1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

جلوگیری از خفگی کودکان، اقدام به موقع والدین

جلوگیری از خفگی کودکان، اقدام به موقع والدین

گیر کردن اشیای خارجی در راه هوایی می تواند زندگی را به خطر بیندازد و آسیب ریوی شدیدی برای کودک ایجاد کند. در این مطلب به بهانه هفته هلال احمر، درباره جلوگیری از خفگی کودکان صحبت می‌کنیم.

خفگی کودکان
 
گیر کردن اشیای خارجی در راه هوایی می تواند زندگی را به خطر بیندازد و آسیب ریوی شدیدی برای کودک ایجاد کند. در این مطلب به بهانه هفته هلال احمر، درباره جلوگیری از خفگی کودکان صحبت می‌کنیم.
بند آمدن تنفس می تواند همراه با سرفه ناگهانی، عق زدن، خس خس کردن، استفراغ، سیانوز شدن (آبی شدن) و آپنه (نفس نکشیدن) باشد. اگر شیء کوچک باشد و باعث انسداد نشود، این واکنش ها ممکن است کمتر چشم گیر باشد. بیماران می توانند سرفه و عطسه آزاردهنده با ناراحتی تنفسی داشته باشند.
شیء ممکن است تنها بخشی از ریه را مسدود کند و باعث بسط بیش از حد یا کمتر از حد با آتلکتازی (روی هم افتادن نسبی ریه) شود.
بعضی اشیای خارجی مثل دانه ها و مغزها حاوی روغن هستند که می تواند برای راه هوایی بسیار آزاردهنده باشد، در حالیکه تکه های پلاستیک کوچک کمتر اذیت کننده است و واکنش ها ممکن است جزئی تر باشد.
 

گیر کردن غذا پشت لوزه چقدر خطرناک است؟

بسته به درجه انسداد و تیزی شیء، ممکن است آسیب قابل توجهی برای کودک وجود داشته باشد.
 

چطور برای جلوگیری از خفگی کودکان باید شیء خارجی را خارج کنیم؟ آیا ضرورتی برای انجام آن وجود دارد؟

تصویر برداری با اشعه ی ایکس از قفسه سینه و سی تی اسکن اغلب برای تشخیص مفید نیستند، زیرا گیر کردن شیء خارجی در راه تنفسی را مشخص نمی کنند.
اشیای خارجی در راه هوایی کودک به بهترین شکل با برونکوسکوپی (معمولا با برونکوسکوپ غیر انعطاف پذیر انجام می شود) تحت بی حسی عمومی برداشته می شود.
برونکوسکوپ مدرن، اندازه های متنوعی دارد.  این حالت می تواند راهی برای وارد کردن فورسپس خاص برای دستکاری و بیرون کشیدن شی خارجی باشد.اگر مطمئن باشید که شیء خارجی در راه هوایی وجود دارد، برونکوسکوپ انعطاف پذیر ممکن است در ابتدا استفاده شود.
 
کمک های اولیه در خفگی کودکان

آیا خطراتی در تلاش برای بیرون کشیدن شیء خارجی وجود دارد؟

مشکلات گزارش شده معمول آسیب به لب ها، دندان ها و لثه ها است. آسیب به دیواره راه هوایی که ممکن است منجر به خونریزی، عفونت ناشی از پنوموتوراکس شود هم ممکن است اتفاق بیفتد.

آیا ما باید با متخصص مشورت کنیم و اگر این طور است چه موقع؟

باید با جراح کودکان، اتولارینگولوژیست (ENT) یا متخصص ریه کودکان هر زمان که شیء خارجی در راه هوایی وجود دارد، مشورت شود.
 

آیا آسیب دائمی در نتیجه شیء خارجی اتفاق افتاده است؟

در کل، زمانی که شیء برای مدت طولانی در راه هوایی نباشد، یا حرکت نکرده باشد، هیچ آسیب دائمی به ریه ها وارد نمی شود. شیء خارجی هر چه بیشتر در راه هوایی بماند، یا هر چه بیشتر اذیت کننده باشد، بیشتر احتمال نوعی اسکار در دیواره راه هوایی وجود دارد.
 
غذا دادن به کودک

جلوگیری از خفگی کودکان با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

بهترین پیشگیری در کودکان کم سن و سال اجتناب از غذاهایی است که می تواند به آسانی در گلو گیر کند. این ها شامل دانه ها، مغزها، پاپ کورن، هات داگ های بدون پوشش و تکه های بزرگ گوشت است. عجله در غذا دادن به کودک و جلوگیری از بستن راه هوایی توسط کودکان مهم ترین مسئله‌ای است که باعث گیر کردن غذا در گلوی کودکان می‌شود.
کمک‌های اولیه در خفگی کودک
اگر می‌بینید که کودک نمی‌تواند گریه یا سرفه کند، یعنی چیزی مسیر تنفسی او را مسدود کرده.
ممکن است کودک، صداهایی غیر عادی ایجاد کند، یا اصلا صدایی ایجاد نکند.
اگر کودک می‌تواند سرفه کند، یعنی مسیر تنفسی تا حدی مسدود شده و ممکن است با سرفه کردن مسیر تنفسی او باز شود.اگر می‌بینید کودک نمی‌تواند سرفه کند، همزمان با ضربه زدن به پشت او از کسی بخواهید با ۱۱۵ تماس بگیرید.
اگر فقط خودتان در کنار کودک هستید و علمیات نجات را بلدید، آن را انجام دهید، در غیر اینصورت سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *