1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تصورات اشتباه خانواده ها درباره قد کودکان

تصورات اشتباه خانواده ها درباره قد کودکان

قد کودکان

 خانواده ها درباره قد کودکان چه تصورات غلطی دارند

همیشه پدر و مادرها می خواهند فرزندانشان قد بلندتری داشته باشند چرا که فکر می کنند قد بلند نشانه سلامت است ودر ورزش و همین طور زمینه های مختلف زندگی به موفقیت بیشتر منجر خواهد شد.این والدین همیشه نگران قد کوتاهی فرزندانشان هستنداما این نگرانی نباید منجر به تصورات اشتباه در این زمینه شود.

تصورات اشتباه خانواده ها درباره کوتاه قدی کودکان

خیلی از پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان قد بلند باشد و نگران هستند که این اتفاق نیفتد. اما این نگرانی نباید منجر به تصورات اشتباه در این زمینه شود. مثلا اگر رشد قد مثل اوایل زندگی کودک نباشد نباید نگران شوند. یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان می گوید:«والدین نباید انتظار داشته باشند که سرعت رشد کودک همچون سرعت رشد اولیه باشد زیرا این سرعت در مراحل بعدی رشد کمتر خواهد شد ‎ . ‎

قد کودکان

رشد قد کودکان در فصول مختلف چگونه است

ضمن اینکه رشد قدی کودکان در ماه ها و فصل های مختلف متفاوت است. به نحوی که معمولا رشد قد در بهار و تابستان بیش از پاییز و زمستان است.از یک سو رشد نرمال کودک نشانه ای خوب از سلامتی است و کوتاه قدی می تواند نشانه ای از ابتلا به برخی از بیماری ها باشد.قد کودک حتما باید به شکل دقیق وصحیح اندازه گیری شود برای همین توصیه می کنیم که پزشک قد کودکانی را که کمتر از ۲ تا ۳ سال داشته و هنوز توانایی ایستادن در وضعیت کاملا راست و مستقیم را ندارند به صورت خوابیده اندازه گیری کرده و قد کودکان را بعد از سه سالگی حتما به صورت ایستاده اندازه گیری کند ‎ . ‎ ‏ کودکان نرمال معمولا در سال اول تولد حدود ۲۵ سانتیمترقد می کشند.»‏

قد کودکان

آیا شما هم درباره رشد قد کودکتان نگرانید

توصیه های کاربردی
۱- با مشاهده تفاوت رشد قدی بین فرزندان با سایر کودکان مخصوصا هم کلاسی های آنها سریعا و بدون عاقبت اندیشی اقدامات تهاجمی و هزینه های گزاف را بر بودجه خانواده تحمیل نفرمایید و جگرگوشه خود را به رنج و عذاب عوارض غیرقابل پیش بینی سوق ندهید .
۲- در آغاز با تنوع دادن در خورد و خوراک و نظم و انضباطی در خواب شبانه و عدم حذف صبحانه و عادت دادن فرزندتان به صرف میان وعده های نیم روز و عصرانه از دانه ها، مغزها، میوه و سبزیجات از بروز گرسنگی های سلولی و کاهش ترشح هورمون رشد جلوگیری نمایید .
۳- با انجام آزمایشات ادواری در پارامترهای مایعات بدن از کاستی های فرزندتان به موقع آگاهی پیدا کرده و با رفع آنها روند رشد طبیعی او را تضمین نمایید .
۴- از عادت دادن کودک به مصرف شیرینی، شکلات، بستنی، چیپس و پفک و سرگرم شدن آنها به تماشای کارتن و بازی کردن با وسایل الکترونیکی جدا خودداری نمایید .
۵- از دادن غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات های مرکب قبل از فعالیت های بدنی و پس از آن به افزایش ترشح هورمون رشد منجر می گردد، استفاده نمایید چون هورمون رشد ۲ ساعت بعد از خواب عمیق ترشح می شود، شام پرچرب و سنگین به کودک داده نشود .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *