1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تزریق واکسن ام ام آر در بارداری چه عوارضی دارد؟

تزریق واکسن ام ام آر در بارداری چه عوارضی دارد؟

تزریق واکسن ام ام آر در بارداری چه عوارضی دارد؟

ابتلا به سرخجه در بارداری میتواند باعث سقط جنین و سایر مشکلات شود. بنابراین به زنان توصیه میشود واکسن سه گانه ام ام آر یا همان واکسن سرخک، اوریون و سرخجه را برای کاهش خطرات تزریق کنند. اما آیا تزریق واکسن ام ام آر در بارداری عوارضی به دنبال دارد؟

چرا عفونت سرخجه در بارداری خطرناک است؟

برای زنان در سن باروری، تزریق واکسن ام ام آر بسیار مهم است. عفونت با ویروس سرخجه که می‌تواند باعث علائم خفیف آنفلوآنزا و بثورات در کودکان و بزرگسالان شود، جدی نیست و به لطف واکسیناسیون در دوران کودکی موارد ابتلا نادر است. اما اگر مادر باردار باشد و جنین در حال رشد در رحم داشته باشد می‌تواند آسیب جدی به جنین وارد کند.

واکسن mMR

خطرات احتمالی بارداری و عفونت سرخجه

  • نقایص هنگام تولد یا سندرم سرخجه مادرزادی: در طول سه ماهه اول خطر این مشکل ۸۵ درصد است. عفونت بین هفته سیزدهم و شانزدهم بارداری منجر به سندرم مادرزادی سرخجه در حدود ۵۴ درصد نوزادان می‌شود. این خطر در سه ماهه دوم به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و عفونت‌های سه ماهه سوم به ندرت منجر به نقایص مادرزادی هنگام تولد می‌شود. این سندرم اغلب شامل کوری، کاهش شنوایی، نقص قلب، میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی است.
  • سقط جنین
  • مزده زایی
  • تولد زودرس

حتی با این که سرخجه در حال حاضر نادر است پزشکان معمولا همه خانم‌ها را آزمایش می‌کنند تا ببینند که در اولین مراجعه در بارداری از عفونت مصون باشند.

پزشکان چه زمانی تشخیص تزریق واکسن ام ام آر می‌دهند؟

واکسن ام ام آر به منظور محافظت در برابر سرخجه، سرخک و اوریون طراحی شده است. این ماده با ویروس‌های زنده ضعیف شده تهیه شده است. بنابراین پزشکان معمولا توصیه می‌کنند حداقل یک ماه بعد از دریافت واکسن از بارداری خودداری کنند تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.
با وجود این برخی اوقات ممکن است خانمهایی که از واکسیناسیون آگاهی ندارند باردار شوند. محققان در مطالعاتی که برای واکسیناسیون در بارداری انجام دادند دریافتند:

  • هیچ یک از این افراد نوزاد با سندرم سرخجه مادرزادی به دنیا نیاوردند.
  • میزان سقط جنین بالاتر از جمعیت عمومی نبود
  • محققان نتیجه گرفتند که به نظر نمی‌رسد واکسیناسیون سرخجه در اوایل بارداری خطرناک باشد.

اگر در بارداری واکسن ام ام آر دریافت کردید…

اگر واکسن ام ام آر را در بارداری دریافت کردید، نگران نباشید. توصیه برای باردار شدن بعد از دریافت واکسن براساس یک خطر نظری است و مدرکی مستند از این خطرات وجود ندارد و احتمال اینکه بارداری سالمی را پشت سر بگذارید بسیار است.

واکسن MMR در بارداری

چه کسی باید واکسن ام ام آر را دریافت کند؟

طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها بزرگسالانی که در سال ۱۹۵۷ یا بعد از آن متولد شده‌اند باید حداقل یک بار تزریق واکسن سه گانه را داشته باشند مگر اینکه:

  • آزمایشگاه نشان دهد که فرد نسبت به هر سه بیماری سرخک، سرخجه و اوریون مصون است.
  • ایمن سازی برای آنها مشکل است به طور مثال حساسیت دارند.

چه زمانی باید واکسن دریافت کرد؟

اگر به دنبال زمان ایده‌آل برای بارداری هستید باید بدانید در صورتی که به فکر بارداری هستید قبل از اقدام بهتر است واکسن را دریافت کنید. اگر قصد بارداری دارید و هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اید میتوانید آزمایش دهید تا ببینید در صورتی که در گذشته به آن مبتلا شده‌اید در حال حاضر مصون هستید یا خیر.
اگر باردار هستید و قبل از بارداری واکسن ام ام آر را دریافت کرده اید در این صورت مصون هستید و لازم نیست نگران باشید. اگر واکسن را در دوران بارداری دریافت کرده اید نیز نباید وحشت کنید اگر لازم به بررسی باشد پزشک به شما اطلاع خواهد داد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *