1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تخت خواب مناسب نوزاد، چه مشخصه‌ای دارد؟

تخت خواب مناسب نوزاد، چه مشخصه‌ای دارد؟

نوزادان بیشتر از هر جایی وقت خود را در تختخواب می‌گذرانند، دقیقا به همین دلیل ساده، راحتی و ایمنی تخت ضروری و مهم است. با نکات خرید تخت خواب مناسب نوزاد آشنا شوید.

تخت خواب مناسب نوزاد

نوزادان بیشتر از هرجایی وقت خود را در تختخواب می‌گذرانند، دقیقا به همین دلیل ساده، راحتی و ایمنی تخت ضروری و مهم است. در این مقاله با نکات خرید تخت خواب مناسب نوزاد آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هنگام خرید تخت خواب نوزاد به چه چیزهایی دقت کنید
  • انواع تخت خواب نوزاد
  • نکات ایمنی مهم

از آنجا که نوزادان تا زمانی که بتوانند راه بروند از تخت زیاد استفاده می‌کنند، بهتر است آنچه انتخاب می‌کنید تا ۲سالگی تا ۳سالگی کودک مناسب باشد.

بسیاری از مادران از چند ماه قبل از زایمان تخت نوزاد را تهیه می‌کنند، اما اگر فرصت خرید دست نداد خودتان را نگران نکنید چون برای چند هفته اول می‌توانید از گهواره استفاده کنید. 
 

هنگام خرید تخت خواب نوزاد به چه چیزهایی دقت کنید

۱- چه اندازه فضا دارید
بسیاری از والدین به دلیل محدودیت جا تخت‌های قابل‌حمل یا انواع کوچک را به انواع بزرگ‌تر ترجیح می‌دهند. حتی برخی انواع تخت تاشو هستند و برخی دیگر چرخ دارند و به این ترتیب شما می‌توانید به‌راحتی آن را به هر جا که دلتان خواست انتقال دهید.

۲- استحکام تخت چطور است
در فروشگاه، یک تکان اساسی به تخت بدهید، اگر تکان خورد یا جرجر صدا داد، شاید درست نصب نشده باشد، بنابراین بهتر است دنبال یک تخت دیگر بگردید.

تخت خواب مناسب نوزاد، چه مشخصه‌ای دارد؟

۳- نوع تشک چیست

 دو نوع تشک رایج انواع فومی و فنری که هر دو ضخامتی بین ۷ تا ۱۵ سانتیمتر دارند. برای تشک‌های فومی، بیشتر از ضخامت، چگالی بالای آن اهمیت دارد. وزن می‌تواند یک شاخص خوب باشد به‌طوری که تشک سنگین‌تر چگال‌تر است.

۴- اندازه تخت چطور است
 داخل تخت باید با یک تشک استاندارد که دست‌کم ۱۳۰ سانتیمتر طول و ۷۰ سانتیمتر عرض دارد، پوشیده شود. در مورد قسمت‌های چوبی هم دقت کنید که به‌راحتی قابل‌نصب باشد‌.

۵- ارتفاع تشک چطور تنظیم می‌شود
اغلب تخت‌ها این قابلیت را دارند که تشک تخت را بالا و پایین ببرید و به این ترتیب ارتفاع را تنظیم کنید. زمانی که نوزاد نشستن را یاد می‌گیرد باید ارتفاع تشک را کم کنید چون ممکن است بتواند به کمک نرده‌های تخت بایستید و از تخت خارج شود. 

 
انتخاب تخت نوزاد، راهنمای کامل
 

انواع تخت خواب نوزاد

تنوع زیادی از انواع تخت نوزاد در بازار وجود دارد، اما برخی انواع رایج تخت نوزاد عبارت‌اند از:

  • تخت استاندارد
    احتمالا اگر چشم‌هایتان را ببندید، تختی که برای نوزادتان تصور می‌کنید از این نوع است که چهار طرف ثابت دارد. مزیت این نوع تخت‌ها این است که ارزان و محکم‌اند و مدت طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید، اما عیبش این است که راحت نمی‌توان آن را انتقال داد و امکانات سایر تخت‌ها را ندارد.

    فاصله نرده‌های تخت از یکدیگر نباید به‌گونه‌ای باشد که سر نوزاد در آن گیر کند. وقتی تخت را در خانه نصب کردید، حتما آن را دور از پنجره و پرده بگذارید.

  • تخت نوزاد قابل‌تبدیل
    این تخت‌ها همزمان با رشد نوزاد قابل تبدیل بر اساس سایز او هستند. دقت کنید که برای این نوع تخت‌ها باید کیت مخصوص تبدیل تخت را هم خریداری کنید.
    مزیت این نوع تخت‌ها این است که مقرون‌به‌صرفه بوده و مدت طولانی می‌توان از آن استفاده کرد، اما این امکان وجود دارد که با طراحی داخلی خانه متناسب نباشد و حتی در طول زمان فرسوده شود.
  • تخت متحرک
    اگر فضای کمی دارید، این تخت مناسب شماست. قابلیت انتقال تخت از یک اتاق به اتاق دیگر به شما این امکان را می‌دهد در حالی‌که به کارهای خانه می‌رسید چشمتان به نوزادتان باشد.
    فقط مطمئن شوید تخت از درگاه در رد می‌شود. مزیت این تخت این است که برای خانه‌های کوچک مناسب است، اما تنوع طراحی آن زیاد نیست و باید مرتب بررسی شود تا جایی از آن نشکسته باشد. 

تخت خواب مناسب نوزاد، چه مشخصه‌ای دارد؟

نکات ایمنی مهم
بیشتر تخت‌های موجود در بازار، استانداردهای ایمنی اجباری و حتی اختیاری را دارند. اما برای اطمینان بهتر است برخی نکات ایمنی را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال فاصله نرده‌های تخت از یکدیگر نباید به‌گونه‌ای باشد که سر نوزاد در آن گیر کند.
وقتی تخت را در خانه نصب کردید، حتما آن را دور از پنجره و پرده بگذارید چون امکان دارد نوزاد پرده را دور خود بپیچد و خفه شود یا خود را بالا بکشد و از پنجره به بیرون سقوط کند.
هیچ وقت از تختی که نرده‌های یک طرف آن قابل پایین آمدن است استفاده نکنید، چون نرده متحرک خطرات جدی برای نوزاد خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *