خراسان/ چهار سال پیش ازدواج کردم. زندگی خوبی با شوهرم داشتم و الان هم دوستش دارم اما چند وقت پیش همسرم با لحنی که از او انتظار نداشتم، دعوایم کرد. دست بزن ندارد اما سر یک مسئله‌ای، خیلی عصبانی شد و حتی به خانواده‌ام توهین کرد. چند روز بعد هم بابت رفتار اشتباهش عذرخواهی کرد. از این ماجرا مدتی می‌گذرد و رابطه‌مان خوب شده است اما حرف‌هایش در قلبم مانده و آزارم می‌دهد.  این مسئله روی رفتارم با شوهرم تاثیر بدی گذاشته است. چه کنم؟
پاسخ
معمولا کمتر درباره رفتارهای نامناسب پس از دعوا صحبت می‌شود. چگونگی رفتار ما پس از دعوا، تأثیر مهمی در پایداری عاطفی رابطه ما دارد. شما مخاطب‌گرامی باید بدانید پس از دعوا با شوهرتان، باید از چه رفتارهایی پرهیز کنید و چه کارهایی را انجام دهید. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
  به شوهرتان بی‌توجه نشوید
پس از بحثی پرسروصدا، سعی کنید ذهن‌تان را باز و پذیرا نگه دارید. پس بعد از این که سروصدا خوابید، کمی دامنه دیدتان را افزایش دهید و از زاویه دید همسرتان به موضوع نگاه کنید. کاملا طبیعی است که پس از دعوا بخواهید فاصله بگیرید؛ اشکالی هم ندارد، به‌شرطی‌که این موضوع را به طرف مقابل اطلاع دهید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات آدم‌ها پس از دعوا، دوری‌کردن از طرف مقابل و بی‌توجهی به اوست. اگر شانه بالا بیندازید و همسرتان را ندیده بگیرید، او ممکن است نتیجه بگیرد که دارید مجازاتش می‌کنید؛ بنابراین ممکن است از صحبت درباره احساسش منصرف شود. می‌توانید بگویید: «احساسات من مثل تو سریع فروکش نمی‌کنه. ۲۴ ساعت به من زمان بده تا اوضاع بهتر بشه. اگه بهتر نشد، درباره اش بیشتر حرف می‌زنیم.» بگذارید هرچه در دعوا گفته شده است، همان‌جا دفن شود.
 به او بگویید حرفش برای‌تان آزاردهنده بوده است
یکی دیگر از اشتباهات رایج بعضی از ما این است که حرف دل‌مان را در لحظه نمی‌زنیم و به‌جایش طوماری از دلخوری‌های‌مان خلق می‌کنیم و بعد دچار مشکل می‌شویم. اگر در دعوا طرف‌مقابل حرفی زد که باعث رنجش‌تان شد، به او بگویید که این حرفش چقدر برای‌تان آزاردهنده بوده است. اگر روز بعد، هنوز هم از حرف‌های همسرتان دلخور هستید، پیش از این که به‌سراغ او بروید، کمی به خودتان زمان بدهید. بازگشت پی‌درپی به حرف‌های دعواهای پیشین باعث می‌شود به‌جای این‌که دنبال راه‌حل باشیم، در چرخه‌ای بی‌نتیجه از مکالمات گرفتار شویم.
 مهارت رفع دلخوری‌ها را جدی بگیرید
دعوا معمولا ناشی از بی‌اطلاعی است. اگر عصبانی، ناراحت یا آزرده هستید، همسرتان باید بداند. با او روشن و واضح صحبت کنید و علت ناراحتی خود را به او بگویید و از او بخواهید سوء تفاهم‌ها را با کمک یکدیگر از بین ببرید. اساس زندگی مسالمت آمیز داشتن آرامش و صحبت کردن با یکدیگر درباره مشکلات به وجود آمده در روابط، از جمله رفع دلخوری‌ها پس از دعوای زن و شوهری است. در ضمن، صحبت کردن غیر مستقیم درخصوص ناراحتی‌ها و مشکلات نه تنها نمی‌تواند مشکلی را حل کند بلکه می تواند به چالش‌ها و دلخوری‌های ما در رویارویی با مصائب زندگی دامن زند و باعث شود ما دچار پشیمانی و غم و اندوه و عذاب وجدان‌ شویم؛ و این‌گونه است که به روح و روان خود و به زندگی مان، خسارات جبران‌ناپذیری وارد خواهیم کرد. گذشته ،گذشته است، از اشتباهات درس بگیرید و به دنبال تجربه زندگی مشترک موفق‌تری باشید.
نویسنده : نگین اخوین | دانشجوی دکترای روان شناسی‌تربیتی