خراسان/ مشکلی دارم که زندگی‌ام را تحت‌تاثیر قرار داده و آینده‌ام را به خطر انداخته است. حواس‌پرتم و همیشه فکرم جای دیگری است. ترم پیش در دانشگاه مشروط شدم. به هیچ چیزی در زندگی علاقه ندارم. هنوز سربازی هم نرفتم و ۲۴ ساله هستم. اگر بروم سربازی، شرایطم بهتر می‌شود؟ یک کار پاره‌وقت هم دارم ولی فکر کنم به زودی اخراج شوم. چه کنم؟
 
مخاطب‌گرامی، پیامک ‌تان را چندین‌بار خواندم. یکی از نکات قابل‌توجه در پیامک‌تان این است که از برنامه‌هایتان برای آینده هیچ چیزی نگفتید. با این حال، چند توصیه به شما دارم.
   هدف‌تان را در زندگی گم کردید
هدف و هدف‌گذاری از جمله مسائلی است که به زندگی جهت و معنا می‌دهد. با   بررسی   تمام مشکلاتی که در پیامک‌تان مطرح کردید  از صحبت‌های شما این‌گونه متوجه شدم که هدف زندگی خود را گم کرده‌اید؛ زیرا داشتن هدف، بهترین راه‌حل برای مشکلاتی است که نوشته‌اید.
   علایق‌تان را کشف کنید
گفته‌اید به هیچ چیزی علاقه ندارید. با این حال، تمام خواسته‌ها و مواردی را که دوست دارید در زندگی داشته باشید، بنویسید. مهم نیست خواسته‌هایتان بزرگ باشد یا کوچک در این مرحله فقط بنویسید. در ادامه، اهداف و خواسته‌هایتان را اولویت‌بندی کنید یعنی به ترتیب بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خواسته‌تان، فهرست‌تان را بازنویسی کنید. 
همچنین تمام راه‌حل‌هایی را که برای به انجام رسیدن خواسته‌تان به ذهن‌تان می‌رسد، بنویسید و اصلا به درست یا غلط بودن راه‌حل فکر نکنید. در این مرحله راه‌حل‌های شدنی و مناسب را با تفکر یا مشورت کردن با متخصصان برای انجام کار انتخاب کنید و در نهایت آن‌ها را عملی کنید.
    برنامه‌ریزی، دشمن حواس‌پرتی
در پیامک‌تان اشاره کرده‌اید که حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز باعث می‌شود نتوانید در هیچ یک از کارهایتان موفق باشید. ذهن انسان طوری نیست که بتواند با هرج و مرج‌های فضای اطراف خود به راحتی مقابله کند چون هر یک از حواس هر لحظه محرک خاصی را دریافت می‌کند و همین باعث نبود تمرکز می‌شود. رمز افزایش تمرکز این است که اجازه ندهید افکار بی‌ربط به ذهنتان رسوخ کنند. وقتی این افکار به ذهن‌تان می‌آید به آن‌ها توجه نکنید و برای تمرکز بر کار خود بیشتر تلاش کنید. در ضمن در ابتدای هر روز، کارهای روزانه‌تان را برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مناسب برای انجام کارهایتان باعث ایجاد تعادل بین وقت کار ، تفریح و   آرامش ذهن می‌شود.
   هرچه زودتر بروید سربازی
در پاسخ به این سوال شما که پرسیده بودید اگر بروم سربازی، شرایطم بهتر می‌شود؟ باید گفت که سربازی رفتن یک مرحله از زندگی شماست که با اتمام این مرحله یک قدم مهم به جلو برخواهید داشت. پس بهتر است هر چه زودتر شرایط را فراهم کنید و این مرحله از زندگی تان را هم بگذرانید.

نویسنده : نسیم احمدی | کارشناس‌ارشد روان‌شناس‌بالینی