از حد از چاقی یا حتی اختلالات روانی خوردن باشد. بیشتر بخوانید کودک بد غذا را اینگونه غذا خور کنید.

چگونه می‌توانم به کودک خود کمک کنم؟

اگر پزشک کودک‌تان پیشنهاد کرده که وزن فرزندتان افزایش پیدا کند، هدف اصلی در برنامه تغذیه‌ای کودک افزایش دریافت کالری است. بنابراین اگر کودک از نظر فیزیکی بسیار فعال است اجازه بدهید پیش از هر وعده غذایی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشد.

کودک من چقدر باید غذا بخورد؟

کودک خود را به مصرف مرتب وعده‌ها و میان وعده‌های متعدد و کوچک تشویق کنید. خوردن ۶ وعده کوچک برای کودک بسیار راحت‌تر از ۳ وعده بزرگ است. کودک شما باید در هر وعده به قدری غذا بخورد که برایش راحت باشد و اذیت نشود.
به کودک فشار نیاورید که بیشتر بخورد، در عوض غذاها و میان وعده‌های متنوعی را در طول روز برایش تدارک ببینید. وقتی به مدرسه می‌رود به او میان وعده بدهید تا در طول روز بخورد. بهترین میان وعده‌ها شامل ساندویچ های کوچک، کراکر، میوه‌های خشک، هویج، مغزها و… است.

چگونه می‌توانم یک تصور مثبت بدنی در ذهن کودک زیر وزنم ایجاد کنم؟

به یاد داشته باشید که هر کودکی یک موجود منحصر به فرد است. فرم بدنی هر کودک نیز منحصر به فرد و خاص خود است. بچه‌ها از نظر وزن، اندازه و شکل‌های بدنی با هم متفاوت هستند و با الگوهای متفاوتی رشد و تکامل پیدا می‌کنند.
کودک‌تان را مرتب وزن نکنید! خانه باید مکانی آرام و با پذیرش بالا برای کودک باشد و کودک در آن احساس آرامش کند.
کودک شما ممکن است نیازمند ویزیت‌های مرتب به منظور پیگیری وزن و وضعیت رشد باشد. از این فرصت برای اندازه‌گیری، جمع‌آوری اطلاعات وزنی و رشد و تکامل کودکتان (به جای وزن‌گیری مرتب در خانه) استفاده کنید.
در نهایت فراموش نکنید که وزن سالم وزنی است که بتواند به طور سالم نگهداری شود، کودک در آن وزن تحت تغذیه مناسب و کافی قرار گیرد، فعال باشد و احساس و تصور مناسب درباره فرم بدن و وزن خود داشته باشد.

کودک لاغر من باید چه چیزهایی بخورد؟

کالری‌های اضافه را از موادی انتخاب و به کودک بدهید که حاوی مواد مغذی بیشتری باشند. اجازه ندهید کودک خود را با کالری‌های غیر مفید مانند شکلات، نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه، غذاهای پرچرب و فست فود‌ها پر کند!بیشتر بخوانید غذاهای ممنوع برای نوزادان.

پیشنهادهایی از هر گروه غذایی:

غلات: غلات کامل، پنکیک خانگی، ذرت، پاستا و… سیب زمینی تنوری، سیب زمینی شیرین
سبزیجات: بروکلی، کدو، خیار، قارچ و…
میوه‌ها: میوه‌های کمپوت شده، میوه خشک شده و میوه تازه و….
لبنیات: شیر طعم‌دار شده، پنیر ، پنیر کاتیج، ماست، پودینگ و…
گوشت و حبوبات : تخم مرغ، کره بادام زمینی، ماهی تن، مرغ، گوشت چرخ کرده، ماهی سالمون، مغز ها، لوبیا، نخود و….
ترکیبات غنی از کالری:
کره بادام زمینی + ژله
ماکارونی با پنیر
حموص + نان جوی خشک
اسموتی میوه با ماست
سیب زمینی تنوری با بروکلی و پنیر
گوشت + نان ذرت
تست فرانسوی+ پنکیک +گوشت + میوه
وقتی غذا درست می‌کنید، چربی‌های غذا را از منابع سالم و بی‌ضرر برای قلب (مانند روغن‌های گیاهی به جای کره ، مارگارین و خامه ترش) انتخاب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *