1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟

در دوران بارداری تغییراتی در پوست، مو و ناخن‌های خانم‌ها ایجاد می‌شود که بیشتر آن‌ها طبیعی است و بعد از بارداری از بین می‌رود. این مقاله به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید تغییرات مو و ناخن در بارداری چگونه است؟

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟

در دوران بارداری تغییراتی در پوست، مو و ناخن‌های خانم‌ها ایجاد می‌شود که بیشتر آن‌ها طبیعی است و بعد از بارداری از بین می‌رود. این مقاله به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید تغییرات مو و ناخن در بارداری چگونه است؟

تغییرات پوست در بارداری: استرچ مارک‌ها

  • اکثر زنان باردار خط‌هایی را روی شکم خود مشاهده می‌کنند که به آن‌ها «استرچ مارک» می‌گویند.
  • برخی از خانم‌ها هم روی سینه و باسن خود این خطوط را می‌بینند. این خطوط روی شکم و پایین‌تنه، با بزرگ شدن نوزاد در رحم ظاهر می‌شود.
  • روی سینه‌ها هم همین اتفاق می‌افتد. با بزرگ شدن سینه‌ها که برای شیردهی آماده می‌شوند، می‌توانید استرچ‌مارک‌ها را ببینید.
  • در دوران بارداری، استرچ مارک‌ها ممکن است قرمز، قهوه‌ای یا حتی بنفش به نظر برسد. این خطوط پس از زایمان محو می‌شوند و چندان قابل توجه نیستند.
  • بسیاری از لوسیون‌ها و روغن‌ها می‌توانند این علائم را کاهش دهند، اما واقعا نمی‌توانند از ایجاد علائم کشش جلوگیری کنند.
  • پیشگیری از افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به علائم کشش یا همان استرچ‌مارک‌ها را به حداقل برساند.

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟
سایر تغییرات پوستی در دوران بارداری
تغییر سطح هورمون‌ها در دوران بارداری ممکن است تاثیرات دیگری بر پوست شما داشته باشد.
در برخی از خانم‌ها لکه‌های قهوه‌ای یا زردرنگ در اطراف چشم‌ها، روی گونه‌ها و بینی ایجاد می‌شود که به آن «ماسک بارداری» می‌گویند.
اصطلاح پزشکی آن هم «کلوزما» است.

در دوران بارداری، بالا بودن استروژن، مرحله رشد موها را طولانی‌تر می‌کند در نتیجه ریزش مو کمتر می‌شود. برخی از خانم‌ها هم در این دوران متوجه می‌شوند که موهای آن‌ها درخشان‌تر شده یا در بافت آن‌ها تغییراتی به وجود آمده است.

در وسط پایین شکم برخی از خانم‌ها هم یک خط تیره ایجاد می‌شود.
برای جلوگیری از این تغییرات، از لباسی استفاده کنید که شما را در برابر آفتاب محافظت می‌کند. حتما از ضد آفتاب مناسب بهره بگیرید.

نور خورشید می‌تواند تغییرات پوستی دوران بارداری را تیره‌تر کند. استرچ‌مارک‌ها بیماری پوستی مرتبط با بارداری هستند که به نظر می‌رسد ظاهر شدن آن‌ها باعث ناراحتی بیشتر خانم‌ها می‌شود.
این خطوط می‌توانند دائمی باشند و کارهای کمی می‌توان برای جلوگیری از وقوع، یا کاهش آن‌ها انجام داد.

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟
تغییرات مو در بارداری، آیا ضخیم شدن آن‌ها معمول است؟
ممکن است متوجه شده باشید که موهای شما در دوران بارداری پرتر شده‌اند. در واقع موهای شما در این دوران، رشد بیشتری ندارد و تارهای مو هم ضخیم‌تر نمی‌شوند، فقط دیرتر از معمول دچار ریزش مو می‌شوید.
به طور معمول، ۸۵ تا ۹۵درصد موهای سر شما در حال رشد است و ۵ تا ۱۵ درصد دیگر در مرحله استراحت قرار دارند.
بعد از دوره استراحت، این موها به طور طبیعی می‌ریزند (اغلب هنگام شانه زدن یا شامپو زدن موها) و موهای جدید جایگزین آن‌ها می شود.

ریزش صد تار مو در طول روز برای یک زن، طبیعی است.
در دوران بارداری، بالا بودن استروژن، مرحله رشد موها را طولانی‌تر می‌کند در نتیجه ریزش مو کمتر می‌شود.
برخی از خانم‌ها هم در این دوران متوجه می‌شوند که موهای آن‌ها درخشان‌تر شده یا در بافت آن‌ها تغییراتی به وجود آمده است. (مثلا موهای فر ممکن است صاف‌تر شوند)
به احتمال زیاد پس از زایمان، موهای شما این حد از زیبایی و درخشش را حفظ نخواهند کرد.
پس از زایمان، چرخه رشد/استراحت موها به الگوی قبلی خود باز می‌گردد، بنابراین ممکن است حدود ۱ تا ۵ ماه پس از زایمان متوجه شوید که موهایتان ریزش بیشتری دارد.
اما همه خانم‌های باردار، قبل و بعد از زایمان متوجه تغییرات چشمگیر در موهای خود نمی‌شوند. این تغییرات در خانم‌هایی که موهای بلندتری دارند، آشکارتر است.

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟
آیا داشتن موهای بیشتر در صورت یا بدن طبیعی است؟

  • متاسفانه، موهای صورت و بدن شما ممکن است در دوران بارداری سریع‌تر رشد کنند که این موضوع احتمالا به دلیل افزایش هورمونی به نام آندروژن است.
  • برای از بین بردن موهای زائد، می‌توانید موها را اپیلاسیون یا اصلاح کنید.
  • یادتان باشد که از مواد شیمیایی که می‌توانند جذب جریان خون شوند، اجتناب کنید.
  • به نظر می‌رسد که تکنیک‌های دائمی رفع موهای زائد مانند لیزر و الکترولیز بی‌خطر باشند، اما هورمون‌هایی که باعث ایجاد رنگدانه‌های اضافی در دوران بارداری می‌شوند، می‌توانند باعث تیره شدن پوست پس از استفاده از این روش‌های زیبایی شوند، به ویژه اگر پوستی تیره‌تر دارید.
  • علاوه بر این، لیزر و الکترولیز ممکن است دردناک باشند.
  • نگران نباشید! در هر صورت، بیشتر این موهای زائد باید سه تا شش ماه پس از زایمان از بین بروند.

تغییرات مو و ناخن در بارداری، چگونه است؟
تغییرات ناخن در بارداری، آیا سریع‌تر رشد می‌کنند؟
بله، اگر چه ممکن است متوجه این تفاوت نشوید. ناخن‌های برخی از زنان باردار، سفت‌تر، اما ناخن‌های برخی دیگر نرم‌تر یا شکننده‌تر می‌شود.
این تغییرات، موقتی هستند و ناخن‌های شما باید کمی بعد از زایمان به حالت عادی بازگردند.

اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین می‌کنید، ناخن‌های دست شما باید سه تا شش ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. (این اتفاق برای ناخن‌های پاها ممکن است نه ماه تا یک سال طول بکشد)
در عین حال، می توانید از ناخن‌های خود با پوشیدن دستکش هنگام شستن ظرف‌ها یا نظافت منزل محافظت کنید.
استفاده از کرم مرطوب‌کننده هم مخصوصا روی پوست اطراف ناخن‌ها و روی ناخن‌ها (به‌ویژه اگر شکننده هستند) می‌تواند در محافظت آن‌ها موثر باشد.

متخصصان پوست و مو در کلینیک بیا نی نی می‌توانند به سئوال‌های شما پاسخ بدهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *