خراسان/ خانمی ۲۱ ساله‌ام و دانشجو. شوهرم من را درک نمی‌کند و به همین دلیل، هر وقت می‌خواهم که خواسته‌هایم را به او بگویم، با مشکل روبه‌رو می‌شوم. یک جورهایی، جرئت گفتن خواسته‌هایم را به شوهرم ندارم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
 پاسخ 
مخاطب گرامی، ظاهرا در ارتباط موثر با شوهرتان دچار مشکل شده‌اید و این موضوع برای شما آزار دهنده شده است. با توجه به نکاتی که در پیامک‌تان مطرح کردید، درباره تکنیک جرئت‌ورزی در ادامه، توضیحاتی ارائه می‌شود که مشکل‌گشای شما خواهد بود.
 جرئت‌ورزی معادل پرخاشگری نیست
جرئت‌ورزی معادل و برابر با پرخاشگری نیست؛ برعکس، جرئت‌ورزی یعنی ایستادن برای آن چه که به آن اعتقاد دارید و از نظر شما درست است. جرئت‌ورز بودن به ما کمک می‌کند که درباره خودمان احساس بهتری پیدا کنیم، همچنین عزت‌نفس و اعتماد به نفس ما را افزایش می‌دهد. رفتار جرئت‌ورزانه به تعاملات بین فردی مثبت‌تری منجر می‌شود. جرئت‌ورزی به افراد کمک می‌کند که بدون تضعیف حقوق دیگران، حقوق شخصی خود را ابراز کنند.
 فنون طلایی برای جرئت‌ورز شدن
روش پافشاری| این روش یعنی چیزی را که می‌خواهید بارها و بارها تکرار کنید، بدون این که لحن صدای خود را بالا ببرید، عصبانی شوید، ناراحت شوید، یا با مسائل جانبی درگیر شوید. البته برای اولین بار، در یک فرصت مناسب باید بنشینید و با شوهرتان در این باره گفت‌و‌گو کنید تا به جمع‌بندی برسید.
پرس‌و‌جوی مثبت| پرس‌و‌جوی مثبت یک فن ساده برای برخورد با نظرات مثبت دیگران مانند تحسین و ستایش است. افراد اغلب در پاسخ دادن به تحسین‌ها و ستایش دیگران به مشکل بر می‌خورند به ویژه آن‌هایی که عزت‌نفس پایینی دارند و احساس بی‌کفایتی می کنند. به طور مثال اگر شوهرتان گفت که «غذای امشب خیلی عالی و خوشمزه بود»، شما باید به او بگویید: «ممنونم عزیزم. بله، خوب بود. دقیقا از کدام بخش غذا بیشتر خوشت اومد؟»
پرس‌و‌جوی منفی| برخورد با انتقادها می‌تواند سخت باشد، به یاد داشته باشید که هرگونه انتقادی که دریافت می‌کنیم فقط نظر شخص مقابل ماست. برای این‌که بیشتر درباره نظرات انتقادی بفهمیم از پرس‌و‌جوی منفی استفاده می‌کنیم و یک روش جایگزین خوب برای پاسخ‌های پرخاشگرانه و خشمگینانه به انتقاد است. به طور مثال اگر شوهرتان به شما گفت که «غذای امروزت غیرقابل خوردن بود، اصلا یادم نمیاد چنین غذای بدمزه‌ای خورده باشم»، طبق این روش باید به او بگویید: «این بهترین غذایی که می‌توانم بپزم نبود، ولی دقیقا با چه چیزی  درباره طعمش مشکل داشتی؟»
 از تکنیک‌های جرئت‌ورزی کمک بگیرید
بسیاری از افراد به دلیل واکنش‌های تکانشی و بدون تفکر و آگاه نبودن از اصول و تکنیک‌های رفتاری مناسب بعد از مدتی برای انجام آن رفتار دچار پشیمانی می‌شوند و فرصت ارتباط بیشتر را از دست می‌دهند. با استفاده از تکنیک‌هایی که برای بهبود جرئت‌ورزی شما طراحی شده‌اند، خواهید دید که تعاملات بین فردی و ارتباطات شما به طور کلی مثبت‌تر می‌شوند.  
نویسنده : احترام اسماعیل زاده | روان‌شناس عمومی