بانوان به عنوان نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، ورزشی و فرهنگی موفقیت‌های مهمی را در دوره فعالیت خود داشته‌اند و این بار در عرصه ورزشی نیز آمارها و داده‌های خوبی از فعالیت‌های بانوان در مسابقات ملی و بین‌المللی و کسب مدال‌های آنان وجود دارد.
اینکه بانوان در عرصه ورزشی پس از انقلاب موفقیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف ورزشی به دست آورده‌اند بر کسی پوشیده نیست اما براساس آمارها بیش از ۱۶ هزار باشگاه ورزشی زنان در کشور فعال است که این نشان از رشد خوب ورزش در میان بانوان ایرانی است.
در حوزه ورزش ۱۶ هزار و ۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان در کشور فعالیت دارد و همچنین سه هزار و ۳۰۲ مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است، این آمارها همان رشد قابل توجه ورزش بانوان در کشور را نشان می‌دهد که باید با نگاه دقیق‌تر به موضوع ورزش زنان برای موفقیت‌های بیشتر، مورد حمایت مسئولان ورزشی قرار گیرند.
اکنون بانوان زیادی در عرصه‌های مختلف ورزشی فعالیت دارند و این فعالیت زنان با رکودها و کسب مدال‌های رنگین نشان از توانمندی و آمادگی بانوان برای حضور در عرصه‌های کشوری، جهانی و بین‌المللی در تمام رشته‌های ورزشی است که تاکنون این توانمندی آنان نیز به نمایش گذاشته شده است.
حضور چشمگیر بانوان در فدراسیون‌های ورزشی
بانوان ورزشکار علاوه بر اینکه موفقیت‌های زیادی در مسابقات کشوری، جهانی و بین‌المللی دارند در فعالیت در فدراسیون‌های ورزشی جهان نیز این توانمندی خود را به همگان نشان داده‌اند.
پس از انقلاب اسلامی ۷۰ زن به عنوان رییس هیات ورزشی در سطح استان‌ها و ۵۱ زن رییس و نایب رییس فدراسیون‌های ورزشی فعالیت داشته‌اندکه این آمارها همان موضوع ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بانوان در فعالیت‌های ورزشی را نشان می‌دهدکه باید برای افزایش این حضور چشمگیر همچنان مورد حمایت ویژه قرار گیرند.
فعالیت ۸۸ هزار و ۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی و حضور زنان ایرانی در ۹۷ کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان نیز نشان از توانمندی بانوان کشور در عرصه‌های ورزشی دارد که توانسته‌اند در فدراسیون‌های ورزشی و مسابقات ملی و بین‌المللی نیز حضوری چشمگیر داشته باشند.

فعالیت یک میلیون و ۱۳۹ هزار بانوی ورزشکار
سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به رشد صددرصدی مدال‌آوری در حوزه ورزش زنان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت:۲ میلیون و ۷۰۰ ورزشکار سازمان‌ یافته خانم و آقا در کشور فعالیت دارند که یک میلیون و ۱۳۹ هزار نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند.
وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: کسب مدال بانوان در این دولت دو برابر شده است و تاکنون در ۱۳۵ لیگ کشوری و ۳۴۱ مسابقات کشوری حضور داشتند که این نشان از حضور فعال بانوان در مسابقات مختلف ورزشی است.
۲۶۷ داور خانم تاکنون در ۱۵۰ رویداد بین المللی قضاوت کردند و ۴۷ ورزشکار لژیونر در تیم های خارجی نام ایران و دختر ایرانی را بر سر زبان‌ها آوردند.
سجادی استقلال بانوان ورزشکار را مورد تاکید قرار داد و افزود: مهمترین هدف‌مان این است که روزی برسد ورزش بانوان مستقل و خودکفا در میادین ورزشی حضور پررنگ داشته باشند.

روند رو به جلوی ورزش بانوان در توسعه پایدار
مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به عرصه توانمندسازی بانوان و آمار چشمگیر موفقیت زنان ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی در یک ساله اخیر گفت: روند رو به جلوی ورزش بانوان در توسعه پایدار در عرصه همگانی را شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: برای بهبود و ترمیم قوانین ورزش بانوان سه کار اصلی را دنبال می‌کنم که مهمترین آن بحث استخدام ورزشکاران مدال‌آور خانم است.
وی ادامه داد: ما یک قانونی به عنوان سرباز قهرمان داریم به این شکل که ورزشکاران مدال‌آور المپیک، پاراالمپیک و بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و قهرمانی جهان در بخش آقایان سهمیه خاص استخدامی دارند. ما درخواست کردیم تا در حوزه بانوان کسب سهمیه المپیک و پاراالمپیک و مدال قهرمانی آسیا به این قانون اضافه شده و بانوان ما در دستگاه‌ها استخدام شوند که امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه حمایت کنند.
وی افزود: طبق قانون یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های کل کشور باید به بخش ورزش همگانی کارکنان اختصاص پیدا کند. در قانون دستگاه‌ها مجاز به این کار شده‌اند اما ما به دنبال آن هستیم تا برای توسعه ورزش همگانی که زمینه‌ساز توسعه و ارتقا سطح سلامت است این قانون از مجاز به تکلیف تغییر داده شود و دستگاه‌ها مکلف به اجرای این بند قانونی شوند.

رشد بالای فعالیت‌های ورزشی بانوان در دولت سیزدهم
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز درباره ورزش بانوان گفت: آمارهای کسب عناوین و افتخارات نشان می‌دهد ورزش بانوان در دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
وی به ضرورت حضور بانوان در عرصه ورزش ملی و بین‌المللی اظهار داشت: همچنین تعداد مدال‌آوران ۲ برابر شده است و بهترین سند برای شکوفایی بانوان ورزشی در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.
بیشترین مطالباتی که از سوی ورزشکاران زن مدال آور مطرح است در اختیار داشتن امکانات ورزشی، ایجاد ‌سالن‌های ورزشی مناسب، تامین ‌تجهیزات حرفه‌ای ورزشی، پشتیبانی برای سفرهای خارجی و مشارکت در مسابقات بین‌المللی است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مهمترین درخواست‌های ورزشکاران بانو مهیا شدن شرایط استخدام است تصریح کرد: با درنظر گرفتن شرایط فعلی کشور و محدودیت‌ها این خواسته به حق مدال‌آوران زن ورزشکار باید درنظر گرفته شود و باید وزارت ورزش در این مورد اهتمام و حمایت ویژه داشته باشد.
اکنون با توجه به روند ور به جلوی ورزش بانوان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باید بانوان به عنوان قشر فعال در عرصه ورزشی چنان مورد حمایت قرار گیرند که روز به روز شاهد موفقیت‌ها و مدال‌آوری زنان ورزشکار در بخش‌های مختلف ورزشی باشیم.