1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تاثیرات داشتن دوست در دوران کودکی

تاثیرات داشتن دوست در دوران کودکی

تاثیرات داشتن دوست در دوران کودکی

بسیاری از بچه‌ها بهترین دوست یا گروهی از بهترین دوستان را دارند اما یک یا چند نفر را به عنوان “بهترین دوست” مشخص می‌کنند. با این حال ممکن است یک یا چند نفر از این کودکان بیشترین زمان را با فرزند شما بگذرانند و به طور واقعی بهترین دوست شوند. این روابط ممکن است سال‌ها طول بکشد یا کوتاه مدت باشد. برخی از بچه‌ها در طول دوران کودکی خود با تعدادی از بهترین دوستان خود دعوا می‌کنند و برخی دیگر ممکن است همان دوست را در تمام زندگی خود حفظ کنند. سپس بچه‌های دیگری وجود دارند که دارای گروه کوچک یا بزرگی از دوستان هستند که واقعاً هیچ یک را به دیگری ترجیح نمی‌دهند، دیگران هنوز ممکن است دوستی‌های نزدیک زیادی نداشته باشند و تنهایی بازی کردن را ترجیح دهند. کودکانی که بیشترین وقت خود را با هم می‌گذرانند مانند نشستن در کنار یکدیگر در کلاس، بازی در یک تیم ورزشی مشابه، شرکت در یک باشگاه یا فعالیت مشابه یا زندگی در کنار خیابان در کنار یکدیگر احتمال بیشتری دارد که روابط خوبی باهم دیگر داشته باشند. 

آیا بچه‌ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

بهترین دوستی‌ها اغلب بخش ارزشمندی از دوران کودکی هستند. بچه‌ها در این روابط زمان قابل توجهی را با هم می‌گذرانند و تمایل دارند روابط بسیار نزدیکی ایجاد کنند. ممکن است نگران باشید که فرزند شما با تمرکز زیاد روی یک دوست دایره اجتماعی خود را بیش از حد محدود کرده است. همچنین ممکن است تعجب کنید که در صورت از بین رفتن این دوستی‌ها چگونه از فرزند خود حمایت کنید. ما به چگونگی توسعه مهارت‌های دوستی در سنین مختلف و برای انواع مختلفی از کودکان و آنچه والدین می‌توانند برای حمایت از فرزند خود در توسعه مهارت‌های دوستی انجام دهند می‌پردازیم.

ایجاد شدن دوستی‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟

تعداد و کیفیت دوستی‌ها برای هر کودک متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند نوع شخصیت، مهارت تنظیم احساسات و رفتارهای اجتماعی که در دوستی مهم است.

چرا دوستی کودکان اهمیت دارد؟

دوستی‌های دوران کودکی اهمیت دارند زیرا آنها همراهی، حمایت، تعامل اجتماعی در سطح همسالان و فرصتی برای کشف اینکه خارج از واحد خانواده خود هستند را برای کودکان فراهم می‌کنند.

– ارزش خود:

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن گروهی قوی از دوستان به کودکان کمک می‌کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. به طور خاص داشتن بهترین دوست ارزش خود را افزایش می‌دهد و احساسات مثبتی در مورد مدرسه و همکلاسی‌های آنها ایجاد می‌کند.

– مهارت‌های کلیدی اجتماعی:

در دوران کودکی و نوجوانی دوستی‌ها به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های مختلفی مانند حل مسئله، حل تعارض، توانایی سازش، مهارت‌های گوش دادن، تدبیر، تنظیم احساسات، استقلال، شکل‌گیری هویت و ایجاد حس تعلق یا اجتماع را توسعه دهند.

– هوش هیجانی:

 تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی (ظرفیت تنظیم احساسات و مناسب بودن از نظر اجتماعی) بیشتر از هوشی پیش بینی کننده باعث موفقیت بزرگسالان است. وقتی کودکان همسالان مثبت دارند احتمالاً مهارت‌های تنظیم هیجان، مهارت حل تعارض و مهارت حل مسئله را افزایش می‌دهند.

کدام دوستی‌ها بهترین هستند؟

دوستی‌های منظم مهم هستند و می‌توانند نیازهای مختلف کودکان را برآورده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک شبکه قوی از دوستی‌ها (از جمله اما نه محدود به داشتن بهترین دوست) در دوران کودکی برای سازگاری و بهزیستی مثبت روانی مفید است. 

پذیرش انواع مختلف دوستی‌ها:

داشتن بهترین دوست مزایای زیادی دارد. مانند صمیمیت، احساس تعلق و رفاقت. اما نداشتن بهترین دوست لزوما چیز بدی نیست. داشتن دوست صمیمی نیز دارای معایب احتمالی است. به عنوان مثال وقتی دوستی به پایان برسد کودک می‌تواند احساس غم و اندوه، عصبانیت، تنهایی، خیانت یا طرد شدن داشته باشد. اگر فرزند شما بهترین دوستی را دارد دیگر شما افکار، احساسات یا قضاوت خود را در مورد دوست به کودک تحمیل نکنید.

چگونه والدین می‌توانند مهارت‌های دوستی را تقویت کنند؟

راه‌های زیادی وجود دارد که والدین می‌توانند به کودکان در ایجاد و حفظ دوستان کمک کنند. والدین به سادگی فرصت‌هایی را برای فرزندان خود فراهم کنند تا با همسالان همفکر خود تعامل داشته باشند. به سادگی پشتیبانی اولیه را برای معاشرت مثبت ارائه دهید سپس ببینید آیا بچه‌ها کلیک می‌کنند یا خیر.

نتیجه‌گیری:

والدین می‌خواهند فرزندانشان در روابط دوستانه خود شاد باشند. بنابراین ممکن است نگران باشید که فرزند شما بهترین دوست را ندارد یا اگر فرزند شما وقت خود را با بهترین دوست بگذراند نگران باشید. بهترین دوست می‌تواند نیروی مثبتی در زندگی فرزند شما باشد اما این رابطه برای رفاه او لازم نیست.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *