خراسان/ اگر نمی‌توانید مادرتان را این روزها به دلایل شیوع بیماری کرونا در آغوش بگیرید، حتما به او زنگ بزنید! به تازگی محققان دریافتند، صحبت کردن به اندازه به آغوش کشیدن مادر در کاهش استرس و اضطراب موثر است. افزایش ترشح هورمونی به نام اکسی توسین باعث ایجاد کشش بین مادر و کودک می‌شود که با تماس جسمی نزدیک، اغلب از طریق لمس پوست کودک در شیردهی و اوایل دوران کودکی ارتباط مستقیم دارد. همه کودکان در زمان بی‌تابی و تنش با پناه بردن به آغوش مادر آرام می‌گیرند.

در این بین نیاز به ارتباط نزدیک و بغل کردن مادر محدود به سن خاصی نیست و در همه دوران زندگی لذت امنیت را به فرد القا می‌کند. با وجود این و طی همه‌گیری ویروس کرونا و الزام دوری از خانواده به منظور انتقال ندادن بیماری، همه ما این امکان را از دست دادیم اما جالب است بدانید جدیدترین یافته‎ها حاکی از پاسخ شیمیایی مشابه آغوش مادر و صدای او بر آرامش فرزند است، یعنی شنیدن صدای مادر حتی از پشت تلفن اثری مشابه با در آغوش گرفتن دارد و استرس را کاهش می‌دهد.

نمونه‌های حاصل از این آزمایش ها که روی ۶۱ دختر ۷ تا ۱۲ ساله و در شرایط حسی متفاوت انجام شد پاسخ هورمونی مشابه را در ارتباط تلفنی یا جسمی با مادر نشان می‌داد. کورتیزول بزاق این دختران بسیار کمتر از افرادی بود که پس از موقعیت استرس ‌زا هیچ تماسی با مادران خود نداشتند. این مقاله در مجله Proceedings of the Royal Society B چاپ و منتشر شده است. شایان ذکر است دانشمندان به دنبال پیدا کردن الگوهای معنادارتر و نتایج تکمیلی این پژوهش هستند.

مترجم : مهدیس مرادیان